Advies schuurmachine

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.117
914
Oss
Dat is zeker iets om rekening mee te houden! Ik heb een Makita stofzuiger.

Heb ook nagedacht over een bandschuurmachine maar zeker zonder schuurraam ben ik bang dat ik meer kuilen ga maken in het hout.
Dit geldt overigens ook voor een rotex
Als je de machine het werk laat doen en blijft bewegen valt dat kuilen maken echt wel mee.

• Leuk
Waarderingen: G.G. en mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.966
1.326
Riemst
Dat is zeker iets om rekening mee te houden! Ik heb een Makita stofzuiger.

Heb ook nagedacht over een bandschuurmachine maar zeker zonder schuurraam ben ik bang dat ik meer kuilen ga maken in het hout.
Dit geldt overigens ook voor een rotex
Een schuurraam krijg je er bij. Maar zonder schuurraam kan je ook prima vlak schuren zonder kuilen. Het vraagt enige beheersing van de machine. Kwestie van blijven bewegen en de druk van de machine op het werkstuk regelen. De Rotex vraagt ook enige ervaring om de machine zijn werk te laten doen. Die moet ook de juiste druk op het werkstuk uitoefenen, zo niet gaat hij dansen en kringetjes trekken.

• Leuk
Waarderingen: G.G.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.630
3.907
Een bandschuurmachine kan je het best van 100 breed nemen. Dat werkt prima zonder schuurraam.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
850
170
Stiens
Dit topic kan nog wel wat uitgebreid worden.

Ik gebruik al heel veel jaren een ETS 125 van Festool en altijd met Festool stofzuiger gebruikt. Ik ben daar heel tevreden over. Bijna trillingsvrij (heel belangrijk!). Doe er van alles mee. Kaal hout, verfwerk, zelfs muren met stucwerk uitvlakken met grof schuurpapier.
Ik voeg hiermee weinig nieuws toe aan wat hierboven al is geschreven.

Deze machine heeft dus een ronde zool maar wat is het verschil met een vierkante zool. Bijv. zoals die van een RTS400. Die zool trilt ook. Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat je verder in rechte hoeken komt.

Toen ik wat nazocht op internet zag ik dat er ook een DTS400 is (driehoekige zool). Nu had ik verwacht dat je de zool kan wisselen van een TS400. Dat je er dus kan kiezen voor 'R'echthoek of 'D'elta, zeg maar. Dat lijkt niet te kunnen, klopt dat?

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.985
3.810
Gaanderen
Dit topic kan nog wel wat uitgebreid worden.

Ik gebruik al heel veel jaren een ETS 125 van Festool en altijd met Festool stofzuiger gebruikt. Ik ben daar heel tevreden over. Bijna trillingsvrij (heel belangrijk!). Doe er van alles mee. Kaal hout, verfwerk, zelfs muren met stucwerk uitvlakken met grof schuurpapier.
Ik voeg hiermee weinig nieuws toe aan wat hierboven al is geschreven.

Deze machine heeft dus een ronde zool maar wat is het verschil met een vierkante zool. Bijv. zoals die van een RTS400. Die zool trilt ook. Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat je verder in rechte hoeken komt.

Toen ik wat nazocht op internet zag ik dat er ook een DTS400 is (driehoekige zool). Nu had ik verwacht dat je de zool kan wisselen van een TS400. Dat je er dus kan kiezen voor 'R'echthoek of 'D'elta, zeg maar. Dat lijkt niet te kunnen, klopt dat?
Nee, je kan de zool niet wisselen. Machine kan omgebouwd worden naar een deltazool maar dan heb je meer onderdelen nodig en is het de vraag of je niet beter een delta kan kopen en je rechthoek verkopen..

Ik doe dezelfde werkzaamheden met mijn ET 2 E (dit is de voorganger van de ETS150)
Ik heb zelden de behoefte aan een deltamachine. Deze heb ik dan ook niet. Wel een fein en de RO90E met deltazool. Die laatste heb ik nog nooit gebruikt.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.410
1.104
Enschede, Twente

De RTS en DTS zijn lineair schurende machines, dwz dat ze heen en weer bewegen. De ETS is een roterend schurende machine, die bovendien een kleine slag maakt. Dat zorgt voor een schuurpatroon van kringeltjes. Afhankelijk van de slag – vaak 3 of 5 mm – zijn die fijn of minder fijn. (Denk aan een kunstschaatser die in een vloeiende beweging pirouettes maakt).
Het is de bedoeling dat je die kringeltjes steeds minder waarneembaar maakt door opvolgend fijner schuurpapier te gebruiken.

Bij een lineair schurende machine krijgt je parallel lopende korte groefjes bij het schuren. Die vlak je af door de hoek van schuren te variëren (wel aan het eind van een gang dezelfde richting op, meestal gelijk op met de houtnerf) en wat variatie in de dwarsrichting (heen en weer dus, dwars op de lengte van de schuurzool). Ook hier ga je naar een steeds fijner 'patroon' en betere vlakking door steeds fijner schuurpapier te gebruiken.

Over de uitwisselbaarheid van de schuurzolen bij de R en de D: vroeger ging dat zonder problemen, maar al een aantal jaren is de onderkant van beide machines verschillend en zou je daaraan wat moeten modificeren om van de één de ander te maken.

Voor de goede orde: de RO-klasse van Festool is weer een aparte soort schuurmachine, die ook in een bepaalde stand roterend werken. Een heel ander verhaal dus.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.996
1.234
Leeuwarden
Kijk voor de ombouw van een RTS en DTS in dit topic:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.996
1.234
Leeuwarden
@Wim Kluck, @Bert Vanderveen, @Athanor, bedankt allemaal.

@Athanor, Tjonge een doorgebrande motor . . . Ik verbaas mij over de levensduur van mijn ES 125 maar eigenlijk reken ik gezien de reputatie van Festool, ook op een flink levensduur. Ben dus wel verbaasd over jouw verhaal.
Hij is best wel intensief gebruikt. Onze Finse logwoning heb ik indertijd helemaal kaal geschraapt en geschuurd, eerst met de Rotex en later met 2 gangen schuren met de DTS. Daarna uitgeleend aan mijn broer die hem bij een verbouwing ook flink op z’n donder heeft gegeven….. resultaat is ieder geval dat ik nu 2 fijne schuurmachines heb. Ik piep er niet over… overigen heb ik mijn Domino machine ook al een keer laten repareren. Ben blij met een goede dealer en de professionele reparatie service. Daarmee hoef je bij de Chinezen niet aan te komen🤓

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
850
170
Stiens
Hij is best wel intensief gebruikt. Onze Finse logwoning heb ik indertijd helemaal kaal geschraapt en geschuurd, eerst met de Rotex en later met 2 gangen schuren met de DTS. Daarna uitgeleend aan mijn broer die hem bij een verbouwing ook flink op z’n donder heeft gegeven….. resultaat is ieder geval dat ik nu 2 fijne schuurmachines heb. Ik piep er niet over… overigen heb ik mijn Domino machine ook al een keer laten repareren. Ben blij met een goede dealer en de professionele reparatie service. Daarmee hoef je bij de Chinezen niet aan te komen🤓
Nou ja, ok, ik moet toegeven . . . ik heb mijn Festool invalzaag al vrij snel na aanschaf moeten laten repareren. Ik herinner mij nog de monteur die ik aan de telefoon kreeg. 'Zijn Festool' helemaal naar de gallemiezen. Tja, lager kapot. Ook goed gereedschap kan kapot gaan, zo is het nu eenmaal.
Gek genoeg ben ik nog het meest blij met mijn stofzuiger. Geweldig ding en heeft nog nooit een krimp gegeven.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.