Afkortzagen die tegen de muur geplaatst kunnen worden

S1000r

Actieve deelnemer
27 sep 2017
30
10
Hallo collega’s!

Ik ben sinds een half jaar begonnen met kleine meubeltjes maken. Omdat ik ook een beetje moest lassen heb ik toen de Evolution rage 3 gekocht (multifunctioneel).

Nu heb ik een metaal lintzaag dus wil ik een andere afkortzaag. Ik weet dat Bosch en Festool een afkortzaag hebben met trekstang, zijn er nog andere merken die dit ook hebben?
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
146
41
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik ben ook aan het zoeken naar een dergelijke afkortzaag. Ik vind de Festool Kapex 120 echt te duur, maar er is ook een Festool 60. Ik kijk eigenlijk vooral naar de Bosch GCM 12 GDL, deze heeft een scharnierarm, die hierdoor ook kort op de muur kan worden geplaatst.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dit lijkt me niet het meest passende deel van het forum voor deze vraag. Een klein stukje hieronder is een gedeelte specifiek voor electrisch gereedschap, dat lijkt me passender ;)
 
Laatst bewerkt:

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Ik denk (en hoop) dat jpandriesse het niet zo beroerd bedoelt, maar dit onderwerp had beter gepast in de rubriek elektrisch gereedschap.

Zelf heb ik een DeWalt DWS778 met trekstangen waar ik vooralsnog erg over te spreken ben. Er zit een LED lampje boven het zaagblad waardoor je een schaduwlijn op je werkstuk ziet waar het zaagblad zal zagen. Van lasers hoor ik nog wel eens dat ze niet meer helemaal zuiver zijn en opnieuw afgesteld moeten worden, dat is hierbij niet het geval. Ik had ook wel graag een Festool gewild, maar vond de financiële aderlating net wat te heftig.
 
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse

S1000r

Actieve deelnemer
27 sep 2017
30
10
Excuus dat ik het hier de vraag gesteld heb. Dewalt was ik vergeten inderdaad, wat voor mij ook wel belangrijk is, het zaagbereik, ik maak liever 1 zaagsnede dan 2. Aangezien het voor mij hobby is, moet ik ook nog aan het budget denken, 700 max. Moet ook nog een goede stofzuiger hebben.
 

S1000r

Actieve deelnemer
27 sep 2017
30
10
Pendelsäge PKS von Bäuerle - Zuschnittsäge - Holzsäge | Gebraucht kaufen | Bedarfsmarkt.de

Gelukkig stel je niet veel eisen :confused:. Maar bovenstaande zaag kan direct aan de muur, heeft met een 45 cm zaagblad vast voldoende capaciteit om alles wat je wil in 1x door te zagen en past binnen je budget. Dat van die stofzuiger sla ik maar even over, dat klinkt te dwingend.
Bedankt voor je reply, misschien moet ik het budget vergroten. Veeleisend, dat valt wel mee hoor :)
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
146
41
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Pendelsäge PKS von Bäuerle - Zuschnittsäge - Holzsäge | Gebraucht kaufen | Bedarfsmarkt.de

Gelukkig stel je niet veel eisen :confused:. Maar bovenstaande zaag kan direct aan de muur, heeft met een 45 cm zaagblad vast voldoende capaciteit om alles wat je wil in 1x door te zagen en past binnen je budget. Dat van die stofzuiger sla ik maar even over, dat klinkt te dwingend.

Ik heb ook gekeken naar dit type afkortzagen en radiaalzagen als de van Dewalt, de prijs is erg interessant, maar ik vind het een behoorlijk gevaarlijk werkende machine. Daarom voor mij reden hiervoor niet te kiezen.
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Had ik dat geweten, dan had ik hem wel via Duitsland laten komen. Zelf zeer tevreden over de Bosch. Alleen wat zwaar om zo ff mee te nemen voor een klein klusje ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joepbisschops

S1000r

Actieve deelnemer
27 sep 2017
30
10
Had ik dat geweten, dan had ik hem wel via Duitsland laten komen. Zelf zeer tevreden over de Bosch. Alleen wat zwaar om zo ff mee te nemen voor een klein klusje ;)
Ah een tevreden gebruiker. Hoe is de afzuiging? Ik lees daar verschillende ervaringen over
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Ah een tevreden gebruiker. Hoe is de afzuiging? Ik lees daar verschillende ervaringen over
Ja, zeer tevreden! Stofafzuiging zelf is goed. Gebruim mijn festool CTM met 27mm slang. Het is meer dat bij dikkere stukken de spaanders en het stof met zo veel kracht net onder het "vangnetje" door worden gegooit. Denk met kleine upgrade/ vergroting hiervan zal het opgelost zijn. Desondanks neem ik dat graag voor lief tov alle voordelen, power, precieze en gebruikersgemak. Laatst had hij wat moeite met verdraaien van de grondplaat. Ff uit elkaar gehaald, bleken de gesmeerde stale geleide plaatjes wat veel stof aangetrokken te hebben. Simpel schoongemaakt en nieuw low friction vet er tussen. Beter dan origineel.
Aftellen ie ook goed te doen. Juist de laser heeft mij wat tijd gekost.
 
  • Leuk
Waarderingen: S1000r

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb er twee. En ik gebruik ze ook met freeskoppen en met meerdere zaagbladen op de as. Maar bij elke zaagmachine ben je met potentieel dodelijk gereedschap bezig, dus is het slim om je ledenmaten uit de buurt van draaiend gereedschap te houden. Maar ze kosten vaak erg weinig geld en ze zijn een stuk stabieler en degelijker dan al die machines in je lijstje. En je kan er ook mee langszagen. En mijn machines zijn nog uit de tijd dat een zaagafscherming een simpele kap was. Tegenwoordig zit er een hele berg plastic meuk aan die kap.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
146
41
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik heb er twee. En ik gebruik ze ook met freeskoppen en met meerdere zaagbladen op de as. Maar bij elke zaagmachine ben je met potentieel dodelijk gereedschap bezig, dus is het slim om je ledenmaten uit de buurt van draaiend gereedschap te houden. Maar ze kosten vaak erg weinig geld en ze zijn een stuk stabieler en degelijker dan al die machines in je lijstje. En je kan er ook mee langszagen. En mijn machines zijn nog uit de tijd dat een zaagafscherming een simpele kap was. Tegenwoordig zit er een hele berg plastic meuk aan die kap.
Wellicht is het ook een kwestie van gewenning, maar ik vond het langszagen er gevaarlijker uitzien dan elke andere bewerking die ik ooit heb gezien. Mijn handen komen nooit zo dicht bij een draaiend zaagblad. Ook zag ik geen klemmen bij een radiaalzaag. Maar als het voor jou werkt is dat natuurlijk goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.