Voor MDF werk ik net altijd met lamello's (koekskes zeggen we hier, klinkt niet zo ingewikkeld als corpus jammer genoeg).
Geen enkele schroef gebruik ik, alles inboren met een lamello, lijmen, lamellos erin, tegen mekaar zetten en alles provisorisch aan mekaar schieten met 30mm nagels.(electrische tacker powerplus schiet tot 32 mm, spotgoedkoop ding)
Hier is nog geen enkele kast uit mekaar gevallen, mdf is geperst papier, dat lijm je aan mekaar met pritt. Witte houtlijm is perfect in combinatie met koeskes.
verschil tussen een koekse en een lamello is de vorm. Een koekske is een ovaal plaatje en het zaagmachine om in te slijpen heeft een klein zaagblad.
Ruim een mm speling maar een koekse heeft witte houtlijm nodig, Het geperste hout zwelt op door de vocht in de lijm en vult de ruimte mooi op.
Het moeilijke in jouw ontwerp, is het feit dat de kast ophangt.
Zoiest zou ik nooit in mdf maken, mdf is zwak, of meubelplaat of multiplex.
Je kan daarom best de achterwand maken , niet zo deels om op te hangen, volle plaat, 8 of 10 dik is perfect.
Tussenschot in het midden dubbel uitvoeren anders scheuren je scharnieren er uit.
Dikke mdf , die 38, gewoon 2 keer 18 tegen mekaar lijmen , kopse kanten afwerken met plamuurverf.
Als je veel in deze horizontaal hangende kast gaat zetten, of erop, dan gaat dat mdf doorhangen.
MDF heeft al moeite met 60 cm.
De topplaat en onderplaat, zou ik maken in multiplex, kan je kopen met een afgewerkte kant, is wat duurder maar na 5 jaar is dat nogaltijd even recht.
Veel plezier aan je bouwwerkje, mooie kast, mooi project.