Rendew is de voortgang met Kissie II weer aan het beschrijven, dus ik moet ook maar weer eens. De bodem van de kist was klaar, dus is het tijd om de plinten (boven en onder) te gaan doen. Lekker nog even zwaluwstaarten en een hoop gek…improviseer om alles precies op maat te krijgen.
Het is voor de plinten belangrijk dat alles echt goed vlak en haaks is, zowel de kist als de planken. Verder is het ook hier weer: niks meten, alles in het werk aftekenen. Als eerste doe ik de onderplint, dat is de rotste. Hou er rekening mee dat er een schuine kant aan de bovenkant komt. Teken die even af op de hoeken en verdeel de overgebleven ruimte over twee zwaluwstaarten. Begin met één hoek, met zowel de lange als de korte kant iets op overlengte. Let er bij de overlengte op dat je niet de lengte van de kist moet hebben, maar twee keer de dikte van de plint extra en dán overlengte. Oh, referentiekant van de plint is binnen-onder. Dat is de kant die pas moet zitten, de bovenkant is niet zo kritisch. Maak de eerste hoek, klem de korte kant vast aan het rotlatje en hou de lange kant horizontaal. Maak aan de lange en de korte kant een merkje om de lengte van de kist te markeren en gebruik de korte plintzijde die je nog overhebt om de dikte ook te markeren. Haal de hele boel weer los en neem alle merkjes haaks over op alle kanten (had ik al gezegd dat het belangrijk was om alles haaks te hebben?). Maak de zwaluwstaart aan de tweede korte kant en op het andere eind van de lange kant. Zet nu de
drie zijden vast op de kist.
De vierde zijde wordt een uitdaging: je moet hier in een keer de twee korte zijden en de laatste lange zijde van de juiste maten voorzien. Dus controleer even of de drie zijden goed strak tegen de kist aan zitten en klem dan de vierde zijde er tegenaan. Een paar lange lijmklemmen zijn hier erg handig, de mijne haalden het nét. Als je goed kijkt zie je op de aangeklemde zijde net het merktekentje wat de referentiekant aangeeft en op de korte zijde zie je de hoogte van de schuine kant afgetekend. Ja: goed in de gaten houden, hij zit dus precies schuin tegenover je referentiekant.
Nu wordt het interessant: de twee korte kanten moet je eerst op finale lengte maken voordat je de zwaluwstaarten er in maakt. Anders worden die smaller dan de bedoeling is. Als je dat gedaan hebt kun je de nesten maken in het lange deel. En dan is het tijd voor de laatste check: past alles en sluit het netjes strak aan?
Vóórdat je nu de lijm pakt voor een kwartiertje hectiek: maak eerst de schuine kanten. Dat is redelijk simpel: stel je kruishout in op ongeveer een kwart van de dikte en teken op de bovenkant af vanaf de referentiekant (handig om alle vier de onderdelen van de plint te doen). Dan stel je je kruishout in op de afstand van de buitenkant van de plint tot die lijn en trekt met die instelling een lijn vanaf de bovenkant. Je hebt nu op de bovenkant en op de voorkant een lijn staan. Verbind die op de kopse kanten (met pen, zodat je het goed kunt zien) en dan zie je dat je een lijn van 45° hebt staan. Schaaf nu tot die lijn
Klinkt moeilijk, is het niet. Je kan het met een lekker grof ingestelde #5 of #6 doen, of met een blokschaafje. Met de twee penlijnen op de kopse kanten kun je controleren of je ongeveer goed gaat en een beetje bijsturen. Zolang je schuine vlak ongeveer dezelfde afstand tot de twee lijnen heeft ga je wel goed. Perfect laten aansluiten doe je als de boel verlijmd is.
Dán is het tijd om de lijm te pakken. Bijna dan. Een laatste dingetje is dat de bodemplanken niet aan de plint gelijmd worden, zodat ze over een jaar of 150 makkelijk vervangen kunnen worden. Meet dus even de afstand van onderkant rotlat tot bovenkant bodemplank en teken die breedte af op de plint. Daar smeer je dus geen lijm. Right… verlijmen. Denk eraan dat je zowel de binnenkant van de plint als de zwaluwstaarten moet verlijmen. Dus je moet snel werken, niks vergeten en op de een of andere manier zorgen dat die glibberige planken netjes op de kist komen zonder dat de hele kist onder de lijm zit. Tot zover de theorie. Je zult het bij het passen al gemerkt hebben: het best werkt het om eerst een U te maken van een korte en twee lange kanten, vooral de korte kant goed te fixeren en dan de tweede korte kant erop te timmeren. In mijn eentje was het voor mij een behoorlijk geklungel, dus hulp is hier zeer handig. Of het trucje wat ik straks laat zien. Nog een andere optie is om de kist eerst om te keren en de plint op vloerhoogte vast te lijmen. Maar ik ken mezelf: goede kans dat ik dan een plint of de hele kist aan de vloer vastlijm
Zodra de hele plint erop zat heb ik hem met koploze spijkertjes van 40mm vastgespijkerd. Dat is vooral om te zorgen dat hij aan de bovenkant goed strak tegen de wand aan zit.
De volgende dag is het tijd om de hoekjes van de schuine kanten bij te werken (je kunt kiezen: blokschaafje, beitel of deuvelzaagje) en de bodemplanken aan het schort vast te spijkeren. Dat is hetzelfde verhaal als eerst: voorboren, spijker erin. Het is wel handig als je van tevoren even een combinatiehaak o.i.d. hebt ingesteld zodat je weet waar het midden van de bodemplanken zit. Oh. En zorg dat je niet probeert door de spijkers heen te boren die de bodem met de zijkant verbinden. En dan: tadaaa, de boel kan op z'n kop. Of recht. 't Is maar hoe je het bekijkt.