Afsluiten van trapgat

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hoi, Ik zoek al een tijdje naar een oplossing om een trapgat van 1 * 3 meter af te kunnen sluiten met bijv en rolluik maar kan niets geschikts vinden. Het trapgat zit tussen BG en eerste verdiep die we niet zo heel veel gebruiken, behalve als de (klein)kinderen over de vloer zijn. Moet ook nog esthetisch lijken dus een klep en luik vind ik niet zo fraai. Alvast dank voor een reactie. Vriendelijke groeten, Hans
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
interessante uitdaging

esthetisch is een ruim & rekbaar begrip

met 'klep' veronderstel ik dat je een valdeur bedoelt, die aan de zijkanten van die 3 m scharniert

het enige handige alternatief dat ik zie, zijn delen op wieltjes die je kan verrollen
moeten die door plaatsbeperkingen op +1 rond het trapgat bij gebruik in het trapgat blijven, dan kan je die 3 m in 2 delen, waarbij deel 1 een vast stuk is, en deel 2 over deel 1 rolt
rekenkundig is deel 2 bruto 1,5 m groot
het staat op vaste wieltjes die in een goot lopen
wil je een grotere opening, dan maak je 3 delen, waarvan 1 vast, en de 2 andere rollen

heb je op +1 ruimte aan de kant tegenovergesteld tov die waar de trap toekomt, dan kan je alle delen daar naartoe rollen, zodat het volledige trapgat vrijkomt
heb je 3 m vrij, dan kan je 1 deel van 3x1 m maken

je kan de delen ook dwars op het trapgat laten rollen
dan heb je bovenaan de trap een goot, waarover je zou kunnen struikelen

in theorie kan je ook een hijssysteem opzetten, waarbij de 'deur' vertikaal op & neer gaat

meer mogelijkheden zie ik niet
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
interessante uitdaging

esthetisch is een ruim & rekbaar begrip

met 'klep' veronderstel ik dat je een valdeur bedoelt, die aan de zijkanten van die 3 m scharniert

het enige handige alternatief dat ik zie, zijn delen op wieltjes die je kan verrollen
moeten die door plaatsbeperkingen op +1 rond het trapgat bij gebruik in het trapgat blijven, dan kan je die 3 m in 2 delen, waarbij deel 1 een vast stuk is, en deel 2 over deel 1 rolt
rekenkundig is deel 2 bruto 1,5 m groot
het staat op vaste wieltjes die in een goot lopen
wil je een grotere opening, dan maak je 3 delen, waarvan 1 vast, en de 2 andere rollen

heb je op +1 ruimte aan de kant tegenovergesteld tov die waar de trap toekomt, dan kan je alle delen daar naartoe rollen, zodat het volledige trapgat vrijkomt
heb je 3 m vrij, dan kan je 1 deel van 3x1 m maken

je kan de delen ook dwars op het trapgat laten rollen
dan heb je bovenaan de trap een goot, waarover je zou kunnen struikelen

in theorie kan je ook een hijssysteem opzetten, waarbij de 'deur' vertikaal op & neer gaat

meer mogelijkheden zie ik niet



Al zeer bedankt voor het meedenken en - kijken.
Ik zet er nog even een foto bij vanaf de bovenkant. Het idee is dat de afsluiting boven op de balustrade komt (en de balustrade rondom wordt afgetimmerd. Aan de r-zijkant lopen ramen door tot net boven de vloer..een rollenschuif-systeem heb ik nog niet een gedacht. Een gewoon rolluik valt af omdat dat zwaartekracht vereist voor soepel sluiten. Voor een zwembadoverkapping is de opening te klein. Esthetisch: als het de opening naar een rommelzolder zou zijn is er meer mogelijk.
 

Bijlagen

  • IMG_4383.JPG
    IMG_4383.JPG
    52,6 KB · Weergaven: 42

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik zou het trappenhuis op de bovenste verdieping aftimmeren en er een deur voor zetten, mooi passend in het beeld van het hardhout. Aan de andere kant boven het trapgat kun je dan kastruimte maken.

Succes! Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Wat denk je van een plaat van 1 x 3 meter , of 2 platen van 1x1.5 m of 3 van 1 x1 m, die je aan de muurkrant laat scharnieren.
Dicht rust de plaat / platen dan op de balustrade.
Op de zijde van de plaat die je ziet als de plaat is opgeklapt lijm je dan bijvoorbeeld fotobehang.

Je zou ook kunnen denken aan 3 of meer horizontale schuifpanelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Al zeer bedankt voor het meedenken en - kijken.
Ik zet er nog even een foto bij vanaf de bovenkant. Het idee is dat de afsluiting boven op de balustrade komt (en de balustrade rondom wordt afgetimmerd. Aan de r-zijkant lopen ramen door tot net boven de vloer..een rollenschuif-systeem heb ik nog niet een gedacht. Een gewoon rolluik valt af omdat dat zwaartekracht vereist voor soepel sluiten. Voor een zwembadoverkapping is de opening te klein. Esthetisch: als het de opening naar een rommelzolder zou zijn is er meer mogelijk.
Doe het als bij een schip; een klep of schuif en een deurtje 😎
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Ik zou het trappenhuis op de bovenste verdieping aftimmeren en er een deur voor zetten, mooi passend in het beeld van het hardhout. Aan de andere kant boven het trapgat kun je dan kastruimte maken.

Succes! Fons
Dank je wel, dat was ook ons het eerste idee. Als je het uittekent is toch erg massief en is de loopruimte links erg krap, maar nss moeten we daar toch nog eens over nadenken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Als je een schuin oplopend plafond er in zet waarbij je voldoende loophoogte houdt, kun je eventueel de restruimte vrijlaten of er een invallende nis maken met wat planken en daar je houtkunstwerken presenteren. Geeft al een meer ruimtelijk effect.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Je kunt redelijk eenvoudig de bestaande balusters hergebruiken om een half hoge dichte balustrade te maken (dus geen muur van vloer tot plafond maar bijvoorbeeld 90cm hoog). Hierdoor behoud je de ruimtelijke beleving en is het veilig genoeg mits je dit hoog genoeg maakt. Bij de trapopgang kun je dan een traphekje gebruiken dat speciaal bedoeld is om te zorgen dat de kinderen niet ongewenst van de trap lopen/vallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Als je een schuin oplopend plafond er in zet waarbij je voldoende loophoogte houdt, kun je eventueel de restruimte vrijlaten of er een invallende nis maken met wat planken en daar je houtkunstwerken presenteren. Geeft al een meer ruimtelijk effect.

Fons
Die tekening hebben we en schrokken toch van het massieve geval wat dan op de overloop komt te staan. Ook met acryl ofzo hebben we overwogen. Kennelijk is het voor ons lastig om iets ruimtelijk te veranderen waar we jaren geleden <voor vielen> toe we dit huis kochten. Vandaar dat ik het in ern meer technische oplossing zoek met een rolluik wat dan wel
Je kunt redelijk eenvoudig de bestaande balusters hergebruiken om een half hoge dichte balustrade te maken (dus geen muur van vloer tot plafond maar bijvoorbeeld 90cm hoog). Hierdoor behoud je de ruimtelijke beleving en is het veilig genoeg mits je dit hoog genoeg maakt. Bij de trapopgang kun je dan een traphekje gebruiken dat speciaal bedoeld is om te zorgen dat de kinderen niet ongewenst van de trap lopen/vallen.
yep, dat kan zeker en hoe zou je die ruimte dan afsluiten aan de bovenkant? Eig is dat precies waar ik zelf vastliep. Nb de overloop is op die plaats bijna 4 meter hoog en eindigt in de nok .
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Die tekening hebben we en schrokken toch van het massieve geval wat dan op de overloop komt te staan. Ook met acryl ofzo hebben we overwogen. Kennelijk is het voor ons lastig om iets ruimtelijk te veranderen waar we jaren geleden <voor vielen> toe we dit huis kochten. Vandaar dat ik het in ern meer technische oplossing zoek met een rolluik wat dan wel

yep, dat kan zeker en hoe zou je die ruimte dan afsluiten aan de bovenkant? Eig is dat precies waar ik zelf vastliep. Nb de overloop is op die plaats bijna 4 meter hoog en eindigt in de nok .
Wat is de reden dat je hem aan de bovenkant zou willen dichtmaken?
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hoewel niet in hout, zou ik acryl- of lexaanplaat achter de ballusters plaatsen voor de open beleving en dan een traphek plaatsen voor de trapopening.
Als je de plaat achter de balusters plaatst, moet je het wel zo maken dat de kinderen niet op de ballusters klimmen en er dan zo overheen vallen.
Maar tegen die tijd zullen ze dat waarschijnlijk wel snappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Daan22

Nieuw lid
13 sep 2021
2
2
Purmerend
M.I. kan een rolluik horizontaal afhankelijk van het materiaal (bv terrasoverkappingen) het is alleen onhandig om te openen of te sluiten. Zelf heb ik ooit bij mijn ouders een Luik gemaakt in de vliering met gasveren. Zijn verbazingwekkend sterk, het wordt eigenlijk een kofferbak. Er zat weinig in het zicht en dicht is ook écht dicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het idee is dat de afsluiting boven op de balustrade komt (en de balustrade rondom wordt afgetimmerd.
het voorstel van @Athanor om het gat af te timmeren + een deur te plaatsen haalt het bij mij
zelf zou ik het geheel met zo veel mogelijk licht (lees 'glas' of 'plexiglas') uitvoeren
balustrade, 'plafond' + deur inbegrepen
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
M.I. kan een rolluik horizontaal afhankelijk van het materiaal (bv terrasoverkappingen) het is alleen onhandig om te openen of te sluiten. Zelf heb ik ooit bij mijn ouders een Luik gemaakt in de vliering met gasveren. Zijn verbazingwekkend sterk, het wordt eigenlijk een kofferbak. Er zat weinig in het zicht en dicht is ook écht dicht.
tot dusverre reageren rolluik leveranciers afwijzend op het idee van horizontale plaatsing onder verwijzing dat voor de goede werking zwaartekracht nodig is om het luik netjes te laten <zakken>. Kennelijk vertrouwen ze het voortduwend vermogen van de motor niet of zijn ze bang dat het luik kan <opstropen>, er zit immers altijd enige ruimte tussen de lamellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.