Advies gevraagd zaagtafel

Robberdebop

Nieuw lid
25 sep 2013
22
11
Beste forumleden,

mijn zaagwerk bestaat uit dikte 5 mm en dan stripjes zagen van bijv 1 mm tot balkjes met een dikte 40 mm zagen. Bouw hoofdzakelijk scheepsmodellen. Hiervoor gebruik ik een Inca junior zaagtafel. Voordeel van deze machine is een redelijk kleine footprint gecombineerd met een zeer hoge nauwkeurigheid. Genoemde stripjes van 1 mm is gewoon haalbaar. Kortom….tevredenheid alom…..tot dat….ik de festool csc50sys op youtube zag. Heb een zeer kleine werkplaats en de bescheiden afmetingen van deze machine zijn optimaal .Hoe mooi 🤩. Gebruiksgemak tot de macht 10. In vergelijking met mijn Inca veel stiller, minder “bruut” . Een formaat zaag in tafelformaat. Hoekverdraaiing hoogteinstelling digitaal, mjammie.

Wat zijn jullie ervaringen en wat jullie idee met betrekking tot een upgrade naar deze zaag? Is het de moeite van de investering waard? De investering is hoog, maar op termijn (even sparen) te doen.

Hoor graag van jullie!

Vriendelijke groet, Rob

Laatst bewerkt:

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
161
46
Alkmaar
Ik heb hier op dit forum nog niet veel ervaringen met deze machine voorbij zien komen. Meestal de grotere machines die de revu passeren. Zelf heb ik een TKS-80. Wel tevreden met de zaag en zeer tevreden met de Festool lineup in het algemeen.

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
63
28
Ik heb deze machine. Ik heb deze vooral gekocht om mee te nemen op verplaatsing. Het is een fantastische machine, hij is heel accuraat, heeft zeker genoeg kracht om door massief eik te gaan bijvoorbeeld. Ik gebruik het kleine schuiftafeltje ook zeer regelmatig.
Maar het heeft ook wel zijn beperkingen en je zal even voor jezelf moeten zien of die beperkingen je dagelijks gebruik niet in de weg zitten. De max breedte om te schulpen is bijvoorbeeld maar 28cm (even uit mijn hoofd), en voor wat grotere panelen is het tafel oppervlakte wel wat klein om handig te zijn.

Ik deed op verplaatsing vroeger alles met de invalzaag en dat was in veel gevallen zeer onhandig. Ik heb deze gekocht om daar mee te helpen en voor mijn use case ben ik er super blij mee. (Kijk zeker eens op rubart.de, daar heb ik hem gekocht en was toen veel goedkoper als in BE. )

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.081
304
Is het de moeite van de investering waard?
Volgens mij is dit een zaag die prima past bij jouw behoefte, maar tot die conclusie ben je zelf ook al wel gekomen.
Of het de investering waard is; met accu’s en lader zit je al snel boven de €2000,- Persoonlijk vind ik dit een fors bedrag voor hobbymatig gebruik, aan de ander kant een hobby mag best wat kosten, je hebt er tenslotte ook je plezier van.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.666
2.777
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Robberdebop
festool hoef je niet in vraag te stellen
de stand van je bankrekening wel
wat niet belet dat ik heel wat festool heb
als de bankrekening het toelaat, kies ik voor comfort en gebruiksgemak

mogelijks kan je de titel met 'festool csc50sys' aanvullen
dat verduidelijkt het bericht + vergemakkelijkt in de toekomst zoeken door andere leden
dank !

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
168
70
Noord-Limburg, Vlaanderen
Ik deed op verplaatsing vroeger alles met de invalzaag en dat was in veel gevallen zeer onhandig. Ik heb deze gekocht om daar mee te helpen en voor mijn use case ben ik er super blij mee. (Kijk zeker eens op rubart.de, daar heb ik hem gekocht en was toen veel goedkoper als in BE. )
Goede tip #jenzz10

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.