Advies afzuiging

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
Nee, dat is niet toegestaan
Inderdaad niet zonder meer. En overigens ook niet aan te raden omdat anders het hele huis op zwart moet wil je in die uitbreiding nig iets doen.
Maar je kunt die kabel afzekeren op 20A.
Zou je toch op 16 willen, er zijn tegenwoordig ook automaten met 13A, heb je nog toch 3kW
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
293
158
Leiden
Het gaat om het verschil tussen 1-fase (230v) en 3-fase (krachtstroom).

Je hebt bij beiden (in NL) 16A (3680W) ter beschikking per fase.
Als je op een 1-fase een machine aansluit van 3000W (13A) zit je al redelijk aan de max en kan er niet zoveel meer bij voordat de groep springt.
Heb je nu diezelfde machine op krachtstroom, wordt die 3000W verdeeld over de 3 fasen en gebruik je maar 1000W (4,3A) per fase. Er kan dus nog steeds erg veel bij.

Reken je dit nu door naar je hoofdzekering (voor de meter, dus die van de netbeheerder) die gelijk staat aan je aansluiting. Dan mag het totaal van alle groepen op die fase niet meer zijn dan (bij 3x25) 25A (5750W). Stel je hebt de verdeling over de groepen niet in orde, en jij bent in de schuur bezig met die machine van 3000W op 230V, en er staat een taart in de oven (2000W, 8,7A) en de waterkoker gaat aan (ook 2000W), zit je op 30A en klapt de hoofdzekering eruit. Bij die machine op krachtstroom zou dat totaal maar 21,7A zijn en gaat het dus wel goed.


Nee, dat is niet toegestaan.
Kabels die de groepenkast verlaten moeten afgezekerd zijn, en dan moet je in de schuur een aub-groepenkast plaatsen van 1 stap lichter, 10A dus. Is niet wat je wilt, dan heb je nog maar 2300W per groep, en nog steeds maar 16A per fase.
En als je in de meterkast afrekent met een krachtgroep en in de schuur zonder tussenkomst van een automaat monteert mag het wel, maar is dat niet handig en heb je niet het voordeel van de extra aparte groepen. Want dan mag je nog steeds maar gecombineerd tot 16A gaan (ipv groepen optellen tot 25A.
Top, dankjewel voor de uitleg.
 

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
40
25
Coevorden
De elektricien (eigenlijk iemand die dit voor een laag tarief naast zijn andere werkzaamheden doet 😉) heeft voor de zekerheid nog even gekeken en die zegt dat er niks verder nodig is aan regelingen bij een netbeheerder ofzo, en dat het geen probleem is om met de aansluiting die er nu ligt (3x25a) een krachtstroom naar de schuur te trekken.
Dat moet dus goed komen 😬
Dus kan nu ook definitief de vvd op krachtstroom besteld worden, plus die past ook echt door de deuropening, want ook daarover was er opeens twijfel lol.
Moet alleen nog geregeld worden dat die vanaf de straat tegen extra (verzend)kosten met een apekooi over een onverharde weg van een metertje of 100 naar de schuur komt. Het is allemaal nog niet zo snel geregeld als je (ik) zou willen, er komt een hoop bij kijken.

Dank allemaal voor jullie wijsheid en tijd!
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
Je hebt bij beiden (in NL) 16A (3680W) ter beschikking per fase.
Als je op een 1-fase een machine aansluit van 3000W (13A) zit je al redelijk aan de max en kan er niet zoveel meer bij voordat de groep springt.
In de praktijk valt dit allemaal best mee.
Ik heb zelf in mijn huis 12 groepen. Bij het aanleggen 25 jaar geleden zo ingedeeld dat toen de grote verbruikers over de 3 fasen verdeeld waren.
Inmiddels is er van alles bijgekomen, bijv. Inductiekookplaat. Die zit op 1 fase.
Dit is bijna bij iedereen; airco’s, inductiekookplaten, warmtepomp, Quooker, etc etc.
Zo zitten bij op een fase vaatwasser, wasmachine, wasdroger en werkplaatsje. Ik kan mijn vvd bank gewoon gebruiken wanneer vaatwasser en wasmachine draaien.
Niet alles gebruikt op hetzelfde moment het volle aansluitvermogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
Bij mij is een vergelijkbare situatie, 9 groepen in huis, 2 voor de werkplaats en 2 krachtgroepen voor de werkplaats. Ook op 3x25Amp. Zelden een probleem, heel vaak 2 machines op krachtstroom tegelijk zonder probleem. Een enkele keer een aardlek die er uitspring als ik 2 machines tegelijk start. Even naar de meterkast en deze weer inschakelen en alles loopt weer als een zonnetje! Dus gewoon doen met 3x 25!

succes Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.