Ambachtelijk timmeratelier John van Schijndel

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik vond het niet zo bijzonder noch ambachtelijk. Maar het is wel een vakman. Spijtig dat hij de deur nog verft. Hout ziet er recht uit van draad en fijn van structuur (groeiringen dicht op elkaar). Zou dit lariks zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: Richard72

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Ik gok op amerikaans grenen. Wordt veel gebruikt als hardhout ongewenst is. Hij weet zeker wel waar hij mee bezig is. Maar dat geldt eigenlijk voor alle timmerbedrijven die ik ken, die dit soort dingen maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: BossyRangs

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Ik lijm ook van uit de emmer bij dit soort werk. Je ziet dat hij de te lijmen delen langs elkaar schuift om een mooi gevulde lijmnaad te krijgen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.229
533
Eanske
ingoogni.nl
Prachtig gemaakt! Maar is dit volgens de gebruikelijke definitie ambachtelijk? Ik had daar toch een ander beeld bij.
Een ambachtspersoon maakt dingen op bestelling en op maat, niet of amper dingen op voorraad. Een kapper bijvoorbeeld knipt naar wens van de klant. De kapper vraagt echter niet om er wat extra af te knippen als een soort voorraad zodat de klant pas een extra maand later hoeft terug te komen. De warme bakker is heel terecht niet de ambachtelijke bakker.

Een ambacht hoeft helemaal niets met handwerk te maken te hebben, of een verbod op machines oid. Ook vakmanschap heeft niets met het al dan niet gebruiken van machines te maken.

De "gebruikelijke definitie" schetst een krom romantisch beeld van een (eenzame) handwerkende zwoeger, geheel onterecht.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Als het er uit komt heb je in ieder geval genoeg lijm. Ik heb liever te veel dan te weinig lijm. De kostprijs van de lijm is te verwaarlozen op zo'n project. Maar ik ben geen timmerman, dus ik doe maar wat. Alles wat ik zo gemaakt heb, zit nog, dus ga ik er van uit dat het goed is.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
als je planken perfect haaks zijn en je lijmt met deze schuifmethode heb je zelfs geen klemmen nodig
Nou, ik zou niet graag zónder klemmen werken en ik durf te wedden dat die planken in het filmpje mooi haaks waren. Je ziet de lijm er tussen uit knijpen, was dat niet geklemd was er veel te veel lijm tussen de planken gaan zitten.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ik weet niet of ik het zonder klemmen zou durven, maar wel een interresante techniek. Vooral als het naadloos is want ik heb toch te vaak na klemmen dat het nog een beetje verschuild en nabewerking nodig is.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
zoveel lijm lijkt mij verspilling, er zijn andere (snellere) methoden om grote oppervlakken lijm op te brengen en verdelen.
En dan bedoel ik met de hand
Als ik het goed begrepen (onthouden?) heb, doet lijm twee dingen: in het hout dringen en onderling een blijvende verbinding aangaan. Dat betekent dat te weinig lijm tijdens het werken vooral in het hout gaat zitten en er niet genoeg op de oppervlakte overblijft om met de 'andere kant' een verbintenis aan te gaan. Dat is dus 'schraal'.
De kunst is dus om voldoende lijm te gebruiken, maar omdat je zonder testen niet heel goed kunt inschatten hoeveel het hout dat je op je werkbank hebt liggen 'nodig' heeft, is het beter om wat royaler te werk te gaan en mss iets te veel lijm te gebruiken.
De ideale lijmnaad vertoont trouwens kleine parels na het klemmen.
Iedereen dus mikken op parels!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.