Het is weer een leerzaam projectje
.
Ik wilde via serieproductie een deel van de constructie afvangen. De staanders, bijvoorbeeld, heb ik allemaal een freesrandje gegeven. En toen wilde ik ze via een mal die ik had gemaakt, allemaal op dezelfde plaats op de kopse kant een gat boren voor de deuveltjes.
Maar toen kwam ik erachter hoe moeilijk boren in kops hout is (en dan zeker douglas). Dus die mal kon ik gelijk weggooien, en ik heb de gaten uiteindelijk allemaal
ongeveer op dezelfde plaats geboord. Dat is vervelend, omdat ik nu niet met diezelfde mal kan uittekenen waar de corresponderende gaten op de liggers moeten komen. Die moet ik dus nu stuk voor stuk voor stuk (in totaal 35 staanders
) uitmeten op de kast, al bouwende.
Die freesrandjes zien er leuk uit. Maar ik had de staanders op de zijkant eigenlijk niet mee moeten pakken...
Om de look toch hetzelfde te houden heb ik ze, net zoals de staanders ín de kast, laten verspringen naar binnen - zodat overlopen met de freesrand van de ligger. Maar nu zit er natuurlijk een spleet tussen de rand-staanders en het frontje dat er uiteindelijk nog voor moet komen om de constructie te verbergen
.
Dat valt niet meer netjes aan te passen, dus ik laat het zo. Leerzame fout geweest.
Huidige status is zoals hierboven, ik ben met metalen markeer-deuvels stuk voor stuk de locatie van de gaten in de ligger aan het uitmeten. De deuvels lijm ik in de staanders, maar niet in de liggers (demontabel, immers). Dit is dus de tweede opbouw van de kast. Zodra alle componenten 'af' zijn worden ze stuk voor stuk geschuurd en in 2 lagen OSMO Hardwax gezet voor de finale assemblage op locatie.
Als straks het frontje ervoor zit, zie je in principe nergens verbindingen, behalve precies ónder de liggers, rechts en links. Daar zitten kleine zwarte (vond ik netter dan brons of zilver) schroefjes die de staander van de plank aan de lange zijstaander verbinden. Ik heb erover gedacht die schuin langs de voor of achterzijde van de staander te doen om ze te verbergen, maar dat was niet netjes te doen met dit hout en helemaal niet nu de plint niet strak zal aansluiten (om die schroeven te verbergen).
We timmeren gestaag door
.