Adviesvraag zaagtafel

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
51
12
Brabant
Hopelijk zijn jullie dit soort vragen nog niet beu. Maar, we hebben hem allemaal vast ooit zelf moeten beantwoorden toen we begonnen. Waar gaat de keuze naartoe?

Na een poos wikken en wegen heb ik besloten om zowel een zaagtafel als vlak en van dikte bank aan te schaffen. De zaagtafel heeft de hoogste prio, dus daar begin ik nu mee. Alleen ik heb zelf niet veel ervaring met verschillende modellen, laat staan dat ik ze gebruikt of gezien heb. Daar wilde ik graag jullie ervaringen en advies in.

Natuurlijk heb ik zelf al wat voorwerk gedaan en heb al wat modellen op het oog:

Vonroc zaagtafel (dit zou evt de budget optie zijn. Heb er al wat meet gereedschap van en dat werkt echt prima)

Scheppach HS100s (nog goed te tillen qua gewicht en de andere budget optie)

DeWalt 7485 (de tussenoplossing tussen de budget en de hele dure zaagtafels. Het is DeWalt dus qua kwaliteit weinig vragen)

Metabo TS 254 (al meteen bijna drie keer zo duur als de budget optie. Ik ken Metabo als een prima merk met nauwkeurig gereedschap)

DeWalt 7492 QS (hier al best wat over geschreven, goede machine, geen onderstel in tegenstelling tot de Metabo maar ik zal m waarschijnlijk toch altijd op de werkbank gebruiken.)

Makita 2704N (voor mij alleen tweedehands een optie. Is er wel een van de buitencategorie voor wat ik er mee wil doen)

Nu is tweedehands eigenlijk altijd wel een optie. Maar goed tweedehands gereedschap wat ook nog eens betaalbaar is, is dun bezaaid.

Vwb de eisen voor de zaagtafel. Ik ga er vrijwel uitsluitend hobbymatig dingen mee maken. Ik hecht er w waarde aan dat hij nauwkeurig zaagt met consistente resultaten. Ik zou het fijn vinden als hij enigzins handzaam is want ik kan hem niet permanent stallen dus zal hem geregeld tussen de klussen in, op moeten/willen ruimen.

Welk zaagblad erbij zit heb ik in de zoektocht heen rekening mee gehouden want die moet je vaak toch al vervangen voor een betere kwaliteit of andere toepassing.

Zouden jullie me van wat advies voorzien in de te maken keuze. Nog tips? Zie ik iets over het hoofd? Wat is werkbaar?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.535
1.146
Omgeving Leiden
Met de Vonroc en Scheppach kan je ongetwijfeld zagen, maar of het nauwkeurig en repetitief kan betwijfel ik.
Niks is zo vervelend als het om de haverklap na moeten stellen van je langsgeleider omdat die niet op de goede maat blijft staan of tijdens het zagen zelfs verloopt. De tafels van beide machines zijn van gevouwen plaatijzer, daar zit natuurlijk beweging in.
De deWalts worden geroemd om hun rack & pinion systeem waarmee de langsgeleider nauwkeurig en parallel aan het zaagblad versteld wordt. Helaas wordt ook altijd de enorme herrie genoemd van de zaag en het geweld waarmee de zaag start.
De Makita sluit je zelf al min of meer uit. Daarmee zaag ik al jaren. Degelijke machine maar een wat stroeve verstelling van het zaagblad, zowel diepte als hoek. Ook de langsgeleider moet ik in de gaten houden zodat die parallel aan het zaagblad staat.
De Metabo ken ik niet, wel goede reviews van gelezen. Daarin wordt ook wel genoemd dat het apparaat veel ruimte inneemt met zijn schuine poten en daardoor een sta in de weg wordt.
Zo heeft elke machine dus wel wat.
Mijn advies zou zijn om niet een budgetzaag te kopen. Dat gaat ergernis geven . Ga voor een deWalt of de Metabo.
Het is een flinke uitgave natuurlijk maar je hebt daar een goede machine aan.

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Vorig jaar heb ik een Metabo TS254 gekocht. Doorslaggevend voor mij was het onderstel van de TS254, dat is echt zo makkelijk in het gebruik als gedacht; je schuift hem dus zo aan de kant.

Waar je wel op moet letten is hoe je de parallel aanslag instelt, doe je dit goed dan zaagt hij mooi parallel. Ik heb niet gemerkt dat de geleider verloopt.
Ander puntje is de dikte van het zaagblad. De keuze is echt heel beperkt omdat het blad relatief dus is. Ik zocht een 60T blad voor het zagen van MPX en dat is eigenlijk al snel te dik. Uiteindelijk een blad van 2,6mm of 2,8mm van metabo gevonden.
Een 3,2mm blad zoals bij de GTS10 durf ik niet te plaatsen met het oog op de lengte van de schroefdraad, de belasting op de as en de motorrem.

Ik heb wel de afzuigkap van het blad bij Kruis los bijbesteld en daarmee verbetert de stofafzuiging echt, de gedeelde kap is in het nieuwe model misschien veiliger, maar geeft meer stof overlast.

Zou ik hem weer kopen? Met de huidige randvoorwaarden absoluut. Als ik een grote garage had, met voldoende plek, zou ik misschien een DeWalt nemen, maar dan had ik waarschijnlijk zoveel geld over dat ik een Festool of Mafell zou kopen:)

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
102
43
Waddinxveen
Bijna al mijn gereedschap is van Makita, toch heb ik de DeWalt 7492 gekocht. Reden!? Hij paste zonder aanpassing onder een plank onder mijn werkbank, 33cm hoog, perfect voor mij om op te ruimen. Ik gebruik geen onderstel, ik zet 'm op mijn Bora Centipede (niet de hoge versie), ook heel klein op te ruimen.
Met het handvat is hij makkelijk verplaatsen, ja hij maak genoeg lawaai (maar veel of heelveel maakt mijn niet uit). Ik heb er wel een softstart opgezet.

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
51
12
Brabant
Dank jullie wel voor de adviezen tot zo ver. Dan ga ik de budget versies in ieder geval skippen. Ik wil in ieder geval wel een nauwkeurig en constant resultaat hebben en als dat met de budget versie niet goed mogelijk isWat ik me verder dan af vraag is hoe makkelijk de Metabo in te klappen is. Ik zou hoe dan ook voor een (relatief) compacte machine willen gaan. Ik ga hem alleen buiten of op locatie gebruiken omdat ik er in de schuur echt geen plek voor heb (wel voor opslag) dus zal hem iedere keer in en uit elkaar moeten halen en weer opbergen.

Vwb de DeWalt. Ik zag dat de 7485 en de 7492 iets van €150 verschillen in prijs. Waar zit hem dat in? En maakt het kwalitatief nog iets uit?

Wat ik me verder nog afvroeg, ik heb mijn electrisch handgereedschap allemaal van Makita (18v platform) en deze motoren zijn allemaal brushless. Erg krachtig en evengoed stil. Op bovenstaande tafelzagen zit overal nog een reguliere twee polige motor. Waarom is dat eigenlijk?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.535
1.146
Omgeving Leiden
Wat ik me verder nog afvroeg, ik heb mijn electrisch handgereedschap allemaal van Makita (18v platform) en deze motoren zijn allemaal brushless. Erg krachtig en evengoed stil. Op bovenstaande tafelzagen zit overal nog een reguliere twee polige motor. Waarom is dat eigenlijk?
Brushless motoren werken op gelijkspanning en hebben electronica nodig om te werken. Een zaagtafel heeft een aardig vermogen, dat vraagt dus om een zware omvormer van ac naar dc en robuuste electronica.
Dat is kostbaar en kan allemaal kapot. En het levert nauwelijks voordeel op.

Er bestaan stationaire zaagtafels met een inductiemotor. Die zijn stil. Zelfs zo stil,dat er ongelukken mee gebeuren omdat men niet in de gaten heeft dat die nog aan staat.
De Axminster ac216t bijvoorbeeld

Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
De metabo is echt zo makkelijk op te klappen.
Op YT staat een review van de zaag door GoTools. Zo makkelijk als hij het voor doet is het echt.
Hoewel de accu's steeds krachtiger worden, heb ik bewust de zaag met snoer gekocht, accu heeft hier geen enkele meerwaarde voor mij.

Ik ga nog nieuw tuingereedschap kopen en dat wordt wel allemaal op accu. Metabo heeft daar nu een mooie actie waardoor ik snel in dat accusysteem kan rollen.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.030
258
@Suar,

Je geeft aan de machine hobbymatig te gaan gebruiken en deze niet vast op te kunnen stellen maar steeds op te moeten ruimen en ook vaak buiten te willen gebruiken.
Dan meen ik te lezen dat budget ook wel belangrijk is.

Qua budget zou je ook kunnen kijken naar Metabo TS254M, die kun je eventueel ook nog voorzien van een schuiftafel, volgens mij kun je die overigens ook aanbouwen aan de ‘gewone’ 254.
En qua verplaatsbaarheid zou je ook de Skil 1340 mee kunnen nemen in je overwegingen.
Ik heb zelf een Dewalt 7492 en die Skil heeft hetzelfde systeem voor breedteverstelling met als extra uitklapbare poten. Zou ik nu weer moeten kiezen zou ik de Skil zeker meenemen in mijn overweging.
T.o.v. De Dewalt minder metaal en meer kunststof maar hoe degelijk/robuust moet het zijn voor hobbymatig gebruik, ook bij mij hoeft het niet ieder dag mee in een bus naar een bouwplaats.
Is een vrij nieuwe en nog wat minder bekende machine en je vindt nog weinig reviews.

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
473
220
Wetteren, Belgie
Ik heb ook een 7492 en ben daar héél tevreden over. Daarvoor had ik een zelfbouw zaagtafel maar de Dewalt is toch een pak nauwkeuriger en makkelijker in te stellen. Nog geen seconde spijt van gehad. Er zijn ongetwijfeld (veel) betere alternatieven maar die zitten vaak in een andere prijs categorie. Voor mijn hobby gebruik is de zaag nauwkeurig genoeg.

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
88
53
Arnhem
Die 7492 maakt inderdaad een spectaculaire start... Mag ik je vragen of het installeren van die softstart moeilijk is en waar je het nodige materiaal vandaan gehaald hebt?
Ik heb hem besteld en gemonteerd via dit YouTube filmpje, link naar de module via Amazon staat onder het filmpje:

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
102
43
Waddinxveen
Voor het plaatsen van de softstart module is het ook handig wanneer je spadeconnectoren kan monteren. Voor 15 euro heb ik bij HBM een setje gehaald en daarna was het echt eenvoudig. Daarnaast is er een de buitenkant niets van te zien.

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
51
12
Brabant
@elzenmaa ik zal die video nog eens proberen te vinden. Kreeg hem niet aangeboden toen ik al dat Duitse review geweld zag voorbij komen ;)
Vwb budget, die heb ik niet genoemd en vind een ik eigenlijk meestal ook niet belangrijk. Niet dat ik nu geld over heb, maar het moet voldoen aan wat ik nodig heb. Als dat duurder is, dan is dat zo en moet ik soms sparen. Maar als het goedkoop kan, dan is dat ook prima. Nu maakt het voor een rolmaat of knijptang niet veel uit welk merk je pakt. Maar bij zaagtafels zijn die verschillen wat groter. (Zo kijk ik er naar)

Ik lees overal echt heel goede reacties over de 7492 terug komen. Nu ik zag dat DeWalt ook nog de gratis accuboormachine actie had (die ik ongetwijfeld ga doorverkopen om de kosten te drukken) begint het toch wel te kriebelen. Dan wordt die machine toch weer een stuk goedkoper.

Vwb de softstart die ik in de reacties hier lees. Ik zag op diverse filmpjes dat de start van de machine erg enthousiast is inderdaad. Maar wat is het voordeel van zo'n softstart installeren nu eigenlijk? Je voert je werkstuk/hout als het goed is toch pas in als de zaag op toeren is. Wat maakt, naast het geluid, die softstart dan nog voor verschil?

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
144
51
Noord-Limburg, Vlaanderen
Vwb de softstart die ik in de reacties hier lees. Ik zag op diverse filmpjes dat de start van de machine erg enthousiast is inderdaad. Maar wat is het voordeel van zo'n softstart installeren nu eigenlijk? Je voert je werkstuk/hout als het goed is toch pas in als de zaag op toeren is. Wat maakt, naast het geluid, die softstart dan nog voor verschil?

Het verschil is dat het zaagblad (iets) trager op snelheid komt. Hierdoor wordt de aandrijving minder belast en kan de zaag ook in die eerste (nano)seconden minder vervormen. Bovendien is dit ook vriendelijker voor de zekeringkast en voor de oren.

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
De TS254M heeft minder zaagbreedte dan de gewone TS254 en ik wilde absoluut de mogelijkheid hebben om een hele plaat te kunnen halveren.
Die schuiftafel is een mooi ding, maar als je die gemonteerd hebt is de tafel niet meer zo makkelijk op te bergen, daarmee voor mij geen optie al is de prijs in DLD zeer scherp.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.