Advies afzuiging

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
29
17
Coevorden
Ja, 400/415 volt (vroeger 380v) is krachtstroom zoals wij dat kennen.
Zoals eerder ook al genoemd, krachtstroom loopt veel soepeler en stiller, en is ook gewoon veel krachtiger.
Ik heb bij de inrichting van de schuur krachtstroom aangelegd omdat ik toen de mogelijkheid had (hele elektrische installatie van het huis werd vernieuwd) en ben daar achteraf heel blij mee. Heb nu alles (voor zover mogelijk) aan grote apparaten op krachtstroom en dat maakt echt een groot verschil.
(ik ken iemand die dezelfde zaagtafel heeft al ik, maar dan op 230 volt. Zijn zaag is minder sterk, en bij teveel belasting klapt de groep er soms uit als ook de afzuiger aan staat)

Voor de afzuiging, ik heb hele goede ervaringen met de HBM200 (de normale variant met de stoffen zak en niet het microfilter). Zuigt zeer goed af, en is zeker sterk genoeg. Niet over twijfelen. Maar ook hierbij: krachtstroom loopt zoveel mooier.
Ik heb de mijne vervangen door een Jet 1100, maar alleen omdat ik deze als combideal kon/moest meekopen met mijn zaagtafel toen ik die 2ehands kocht, en ben die Jet gaan gebruiken vanwege het microfilter en het feit dat die op krachtstroom is en de HBM 230volt was. Maar nooit problemen mee gehad.


Dank voor je tips (en iedereen die reageerde), ik heb de hbm200 profi besteld. Voor wat betreft het elektra verhaal, er komt 1 krachtstroom stopcontact (daar ga ik vvd aan hangen) en er komen 4 nieuwe groepen, waar ik bij het aansluiten van de machines let op de combinaties qua vermogen en op welke groep die komen 😊
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.743
1.968
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als het pijpje kort is werkt een tonnetje ook nog wel hoor. Ik heb in het begin nog een HBM 1100w tonnetje op mijn Jet VVD gehad en dat wilde prima, maar hij zit inderdaad in een vloek een zucht vol. Ik heb de HBM 300 Profi en ja, het werkt gewoon, kan er niet over klagen. Ik zie niet zo snel in wat een duurder merk gaat toevoegen behalve luxe zoals stillere motoren, mooiere afwerking enzo. Ik zou echt wel een microfilter nemen, ZEKER als je hem in dezelfde ruimte neerzet. Ik zou nog waarschuwen dat je de opgegeven meters per uur van HBM met een korreltje zout moet nemen maar voor wat jij van plan bent loopt het sowieso wel prima. Dat gezegd hebbende, de 300 Profi geeft 4000m3/uur op. Laat daar de helft van waar zijn... ik zuig er zonder problemen 2 machines tegelijk mee af, al doe ik dat meestal niet (ik gebruik schuifjes). Op dit moment is er een schuif half afgebroken (de zaagtafel word altijd half meegenomen dus) en dat geeft nergens problemen, ook niet met mijn VVD (grote spaanders ivm stof) op bijna het langste traject in de opzet.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.801
1.009
Omgeving Eindhoven
Goede beslissing, zowel voor de afzuiger als om het laten aanleggen van krachtstroom. Dan kan je in de toekomst altijd upgraden naar andere machines mocht je tegen die kans aanlopen.
Wel een tip voor de aanleg daarvan: zorg dat je de kabel via een grote lasdoos/kabeldoos laat lopen met daarin genoeg overlengte om deze later nog te splitsen in meerdere stopcontacten.
Ik had er eerst ook maar 1, en inmiddels 5 apparaten op krachtstroom in gebruik (VVD, zaagtafel, lintzaag, afzuiger, kolomboor) die ik nu ieder hun eigen stopcontact heb gegeven om niet steeds kabels te hoeven wisselen. En omdat ik toch in m'n eentje maar 1 machine (+ afzuiger) aan heb is dat geen probleem om dat op 1 groep te hebben zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
29
17
Coevorden
Door iemand aan de twijfel gebracht over of ik niet net verzwaring moet aanvragen. De elektricien die tijdens de inspectie keek (en binnenkort komt voor de groepen uitbreiding) heeft daar niks over gezegd en kon krachtstroom aanleggen. Maar nu twijfel ik. Er is 3x25A aanwezig. En er is iets aangelegd voor de zonnepanelen. Er staat 1x80A maar er is nu geen krachtstroom aansluiting.
Weet iemand hier het antwoord op? 😬
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.389
2.712
Een 3 x25 amp aansluiting is vrij standaard. Ga je hoger, dan ga je echt veel meer vast recht betalen. Als je nu maar 1 hoofdzekering gebruikt, is dat meestal 35 amp. Maar een 25 amp hoofdzekering komt ook wel voor. Heb je nu een een fase stroommeter? Plaats anders even een foto van wat er nu in je meterkast zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.801
1.009
Omgeving Eindhoven
De foto is niet helemaal duidelijk, maar ik denk een 4-polige hoofdschakelaar (midden, zwart), een 4-polige groep zonnepanelen (rechts) en 2x een aardlekschakelaar met ieder 3 eindgroepen erboven te zien (?)
Waar staat die “1x80A” op? Op basis van deze foto lijkt me dat niet logisch (en sowieso niet in een huisaansluiting). Of het moet staan op de beide aardlekschakelaars (met de gele stip/knop), dan zou het zo zijn dat dat specifieke model geschikt is voor 80A.

Als je 3x25 hebt (er staat op de factuur van je energieleverancier wat je exact hebt) dan heb je voor privégebruik meer dan zat. Dat is ook tegenwoordig de standaard.
‘Vroeger’ was het 1x35. En dan 35 zodat de hoofdzekering er niet uitklapte bij vol gebruiken van 2 groepen.
3x35 heeft inderdaad een flink hoger vastrecht, en dat is echt exponentieel hoger (1x35 en 3x25 is ongeveer hetzelfde bedrag meestal)

Je hebt pas 3x35 of hoger nodig bij gebruik van meerdere machines tegelijk (en dus meerdere krachtgroepen), dat ga je in je eentje nooit doen. Tenzij je partner heel fanatiek bakker is en er naast jouw machines ook meerdere ovens etc staan te draaien 😎
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: thuban

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
29
17
Coevorden
De foto is niet helemaal duidelijk, maar ik denk een 4-polige hoofdschakelaar (midden, zwart), een 4-polige groep zonnepanelen (rechts) en 2x een aardlekschakelaar met ieder 3 eindgroepen erboven te zien (?)

Als je 3x25 hebt (staat op de factuur van je energieleverancier) dan heb je voor privégebruik meer dan zat. Dat is ook tegenwoordig de standaard.
‘Vroeger’ was het 1x35. En dan 35 zodat de hoofdzekering er niet uitklapte bij vol gebruiken van 2 groepen.
3x35 heeft inderdaad een flink hoger vastrecht, en dat is echt exponentieel hoger (1x35 en 3x25 is ongeveer hetzelfde bedrag meestal)

Je hebt pas 3x35 of hoger nodig bij gebruik van meerdere machines tegelijk (en dus meerdere krachtgroepen), dat ga je in je eentje nooit doen. Tenzij je partner heel fanatiek bakker is en er naast jouw machines ook meerdere ovens etc staan te draaien 😎

Op de factuur staat 3x25A, 1x10A, 1x80A maar dat laatste klopt volgens mij niet, er is geen krachtstroom, dit heeft met de panelen te maken dacht ik.
Er gaan dus sowieso 4 extra groepen bijkomen voor de schuur/ werkplaats. En ook krachtstroom, maar nu twijfel ik dus of dat wel zomaar kan of dat ik bij de energie leverancier moet vragen om verzwaring of iets dergelijks 😬
Niet dat t er dalijk is maar dat ik t niet kan gebruiken zeg maar.

Ik heb nog wel een andere foto, miss dat deze duidelijker is?
 

Bijlagen

  • IMG_20240625_203020585_HDR.jpg
    IMG_20240625_203020585_HDR.jpg
    91,9 KB · Weergaven: 19

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
29
17
Coevorden
En dit is het andere kastje wat eronder hangt.
Sorry, ik ben hier echt niet in thuis 🤗
 

Bijlagen

  • IMG_20240625_203001387_HDR.jpg
    IMG_20240625_203001387_HDR.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 18

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
29
17
Coevorden
De foto is niet helemaal duidelijk, maar ik denk een 4-polige hoofdschakelaar (midden, zwart), een 4-polige groep zonnepanelen (rechts) en 2x een aardlekschakelaar met ieder 3 eindgroepen erboven te zien (?)
Waar staat die “1x80A” op? Op basis van deze foto lijkt me dat niet logisch (en sowieso niet in een huisaansluiting). Of het moet staan op de beide aardlekschakelaars (met de gele stip/knop), dan zou het zo zijn dat dat specifieke model geschikt is voor 80A.

Die 1x80A staat op de jaarafrekening waarop je volgens internet kunt zien wat voor aansluiting je hebt. Maar in de kast zie ik daar ook niks van terug. Het heeft volgens mij te maken met de zonnepanelen.
Op die aardlekschakelaar zie ik niet iets staan over 80A.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240625-224050.png
    Screenshot_20240625-224050.png
    455,9 KB · Weergaven: 17

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
29
17
Coevorden
Ik snap er niks meer van. Ik ga 4 extra groepen laten aanleggen en laat meteen voor krachtstroom een kabel mee leggen omdat alles toch open ligt. En dacht daarmee heb ik ook die optie (die ik nu ook wil gaan gebruiken), de elektricien zei dat t kon bij de inspectie (ik heb hem de vragen ook voorgelegd en hij komt voor de zekerheid morgen nog een keer kijken). Daarbij denkende ok, dan zal wellicht het stroomverbruik wat omhoog gaan door de draaiende machines, maar heb niet stilgestaan bij of er via de netbeheerder wat moet aangevraagd, of dat daardoor extra vastrechten of andere kosten moeten worden betaald, behalve het hogere gebruik?
Is dit te simpel gedacht?
Er is nu 3x25A.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.918
2.705
Gaanderen
Als je 3x25A hebt als aansluiting moet het gewoon kunnen. Een 3 fase machine en stofafzuiging tezamen is geen probleem. Tenzij je hele zware machines gaat gebruiken, maar dat denk ik niet. Je hoeft dus niets aan te vragen bij je netbeheerder. Dat stroomverbruik maakt in de praktijk niet uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
29
17
Coevorden
Als je 3x25A hebt als aansluiting moet het gewoon kunnen. Een 3 fase machine en stofafzuiging tezamen is geen probleem. Tenzij je hele zware machines gaat gebruiken, maar dat denk ik niet. Je hoeft dus niets aan te vragen bij je netbeheerder. Dat stroomverbruik maakt in de praktijk niet uit.

Thanx voor de uitleg. Er zou alleen een vvd op de krachtstroom gaan. De stofafzuiging is gewone stroom en gaat op een gewone groep.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.389
2.712
Stofafzuiging ook gelijk op 3 fasen nemen. Op die manier spreidt je de stroomafname gelijkmatig over al je fases. Je hoeft dan niet snel rekening te houden met grote stroomverbruikers in je huis. Je kan dan je wasmachine en wasdroger of oven aanzetten in je huis, terwijl je in je werkplaats bezig bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en thuban

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
281
156
Leiden
Is er een "explain it like I'm 5" manier om uit te leggen waarom meer apparaten erop juist minder problemen geeft?
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
622
150
Je zegt dat je toch een kabel wilt laten leggen voor krachtstroom naar je werkplaats. Volgens mij kun je ook overwegen om van de groepenkast op de foto’s een 5 aderige kabel te laten leggen naar je werkplaats en daar een 2e groepenkast te plaatsen. Daar kun je dan een krachtstroomgroep en een aantal enkelfase groepen in laten zetten.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.801
1.009
Omgeving Eindhoven
Is er een "explain it like I'm 5" manier om uit te leggen waarom meer apparaten erop juist minder problemen geeft?
Het gaat om het verschil tussen 1-fase (230v) en 3-fase (krachtstroom).

Je hebt bij beiden (in NL) 16A (3680W) ter beschikking per fase.
Als je op een 1-fase een machine aansluit van 3000W (13A) zit je al redelijk aan de max en kan er niet zoveel meer bij voordat de groep springt.
Heb je nu diezelfde machine op krachtstroom, wordt die 3000W verdeeld over de 3 fasen en gebruik je maar 1000W (4,3A) per fase. Er kan dus nog steeds erg veel bij.

Reken je dit nu door naar je hoofdzekering (voor de meter, dus die van de netbeheerder) die gelijk staat aan je aansluiting. Dan mag het totaal van alle groepen op die fase niet meer zijn dan (bij 3x25) 25A (5750W). Stel je hebt de verdeling over de groepen niet in orde, en jij bent in de schuur bezig met die machine van 3000W op 230V, en er staat een taart in de oven (2000W, 8,7A) en de waterkoker gaat aan (ook 2000W), zit je op 30A en klapt de hoofdzekering eruit. Bij die machine op krachtstroom zou dat totaal maar 21,7A zijn en gaat het dus wel goed.

Volgens mij kun je ook overwegen om van de groepenkast op de foto’s een 5 aderige kabel te laten leggen naar je werkplaats en daar een 2e groepenkast te plaatsen. Daar kun je dan een krachtstroomgroep en een aantal enkelfase groepen in laten zetten.
Nee, dat is niet toegestaan.
Kabels die de groepenkast verlaten moeten afgezekerd zijn, en dan moet je in de schuur een aub-groepenkast plaatsen van 1 stap lichter, 10A dus. Is niet wat je wilt, dan heb je nog maar 2300W per groep, en nog steeds maar 16A per fase.
En als je in de meterkast afrekent met een krachtgroep en in de schuur zonder tussenkomst van een automaat monteert mag het wel, maar is dat niet handig en heb je niet het voordeel van de extra aparte groepen. Want dan mag je nog steeds maar gecombineerd tot 16A gaan (ipv groepen optellen tot 25A.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip en thuban

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
29
17
Coevorden
Stofafzuiging ook gelijk op 3 fasen nemen. Op die manier spreidt je de stroomafname gelijkmatig over al je fases. Je hoeft dan niet snel rekening te houden met grote stroomverbruikers in je huis. Je kan dan je wasmachine en wasdroger of oven aanzetten in je huis, terwijl je in je werkplaats bezig bent.

Die heb ik al op 230, maar met 4 nieuwe groepen voor alleen de werkplaats en max 2 machines die tegelijkertijd zouden draaien in hun eigen groep, moet het goed gaan lijkt me 😊
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.