Advies gevraagd over verstekgeleider en afzuiging lintzaag

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Gezien deel 1 ergens zweeft doe ik nog een poging tot posten.

Eergisteren een Sabre 350 gekocht bij baptist.
Moet zeggen ben redelijk tevreden tot zover, Alleen kleine dingetjes die me stoorde.(ga er vast meer vinden ken mezelf)
Zoals de verstekgeleider (los gekocht) heeft wat speling en de graden aanduiding was nou niet bepaald correct.
20211009_170930.jpg
Deze grendel die ik liever rechts had gehad vanwege de geleider.
20211009_170939.jpg


Alleen had ik me wel vergist in de hoeveelheid stof die erbij kwam kijken.
Ik heb een Dewalt bouwstofzuiger staan en dacht dat moet me wel even verder brengen..... Mooi niet dus.

Nou dus het advies gedeelte.
Ik heb dus een stofafzuiger nodig die de sabre 350 kan bij houden.
Liefst zo compact en stil mogelijk (ik weet het word moeilijk kwa geluid)
En meteen met een oog op de toekomst want wil ook een vandiktebank aanschaffen.
Gok die van dewalt aangezien ik mezelf een beetje tot sponsor heb verklaard de afgelopen jaren :)
Of is er echt een duidelijke betere optie?

Ik heb werkplaats/schuur van 3 meter breed dus probeer alles compact of verplaatsbaar te houden.
Er staan nogal wat andere dingen die ik ook nodig heb :)

IMG_20200104_145348~2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Tja verstekgeleiders…… zo goed/kwaad mogelijk verstellen/instellen. Geleider zelf eventueel voorzien van een laagje tape (of iets anders) om de speling te verkleinen.
Zelf goede ervaringen met Microjig/Incra geleiders (instelbare breedte) maar geen idee of die passen op de Sabre 350.

Die hendel kun je vervangen door een imbusbout of iets anders maar dan is het iets minder makkelijk instellen. Zit ie door en door (kan de hendel aan de andere kant?!)

Kun je de langsgeleider niet “plat” leggen zodat je voor stukken met geringe hoogte onder de hendel doorgaat?

Alternatief is om gewoon wat meer hoogte toe te laten (ietsje minder veilig).

De perfecte lintzaag bestaat waarschijnlijk niet en zie het als een voorrecht dat je je eigen lintzaag helemaal naar je eigen zin kunt maken.

Geniet ervan!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
@Hiertebreeddaartelang
Kan het wel laten werken, Maar had het liever in 1x goed gezien :)
Bout is niet helemaal door dus zal em moeten vervangen voor een vleugelboutje of iets.
Zijn irritatie puntjes maar niet het eind van de wereld.

En het is wat je zegt, Hier en daar aanpassen naar eigen wens.

@thomasz

Ja die had ik gezien, Als tijdelijk of extra optie is dat ideaal.
Heb er nog niet veel kaas van gegeten maar een grotere afzuiging zou in theorie em ook schoon moeten houden?
Maar aangezien ik ook een vandiktebank wil moet ik toch een grotere afzuiger(duurt dan ook iets langer voor ik de zak moet verwisselen :) )
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Met je bouwstofzuiger kun je echt wel wat doen, maar dan wel afzuigen waar het zaagsel vrijkomt: dus vlak onder het werkblad Zo dicht mogelijk bij het lint. Met wat pvc leidingwerk en een paar magneten knutselen en dan heb je iets effectiefs Wt ook nog wegneembaar is ( als je de tafel moet kantelen bijv.). Maar voor een vlak/vandiktebank is een bouwstofzuiger niet voldoende, want dan heb je volume nodig in de afzuiger. Voor de geleider: kijk even op YouTube bij de ‘Thoughtfull Woodworker’. Hij heeft o.a. Een vervangende geleider (lager) gemaakt voor het dagdagelijks gebruik. De hoge geleider gebruik je eigenlijk alleen voor herzagen of verwerken van hoger/dikker hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Begin te denken dat ik het niet duidelijk verwoord heb :)
Ben dus opzoek naar een afzuiger die wel goed werkt voor de sabre en de toekomstige vandiktebank.
Alleen er zijn zoveel optie's.
Belangrijkste is verplaatsbaar/compact.
Vanwege de ruimte. Maar wel sterk genoeg om ook echt nuttig te zijn.
Hoop dat iemand ervaring heeft met wat ik zoek.
Iets kopen met de hoop dat het goed is vind ik zonde van het geld.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als het goed is kun je de geleider kantelen, zodat hij lager is.
Ik kan dat tenminste bij de bs400. Ik heb er echter voor gekozen om dit gedeelte helemaal niet te gebruiken en van aluminium een lage geleider gemaakt, met de mogelijkheid om hier een verhoogd stuk te schroeven voor herzagen. Heb hem tevens zo gemaakt dat ik alle drift eventueel makkelijk kan corrigeren
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Kleine aanvulling op de PVC-suggestie van EdL. Via het forum heeft iemand me kunnen helpen aan een afzuigadapter voor de Inca260. Mogelijk bestaat er zoiets ook voor de Record power en kun je die laten 3D printen, heb je een heeeeeeele mooie oplossing.


Een sawdust collector: Record Power BS350 Sawdust Collector - STLFinder


Tevens gekeken naar de Sabre 350 langsgeleider, die kun je inderdaad 90 graden kantelen (loshalen, kantelen, en weer vastzetten) waarmee het probleem van de hendel volgens mij opgelost is. Tevens meer ruimte om met je handen/duwstok je werkstuk te handelen.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Als het goed is kun je de geleider kantelen, zodat hij lager is.
Ik kan dat tenminste bij de bs400. Ik heb er echter voor gekozen om dit gedeelte helemaal niet te gebruiken en van aluminium een lage geleider gemaakt, met de mogelijkheid om hier een verhoogd stuk te schroeven voor herzagen. Heb hem tevens zo gemaakt dat ik alle drift eventueel makkelijk kan corrigeren
Klopt kan hem kantelen,Maar ik ben nu voornamelijk bezig met fineer zagen,Er zit ook een dwars balkje bij die er op gemonteerd kan worden voor herzagen. Dan heb ik al wat meer afstand van de geleider tot de klem.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Tevens gekeken naar de Sabre 350 langsgeleider, die kun je inderdaad 90 graden kantelen (loshalen, kantelen, en weer vastzetten) waarmee het probleem van de hendel volgens mij opgelost is. Tevens meer ruimte om met je handen/duwstok je werkstuk te handelen.

Klopt, maar dan lever ik wel werkruimte in.
Als ik het echt perfect wil hebben zou ik een geleider voor bijna elke hoogte moeten maken.
Maar dat is ook weer zo onzinnig :p
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Waarvoor dient die hendel eigenlijk?
Begrijp niet goed waarom daar zo’n soort hendel zit.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ok, je zou deze dus kunnen vervangen door een bout ( wordt toch niet zo vaak gebruikt)
Je kunt natuurlijk ook de geleider aan de andere kant zetten, dan heb je er ook geen last van.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Terzijde, omdat je advies vraagt geef ik dat dan ook maar: kies een topic titel die de lezer een idee geeft waar je topic over gaat. In dit geval bv "afzuiging lintzaag". "Advies" of "vraag" helpt niet echt.

Verder mooie zaag toch!
 

zeno

Actieve deelnemer
Ik heb dus een stofafzuiger nodig die de sabre 350 kan bij houden.
Liefst zo compact en stil mogelijk (ik weet het word moeilijk kwa geluid)

Ik heb precies de zelfde vraag (voor een n4400 van hammer weliswaar ) maar ok daar een los topic over te maken is ook beetje zonde


Dus de meest compacte afzuiging die er is die toch voldoende verplaatsing/ capaciteit heeft voor de normale lintzaag aansluiting (en evt later een schaafbank )
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Voor een klein schaafmachientje kom je nog wel weg met een HBM 100, maar ik zou voor een 200 gaan. Prijsverschil met een 100 is niet zo groot en ze nemen ongeveer net zo veel plaats in. Mag ook van een andere leverancier zijn, gaat om het idee.
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.