Advies gevraagd voor vacuumpomp tbv vacuum opspannen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
zo'n volkswagen bolletje kost iets van 15 euro nieuw. bijvoorbeeld bij winparts. Let wel op als je iets uitzoekt, dat hij met de dop komt. De dop zit niet bij alle modellen er bij. Soms moet je die los bestellen. Je kan ze door de vulopening vol stoppen met rvs staalwol.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Of laboratoriumglaswerk? via b.v. Brouwmarkt in Almere, of Labstuff...?
Glaswerk onder vacuüm zou ik bij voorkeur niet gebruiken. Een klein krasje kan zomaar doorscheuren onder vacuüm, met scherven overal als gevolg. Natuurlijk is die kans bij laboratorium glaswerk kleiner, maar toch...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er is labglaswerk dat hier speciaal voor is gemaakt (zoals afzuigerlenmeiers. Maar ook het meeste gewone borosilicaat labglaswerk kan prima tegen een onderdruk van 1 atmosfeer. Overdruk is een ander verhaal - daar heb je speciaal glaswerk voor. (Don't ask...)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
353
Etten-Leur
Praat eens met Ronny Eelen (@Ronny63 ) evt via facebookgroep Houtdraaier. Zeer ervaren houtdraaier. Heeft vorig jaar zijn GAst moeten reviseren oomdat de schotten verkleefd waren. Gratis advies is nooit ver weg.
ik gebruik een simpel benzinefilter tegen het binnenzuigen van stof. Voorkom niet uitgeharde (lijn)olie omdat dat het binnenwerk kan laten verkleven. Je bent verbaast wat er uit een met olie behandelde schaal kan worden gezogen met een vac systeem. Zet de pomp hoog en je vac vat laag met rechte slangen zodat de kans op aanzuigen van vloeistof erg klein is. Ik heb geen terugslagvat. En probeer met Ronny te achterhalen wat er bij hem is gebeurd (ik dacht iets met olie).
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ja, die bedoel ik. Er zijn verschillende van die tankjes van vw. ze verschillen vaak iets in waar de pijpjes zitten en hoe ze bevestigt kunnen worden. Ik stop ze vol met rvs staalwol, wat als filter werkt. Maar ik vacumeerde vooral inbedmassa. Is een soort gips. Vind een vacuumpomp niet leuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: kogel

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Als je dit maakt, zou je er dan een klein verslagje van willen maken? Ik ben ook wel geïntereseerd 😉. Ik heb zo'n pomp als eens zien staan op Ronald z'n sire, maar vind het niet meer. Heeft iemand een linkje?
 

kogel

Nieuw lid
25 feb 2021
19
15
Blaricum
Als je dit maakt, zou je er dan een klein verslagje van willen maken? Ik ben ook wel geïntereseerd 😉. Ik heb zo'n pomp als eens zien staan op Ronald z'n sire, maar vind het niet meer. Heeft iemand een linkje?
ZIjn site is niet up to date. Maar hij heeft ze. Mailtje of bellen. En de boel draait hier prima met vaatje. Ik zal een foto maken.
 

kogel

Nieuw lid
25 feb 2021
19
15
Blaricum
ZIjn site is niet up to date. Maar hij heeft ze. Mailtje of bellen. En de boel draait hier prima met vaatje. Ik zal een foto maken.
IMG_0946.jpeg
Dit is het tankje: https://www.auto-onderdelen24.nl/ridex/13634508

Ik heb met epoxy een messing slangkoppeling ingelijmd in de onderste ingang (die was te groot om er een slang overheen te schuiven. Verder zat in de deksel een veer en een rubber om overdruk te kunnen weg laten lopen. Die eruit gehaald en de deksel volgegoten met epoxy. Werkt perfect
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Bedankt voor de foto. Ik ga voorlopig nog niet bellen, dit is meer voor de langere termijn wishlist 😂
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik heb hem maar een mailtje gestuurd met het verzoek e.e.a. op z‘n site te zetten.
Kan iedereen het bekijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.