Deze machine heeft dus een ronde zool maar wat is het verschil met een vierkante zool. Bijv. zoals die van een RTS400. Die zool trilt ook. Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat je verder in rechte hoeken komt.
Toen ik wat nazocht op internet zag ik dat er ook een DTS400 is (driehoekige zool). Nu had ik verwacht dat je de zool kan wisselen van een TS400. Dat je er dus kan kiezen voor 'R'echthoek of 'D'elta, zeg maar. Dat lijkt niet te kunnen, klopt dat?
De RTS en DTS zijn lineair schurende machines, dwz dat ze heen en weer bewegen. De ETS is een roterend schurende machine, die bovendien een kleine slag maakt. Dat zorgt voor een schuurpatroon van kringeltjes. Afhankelijk van de slag – vaak 3 of 5 mm – zijn die fijn of minder fijn. (Denk aan een kunstschaatser die in een vloeiende beweging pirouettes maakt).
Het is de bedoeling dat je die kringeltjes steeds minder waarneembaar maakt door opvolgend fijner schuurpapier te gebruiken.
Bij een lineair schurende machine krijgt je parallel lopende korte groefjes bij het schuren. Die vlak je af door de hoek van schuren te variëren (wel aan het eind van een gang dezelfde richting op, meestal gelijk op met de houtnerf) en wat variatie in de dwarsrichting (heen en weer dus, dwars op de lengte van de schuurzool). Ook hier ga je naar een steeds fijner 'patroon' en betere vlakking door steeds fijner schuurpapier te gebruiken.
Over de uitwisselbaarheid van de schuurzolen bij de R en de D: vroeger ging dat zonder problemen, maar al een aantal jaren is de onderkant van beide machines verschillend en zou je daaraan wat moeten modificeren om van de één de ander te maken.
Voor de goede orde: de RO-klasse van Festool is weer een aparte soort schuurmachine, die ook in een bepaalde stand roterend werken. Een heel ander verhaal dus.