Advies voor een TV meubel/vakkenkast

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik dacht dat er misschien decoratieve panelen waren?
Ja die zijn er zeker. Nadeel is vaak wel dat je een volledige plaat zal moeten afnemen. Die ik hier krijg, zijn 2800 x 2070 mm, dus dat zijn serieus grote jongens. En je zult er bijpassen kantenband bij moeten bestellen.

Op zich niet erg, maar alle bij elkaar misschien wat kostbaar geheel. Voordeel is natuurlijk dat je niet langer vast zit aan de standaard maten van geprefabriceerde fronten.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Het zijn 4 deuren, op de buitenste twee deuren gebruik ik de hoekaanslag (4mm uit de hoek)

ti4EFME.png
Voor scharnieren op de zijwand lijkt mij dat érg veel toe. Ik hou 1,5 mm aan. Bij een tussenwand idem: je hebt dan tussen de fronten 2 x 1,5 mm = 3 mm ruimte. Dat is - naar mijn bescheiden mening - veel strakker !!!
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
1. Ik vaag mezelf nu wel af hoe ik er nu nog een achterwandje in kan maken, of zou dat niet nodig zijn?
Ik zou zeker een complete achterwand plaatsen (voor de constructieve stijfheid) en daar aan vast de haaklat. Doe je dat niet, dan hang het volledige gewicht van je kast slechts aan de haaklaat die - zoals ik het zie op je tekeningen - aan het bovenpaneel is bevestigd. En misschien ook nog een beetje aan de zijwanden en / of aan de staanders (???).

Zeker als je dan alleen verlijmd kun je er op rekenen dat die vroeg of laat naar beneden gaat komen. MDF is voor dit soort krachten niet bepaald het makkelijkste materiaal om te lijmen. Mijn advies is óók : voorboren en schroeven !!!
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Als je deurtjes zoekt in betonlook, is dit misschien een oplossing;
beton cire van bvb stone age, heb zelf de douche afgewerkt ermee, ben geen vakman zelfde soort hobbyist die van niks terugdeinst. werkt suupermakkelijk, ze hebben testpotjes die ongeveer 1 m2 kunnen, twee testertjes kopen en klaar.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Welke maar schroeven raad je mij aan om te gebruiken en welke maar moet ik deze dan voorboren?
Over het algemeen gebruik ik voor het schroeven van corpussen de 4.0 x 40 schroeven.

Ikzelf gebruik de schroeven van SPAX in dozen van 1.000 stuks. Maar als je die vraag stelt op het forum, dan krijg je met het grootste gemak nog een handvol andere merken in de schoot geworpen.

Ik boor vóór met een heel dun boortje : 2 mm. Voor een paar euro koop je een doosje met 10 stuks. Mocht er één afbreken, dan ben je niet meteen onthand... Doe je dit voorboren niet, dan loop je het risico dat je de boel vernielt. Met name MDF: dat splijt erg gemakkelijk.
 
Laatst bewerkt:

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Voor MDF werk ik net altijd met lamello's (koekskes zeggen we hier, klinkt niet zo ingewikkeld als corpus jammer genoeg).

Geen enkele schroef gebruik ik, alles inboren met een lamello, lijmen, lamellos erin, tegen mekaar zetten en alles provisorisch aan mekaar schieten met 30mm nagels.(electrische tacker powerplus schiet tot 32 mm, spotgoedkoop ding)

Hier is nog geen enkele kast uit mekaar gevallen, mdf is geperst papier, dat lijm je aan mekaar met pritt. Witte houtlijm is perfect in combinatie met koeskes.

verschil tussen een koekse en een lamello is de vorm. Een koekske is een ovaal plaatje en het zaagmachine om in te slijpen heeft een klein zaagblad.

Ruim een mm speling maar een koekse heeft witte houtlijm nodig, Het geperste hout zwelt op door de vocht in de lijm en vult de ruimte mooi op.

Het moeilijke in jouw ontwerp, is het feit dat de kast ophangt.

Zoiest zou ik nooit in mdf maken, mdf is zwak, of meubelplaat of multiplex.

Je kan daarom best de achterwand maken , niet zo deels om op te hangen, volle plaat, 8 of 10 dik is perfect.

Tussenschot in het midden dubbel uitvoeren anders scheuren je scharnieren er uit.

Dikke mdf , die 38, gewoon 2 keer 18 tegen mekaar lijmen , kopse kanten afwerken met plamuurverf.

Als je veel in deze horizontaal hangende kast gaat zetten, of erop, dan gaat dat mdf doorhangen.

MDF heeft al moeite met 60 cm.

De topplaat en onderplaat, zou ik maken in multiplex, kan je kopen met een afgewerkte kant, is wat duurder maar na 5 jaar is dat nogaltijd even recht.

Veel plezier aan je bouwwerkje, mooie kast, mooi project.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Deze begrijp ik niet. Kun je dit nader toelichten ?
Tussenschot bedoel ik de verticale wand tussen deur 2 en 3.

Dat wandje heb je nu enkel getekend, dus 18mm dik.

Dat wandje zou ik dubbel zetten, dus twee planken van 18mm, dan hang je 1 deurtje in bvb de linkse, en het ander in de rechtse.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Tussenschot bedoel ik de verticale wand tussen deur 2 en 3.

Dat wandje heb je nu enkel getekend, dus 18mm dik.

Dat wandje zou ik dubbel zetten, dus twee planken van 18mm, dan hang je 1 deurtje in bvb de linkse, en het ander in de rechtse.
Ja, dát snapte ik wel, maar niet je opmerking over het uitscheuren / uitbreken van je scharnieren.
Ik weet niet beter dat je prima aan beide zijden een kruismontageplaatje kan plaatsen. Gebruik dan wel scharnieren geschikt voor tussenwand-montage, uiteraard ...
 

LuukT

Nieuw lid
22 feb 2021
12
2
Zundert
Ja, dát snapte ik wel, maar niet je opmerking over het uitscheuren / uitbreken van je scharnieren.
Ik weet niet beter dat je prima aan beide zijden een kruismontageplaatje kan plaatsen. Gebruik dan wel scharnieren geschikt voor tussenwand-montage, uiteraard ...
Precies, de volgende scharnieren gaan het worden:

ZGUPNWJ.png

Ik zou er ook nog altijd voor kunnen kiezen om de deuren anders open te laten gaan bijv de linkse twee links draaiend en de rechte twee rechts draaiend. dan is het ook opgelost.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Precies, de volgende scharnieren gaan het worden:

ZGUPNWJ.png

Ik zou er ook nog altijd voor kunnen kiezen om de deuren anders open te laten gaan bijv de linkse twee links draaiend en de rechte twee rechts draaiend. dan is het ook opgelost.
Zitten die scharnieren op de zelfde hoogte geschroefd?
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Zitten die scharnieren op de zelfde hoogte geschroefd?
Ik denk dat ik weet waarom je dit vraagt : Iets in de trant van " ... komt dat wel goed met de schroeven die dan ook recht tegenover elkaar komen te vallen ?" Het antwoord is ja : je hebt speciaal voor tussenwand- potscharnieren kruismontageplaatjes met een afwijkende maat euro-schroef. Ik meen 8,5 mm lengte i.p.v. 11 mm (zo even uit mijn hoofd...).
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

LuukT

Nieuw lid
22 feb 2021
12
2
Zundert
Ik denk dat ik weet waarom je dit vraagt : Iets in de trant van " ... komt dat wel goed met de schroeven die dan ook recht tegenover elkaar komen te vallen ?" Het antwoord is ja : je hebt speciaal voor tussenwand- potscharnieren kruismontageplaatjes met een afwijkende maat euro-schroef. Ik meen 8,5 mm lengte i.p.v. 11 mm (zo even uit mijn hoofd...).
haha we hebben hier te maken met een gevalletje, 100 punten en door voor de koelvries combinatie!!

TJqsS36.png
 
  • Haha
Waarderingen: Bosquet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.