Een ambachtspersoon maakt dingen op bestelling en op maat, niet of amper dingen op voorraad. Een kapper bijvoorbeeld knipt naar wens van de klant. De kapper vraagt echter niet om er wat extra af te knippen als een soort voorraad zodat de klant pas een extra maand later hoeft terug te komen. De warme bakker is heel terecht niet de ambachtelijke bakker.Prachtig gemaakt! Maar is dit volgens de gebruikelijke definitie ambachtelijk? Ik had daar toch een ander beeld bij.
De film(maker) wil ook watGebruik jij ook zoveel lijm? Die je er vervolgens weer uit klemt?
als je planken perfect haaks zijn en je lijmt met deze schuifmethode heb je zelfs geen klemmen nodig.Ik heb mijn kastje die in de hal staat ook zo gelijmd.(paneeldeurtjes)dat langs elkaar schuiven zag ik idd ook.
Gebruik jij ook zoveel lijm? Die je er vervolgens weer uit klemt?
Nou, ik zou niet graag zónder klemmen werken en ik durf te wedden dat die planken in het filmpje mooi haaks waren. Je ziet de lijm er tussen uit knijpen, was dat niet geklemd was er veel te veel lijm tussen de planken gaan zitten.als je planken perfect haaks zijn en je lijmt met deze schuifmethode heb je zelfs geen klemmen nodig
Ik denk eerder Douglas. Geen foute keuze als je zelf het hout kunt selecteren op dichtheid en rechte nerf.Ik gok op amerikaans grenen. Wordt veel gebruikt als hardhout ongewenst is. Hij weet zeker wel waar hij mee bezig is. Maar dat geldt eigenlijk voor alle timmerbedrijven die ik ken, die dit soort dingen maken.
Als ik het goed begrepen (onthouden?) heb, doet lijm twee dingen: in het hout dringen en onderling een blijvende verbinding aangaan. Dat betekent dat te weinig lijm tijdens het werken vooral in het hout gaat zitten en er niet genoeg op de oppervlakte overblijft om met de 'andere kant' een verbintenis aan te gaan. Dat is dus 'schraal'.zoveel lijm lijkt mij verspilling, er zijn andere (snellere) methoden om grote oppervlakken lijm op te brengen en verdelen.
En dan bedoel ik met de hand