Adviesvraag zaagtafel

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.030
258
Ik heb ook een softstarter op mijn 7492 gemonteerd. Zonder start de zaag alsof je een kanon afschiet. Voelt wat mij betrft veel beter aan met softstarter.
Wanneer je de 7492 stop gaat dat overigens ook met geweld, bij de motor kan die dan behoorlijk vonken. Zorg dat je zaagblad goed vastzit, bij mij is dat een keer losgekomen bij het stoppen.

Ik heb ook een modificatie aangebracht op de langsgeleider, ik kan die nu bij het schulpen verschuiven zodat het gezaagde materiaal ruimte heeft. Bij de Metabo is dat volgens mij standaard aanwezig

Bijlagen

• 8A7F949E-85C9-4F24-B185-BA76FEEC3752.jpeg
    8A7F949E-85C9-4F24-B185-BA76FEEC3752.jpeg
    137,5 KB · Weergaven: 50

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
51
12
Brabant
Duidelijk. Ik moet over een maand ook nog een plafond maken dus zo'n plaat kunnen halveren is inderdaad wel handig. Dan zou ik dus eerder voor de gewone TS254 gaan. Maar.... Dan is de 7492 alweer goedkoper.

@Rik Hechtel ik neem aan dat DeWalt hun machines zo maakt dat je ze best aan en uit kan zetten en dat de aandrijving hier op afgestemd is. Ik snap best dat men een reden wil opgeven om een aankoop te rechtvaardigen, maar ik ben nog geen topics tegen gekomen van kromme zagen en kapotte zekeringen vanwege de kracht van de machine ;)

Bij al mijn zaagwerk heb ik oog en oor bescherming op dus voor het geluid hoef ik het ook niet te doen.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.030
258
Duidelijk. Ik moet over een maand ook nog een plafond maken dus zo'n plaat kunnen halveren is inderdaad wel handig

Een hele plaat (ik neem aan 244 x 122) op dit soort machines kan, maar is niet gemakkelijk. Je moet dan voor en achter de machine ondersteuning plaatsen.
Invalzaag met liniaal is dan veel handiger, of anders in de bouwmarkt laten opdelen in grote stukken en thuis verder zagen.

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
51
12
Brabant
Invalzaag heb ik niet, daar wilde ik dus juist een tafelzaag voor. Gaat om Agnes one step platen (260 x 60) en de bouwmarkt ziet me al aankomen met pakketten van de groothandel :).
Ondersteuning heb ik in de vorm van hulp van vlees en bloed. Anders zou dit inderdaad wel lastig worden.

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
29
10
KERKRADE
Hoi Suar,
Net mijn Metabo tk 1256 verkocht, oud model maar echt een aanrader zeker t.o.v. van de huidige modellen.
Er zijn ook grote modellen de 1685 en de 1686 (trekzaag)

Succes Ron ik hoop dat je er wat aan hebt.

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
473
220
Wetteren, Belgie
Ik heb diezelfde (of een gelijkaardige) besteld bij Amazon voor 18,54 euro. De installatie met die klemmetjes ging als een fluitje van een cent. De meeste tijd kroop nog in het openmaken en weer sluiten van de schakelaardoos. Best wel onhandig...

Het verschil tijdens het opstarten is immens. Dit had ik al veel vroeger moeten doen. Bedankt voor de tip!

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
598
17
Ik heb ook een softstarter op mijn 7492 gemonteerd. Zonder start de zaag alsof je een kanon afschiet. Voelt wat mij betrft veel beter aan met softstarter.
Wanneer je de 7492 stop gaat dat overigens ook met geweld, bij de motor kan die dan behoorlijk vonken. Zorg dat je zaagblad goed vastzit, bij mij is dat een keer losgekomen bij het stoppen.

Ik heb ook een modificatie aangebracht op de langsgeleider, ik kan die nu bij het schulpen verschuiven zodat het gezaagde materiaal ruimte heeft. Bij de Metabo is dat volgens mij standaard aanwezig
Ik vind dat geweld bij het starten en stoppen wel prima, dan sukkel je in elk geval niet in slaap want een cirkelzaag blijft toch een gevaarlijke machine. Blad moet inderdaad wel goed vast zitten en dat moet je af en toe wel even controleren.

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
51
12
Brabant
De keuze is gevallen op de DeWalt 7492 QS.

Heeft iemand nog een tip mbt een fijn zaagblad wat ik er op kan zetten in tegenstelling tot het bijgeleverde 24t constructie zaagblad. Ik ga er o.a. snijplanken en kleinere werkstukken mee maken de komende tijd

• Leuk
Waarderingen: Peer76

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
473
220
Wetteren, Belgie

Heeft iemand nog een tip mbt een fijn zaagblad wat ik er op kan zetten in tegenstelling tot het bijgeleverde 24t constructie zaagblad. Ik ga er o.a. snijplanken en kleinere werkstukken mee maken de komende tijd
Ik heb een hele tijd het meegeleverde blad gebruikt en was daar vrij tevreden over. Zoals gezegd onlangs een paar tanden verloren en een nieuw Ecotools Pro blad besteld. Dat is net aangekomen en ik heb nog niet de kans gehad om het te testen. Je hoort hier vaak op het forum dat de Ecotools Pro bladen zeer goed zijn, op zijn minst voor serieus hobby gebruik.
Ik kan je ook aanraden om een softstart te installeren. Scheelt een boel herrie bij het starten. Je verliest volgens mij geen garantie: bij de inbouw heb ik geen zegels verbroken of blijvende wijzigingen aangebracht.

Peer76

Guest
Dan zal een zo fijn mogelijke tand het verstandigst zijn. Zelf heb ik ook de tip gehad on het werkstuk in 2 keer te zagen, eerst met een zaagdiepte tot iets meer dan de helft en vervolgens in het geheel. Volgens die tip zou het dan minder splinteren. Nu zal je daar me een goede zaagtafel met de juiste zaagblad toch niet snel last van gaan hebben lijkt mij.

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
386
192
Boxtel, Noord-Brabant

Schulpen doe ik ook nog steeds met het meegeleverde blad.
Fijner zaagwerk ben ik van plan met dit blad te doen (recent met een extra 7,50€ korting bij Amazon gescoord): https://www.amazon.nl/Itk-Plus-cirkelzaagblad-precisiezaag-oranje-273-250-80/dp/B00JBJAIG2/

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Dat laatste blad ga je niet blij mee zijn , als je niet alleen dwars op de vezelrichting zaagt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Lijkt me wel. Dwars op de vezelrichting of geen vezelrichting. Aluminium zagen gaat ook prima lukken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.