Aftermarket parallelgeleider en aanslag (rip fence) kiezen voor Axminster zaag

nieuwemaker

Nieuw lid
4 jan 2023
5
0
Leiden
nieuwemaker.nl
Ik wil het zaagbereik vergroten van mijn AW254TS Axminster zaagtafel, door zelf een tafelverbreding te maken. Ik zoek hiervoor een nieuwe parallelgeleider die ik kan monteren en loop er flink in vast. Axminster zelf biedt geen opties voor mijn zaag.

Er zijn in de VS legio opties zoals Vega Rip fence of iets van Shop Fox, maar in EU / NL lijkt alleen het Incra LS systeem een optie te zijn. Dit is echter direct zoveel meer dan alleen een rip fence en dat kost ook meer dan 1000,- in aanschaf. Het enige alternatief dat ik nu gevonden heb is de Rutlands Table Saw Fence voor 140,- (incl verzending). Die is echter gebaseerd op T-Track, monteer je niet op de zaag maar in de tafel en ik kan geen reviews hierover vinden.

Mijn vraag is of jullie nog andere opties kennen die wel in NL verkrijgbaar zijn? Ik zoek een capaciteit van minimaal 80cm, maar langer is beter en het liefst een systeem dat direct aan de Axminster te monteren is. Zo'n systeem als met de Rutlands zou betekenen dat ik een flinke constructie ook voor en achter de zaag moet bouwen, wat niet ideaal is.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.079
1.498
Omgeving Leiden
Ik weet niet of je de langsgeleider ook links van je zaagblad gebruikt.
Als dat niet zo is dan kan je wellicht de rail waar de geleider over glijdt, opschuiven naar rechts.

Deze kwam ik nog tegen:

nieuwemaker

Nieuw lid
4 jan 2023
5
0
Leiden
nieuwemaker.nl
Dank voor je tip. Charnwood was ik nog niet tegen gekomen en als ik twee van dergelijke geleiders koop, dan heb ik genoeg lengte. Helaas is het opschuiven van mijn huidige langsgeleider geen optie. Ik heb deze tweedehands gekocht en de vorige eigenaar heeft de geleider flink ingekort, dus er zit echt geen rek meer in.

nieuwemaker

Nieuw lid
4 jan 2023
5
0
Leiden
nieuwemaker.nl
Dat ook maar even gevraagd bij GereedschapPro. Het komt wel voor op de lijst met reserve onderdelen zag ik net. Dan plak ik die 'gewoon' aan de korte vast. Dat ik daar nog niet aan gedacht had 🤦‍♂️

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.079
1.498
Omgeving Leiden
Het beste is een rail uit één stuk, zodat ik op cnc profielen uitkom.
Dan moet je wel een eigen ripfence bedenken, of de huige aanpassen, maar goed kans dat iemand op het internet dat ook al eens heeft gedaan.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

nieuwemaker

Nieuw lid
4 jan 2023
5
0
Leiden
nieuwemaker.nl
Ik kijk even wat GereedschapPro terug zegt op mijn vraag (de vraag staat nu uit bij Axminster namelijk). 1 geleider is helaas echt te kort. Ik moet vaak tot meer dan 80cm kunnen zagen en ben het zat daar mijn lineaal zaag voor te gebruiken. Wellicht dat de oplossing van thomasz goed werkt door de rail op te schuiven. Dan haal ik wellicht al de 80cm, wat in de meeste gevallen genoeg gaat zijn. Met een stuk extra eraan kan ik dan ook langere snedes maken. Ik was van plan een lang alu profiel in de beide geleiders te stoppen waardoor het recht blijft en de zaagtafel verlenging wordt van 25mm berken multiplex wat ook stabiliteit en stevigheid gaat bieden ...

Ik sta echter nog steeds open voor een gouden tip als iemand een geleider en parallelaanslag combi kent die langer is dan 1 meter.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.731
3.176
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit soort zaagtafels is mijn wereld niet, omdat ik een paneelzaag met rolwagen heb

strikt genomen staat het einde van een zaaggeleider maximaal tot het einde van het zaagblad
om te vermijden dat het hout na de zaagsnede open gaat, waardoor je het zaagblad klemt
met een rolwagen is dit gn pb, omdat daar het hout altijd van de rolwagen weg open kan gaan

bijkomend: om te vermijden dat het hout dicht gaat, en ook het zaagblad klemt, zit er een spouwmes op

bij nader doorklikken blijkt die incra 400 euro meer te kosten dan jouw zaagtafel zelf
wereld op zijn kop
bij mijn vorige zaagtafel had ik rechts van de zaag een geleider van 300 cm
die kon ik langs de aanvoerkant vast zetten
om te vermijden dat die aan de afvoerkant niet precies stond, heb ik daar een meetlat geplaatst
mbv een lijmtang zette ik de geleider langs die kant vast
uiteraard had ik nog altijd het risico dat het hout open ging, en het zaagblad er tegen schuurde

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
553
184
Deurne
Op Banggood staan betaalbare fences van Enjoywood zoals deze van 90 cm:
Enjoywood

Geen ervaring met hun fences maar ik ben verder wel positief over een deuvel jig van Enjoywood die ik daar heb besteld

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.515
857
Noord-Veluwe / Skåne
Op zich moet het niet moeilijk zijn om met een lineair geleider en een stuk 4080 zelf een langsgeleider te maken. Zet er vervolgens een goedkope M503 DRO op en je bent aardig bij het zaagwalhalla in de buurt.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.079
1.498
Omgeving Leiden
Ter verduidelijking: ( DRO = digital readout) ;)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.