Advies gevraagd voor vacuumpomp tbv vacuum opspannen?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik ben op zoek naar een betaalbare vacuumpomp/compressor, die te gebruiken is voor een vacuum chuck op de draaibank. Hier is in het verleden wel wat over gepubliceerd op het forum door o.a. PaulRT. Recenter heeft wijk0983 daar ook nog iets over gepost. Als ik dan rondkijk op het wereldwijde web naar vacuumpompen die aan de gestelde eisen voldoen, is de keuze redelijk beperkt (ligt waarschijnlijk aan mijn manier van zoeken - niet gehinderd door voldoende kennis van zaken :) ). Ik weet dat ik een debiet moet hebben van ergens tussen de 3 en 7 (?) m3/hr i.v.m. de te verwachten lekverliezen. Maar bij wat voor onderdruk? Er zijn zeker mensen op dit forum die hier al meer ervaring mee hebben. Kunnen jullie mij adviseren bijvoorbeeld welke leverancier(s)? Pomptype? Do's and don'ts? Als ik ga investeren in een pomp doe ik dat graag in 1 keer goed.
Diezelfde pomp wil ik dan later ook kunnen gebruiken op een vat als ik met epoxy ga spelen.
 

palmboomgeert

Nieuw lid
24 feb 2020
23
9
gouden regel voor vacuum: zorg voor zo weinig mogelijk verliezen, dan kan je met een relatief kleine vacuumpomp veel doen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ik gebruik een dubbele diafragma pomp die ik van een Woodworking collega kon overnemen voor een zachte prijs. Voor mij was dat voldoende om ervaring op te doen met de opspantechniek. Die pomp levert 850 mbar onderdruk (test omstandigheden) en in de praktijk iets boven de 600. Dat is voldoende voor het opspannen van werkstukken tot een cm of 30. Ideaal is het niet omdat nogal wat hout enigszins poreus is (totdat je het sealt). Een grotere pomp is aan te raden <als je het in een keer goed wilt doen>. Dan kom je uit bij een Gast Model 522 of zo iets vergelijkbaars (olie vrij). Vacuum trekken voor impregneren is veel simpeler en vraagt niet zon sterke pomp omdat het systeem beter gesloten is. Epoxy doe je eerder met overdruk . Ik gebruik daar een simpele compressor voor. Even kijken naar je draaibank welke aansluiting je kunt gebruiken voor de vac adaptor. PS Ik heb geen ervaring met venturi achtige systemen waarbij de lucht compressor wordt gebruikt.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat was precies wat ik zocht, dank je. Ik heb hier een Stratos FU230 staan, als het goed is dezelfde als die jij hebt staan Hans. Een venturi systeem zou ik niet zo snel kiezen: wel simpel maar niet zo efficient. Overigens, ik maak graag gebruik van je uitnodiging: Etten-Leur is inderdaad niet zo ver hier vandaan. Ik stuur je wel een pm om wat af te spreken.
Vriendelijke groet,
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Dat was precies wat ik zocht, dank je. Ik heb hier een Stratos FU230 staan, als het goed is dezelfde als die jij hebt staan Hans. Een venturi systeem zou ik niet zo snel kiezen: wel simpel maar niet zo efficient. Overigens, ik maak graag gebruik van je uitnodiging: Etten-Leur is inderdaad niet zo ver hier vandaan. Ik stuur je wel een pm om wat af te spreken.
Vriendelijke groet,
Prima, dat is ook makkelijker voor wat meer achtergrond.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ha! Studiemateriaal!! altijd goed en ben ik gek op. Heb ik weer iets te lezen(y).
Mijn dank is groot.
Ik vond de bijlage niet goed leesbaar dus weer verwijderd, als ik het weet op te lossen zet ik het nog wel eens hier neer. Als je langskomt laat ik het verhaal even zien.
 

kogel

Nieuw lid
25 feb 2021
19
15
Blaricum
Dat was precies wat ik zocht, dank je. Ik heb hier een Stratos FU230 staan, als het goed is dezelfde als die jij hebt staan Hans. Een venturi systeem zou ik niet zo snel kiezen: wel simpel maar niet zo efficient. Overigens, ik maak graag gebruik van je uitnodiging: Etten-Leur is inderdaad niet zo ver hier vandaan. Ik stuur je wel een pm om wat af te spreken.
Vriendelijke groet,
Ik heb ook een FU230 met een venturi vacuum. En dat is echt niet goed genoeg. Dus ik wil ook graag een pomp. Maar ook de vraag welke pomp aan te raden is.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Op welke manier is venturi niet toereikend? Powermatic heeft dat bij zijn grotere machines als standaard meegeleverd. Ik doe het zelf met ern dubbele diafragma pomp.
 

kogel

Nieuw lid
25 feb 2021
19
15
Blaricum
Op welke manier is venturi niet toereikend? Powermatic heeft dat bij zijn grotere machines als standaard meegeleverd. Ik doe het zelf met ern dubbele diafragma pomp.
Ik krijg te weinig vacuüm. Ik zal morgen eens meten want er zit een vacuummeter op. Maar een schaal verschuif erg makkelijk. Ook bij een vrij grote Chuck.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ik zou eerst het vacuum van de venturi controleren en daarna stapsgewijs verder werken totdat je het lek gevonden hebt. De venturi zou plm 0,8 bar onderdruk moeten leveren. Als je schaal ‘lek’ is eerst sealen met sanding sealer (geen olie!) en weer opspannen.
 

kogel

Nieuw lid
25 feb 2021
19
15
Blaricum
Ik zou eerst het vacuum van de venturi controleren en daarna stapsgewijs verder werken totdat je het lek gevonden hebt. De venturi zou plm 0,8 bar onderdruk moeten leveren. Als je schaal ‘lek’ is eerst sealen met sanding sealer (geen olie!) en weer opspannen.
Nou, Ik ben er flink mee bezig geweest en heb besloten om een Gast pomp te kopen bij Ronald Kanne. Wat een mooi ding is dat en wat werk dat vacuum goed. Bijkomend voordeel is dat ik de pomp ook kan gebruiken voor het vacuum zuigen van epoxy.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Nou, Ik ben er flink mee bezig geweest en heb besloten om een Gast pomp te kopen bij Ronald Kanne. Wat een mooi ding is dat en wat werk dat vacuum goed. Bijkomend voordeel is dat ik de pomp ook kan gebruiken voor het vacuum zuigen van epoxy.
Prima keus.

Je moet donders goed uitkijken dat je geen polymeriseerbare chemicalien (epoxy) in je vac pomp zuigt. Bijv met een tussenvaatje. De reparatie van die schotten pomp is erg prijzig.
 

kogel

Nieuw lid
25 feb 2021
19
15
Blaricum
Prima keus.

Je moet donders goed uitkijken dat je geen polymeriseerbare chemicalien (epoxy) in je vac pomp zuigt. Bijv met een tussenvaatje. De reparatie van die schotten pomp is erg prijzig.
Ik neem aan dat dat niet gebeurt als je een groot vat vacuum zuigt. Dan komt er nooit wat in de leiding….
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je moet donders goed uitkijken dat je geen polymeriseerbare chemicalien (epoxy) in je vac pomp zuigt. Bijv met een tussenvaatje. De reparatie van die schotten pomp is erg prijzig.
Kans is niet zo heel groot als je je slangen goed legt, maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen moet je een terugslagvaatje tussen je pomp en je werkstuk zetten - een fles met een afzuigaansluiting bovenin en een aanzuigaansluiting die met een omgekeerde stijgbuis (een daalbuis dus) tot bijna op de bodem van de fles loopt. Eventueel aangezogen materiaal (epoxy) komt dan onder in de fles terecht en kan - onder normale omstandigheden - niet in de pompleiding terechtkomen. Waar je dan natuurlijk ook op moet letten is dat hetgeen je onder vacuum zet niet (te) vluchtig is - anders komt er alsnog materiaal in je pomp - dat kan zelfs epoxy zijn hoewel echt vluchtige poxies zeldzaam zijn. Eventueel ook nog met gasballast draaien dan - maar da's bij onze toepassingen eigenlijk nooit nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: kogel

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ik neem aan dat dat niet gebeurt als je een groot vat vacuum zuigt. Dan komt er nooit wat in de leiding….
Praat eens met Ronny Eelen evt via facebookgroep Houtdraaier. Zeer ervaren houtdraaier. Heeft vorig jaar zijn GAst moeten reviseren oomdat de schotten verkleefd waren. Gratis advies is nooit ver weg.
 

kogel

Nieuw lid
25 feb 2021
19
15
Blaricum
Praat eens met Ronny Eelen evt via facebookgroep Houtdraaier. Zeer ervaren houtdraaier. Heeft vorig jaar zijn GAst moeten reviseren oomdat de schotten verkleefd waren. Gratis advies is nooit ver weg.
Grappig, ik was net aan het zoeken hoe ik aan een filter of inlet trap kan komen. Lastig te vinden. Wellicht moet ik iets maken. Of heeft iemand hier een idee waar een goede te krijgen is of een idee voor een zelfbouw?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.