Ambachtelijk timmeratelier John van Schijndel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.056
2.580
Je kan nu op een filmpje zien, hoe je een flury mes aanpast aan het profiel dat je nodig hebt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Misschien mis ik iets, maar hij maakt gewoon een deur. Daar is toch niet zo veel bijzonders aan?
Klassieke dubbele deuren, ambachtelijk gemaakt. Op maat gemaakte profilering, geen domino te zien… Door een vakman gemaakt (zie de prachtige handgemaakte ontwerptekeningen - zo deden ze het 100 jaar gelden ook!). Heel bijzonder dus. Wel jammer dat een aantal stappen in het maakproces niet in beeld komen, maar er moet natuurlijk wel iets te wensen blijven voor volgende filmpjes!
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.056
2.580
Ik ken eigenlijk geen timmerfabrieken, die domino's gebruiken. Tekeningen zijn meestal alleen schetsen met de maten en een stukje van het originele profiel om je profielbeitel naar te slijpen. Vaak niet eens op papier, maar op een stuk hout. Het verschil is dat ze geen tijd of zin hebben om u tube filmpjes te maken. Maar voor iemand die het proces nog nooit gezien heeft, is zo'n filmpje heel leuk.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Zijn machines zijn niet heel ambachtelijk, maar het is nog steeds handwerk en dus een ambacht (in tegenstelling tot massa productiewerk). Om nu alles met de hand te gaan zagen en schaven, levert niet een mooier of beter product op, maar maakt het wel geheel onbetaalbaar.

Maar het gebrek aan persoonlijke bescherming viel mij ook wel op.
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Mooi werk! Leuk om te zien hoe iedereen z'n ding doet.
Maar als hij in Den Bosch woont, haalt hij zijn hout wel van ver, want dat was
Amsterdamse Fijnhout als ik me niet vergis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.