Advies afzuiging

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
40
25
Coevorden
Dag allemaal,

Ik heb me de laatste tijd verdiept, (en oa hier veel over gelezen), in afzuiginstallaties.
Ik ben op zoek naar een afzuiginstallatie, zoiets als de HBM 200 profi. Op 230V. De HBM 200 profi blijft terugkomen als waarschijnlijk beste keus, maar wil er toch voor de zekerheid nog een topic aan wijden.

Ik ben van plan deze wanneer nodig naar de betreffende machine te rijden, dus korte lijntjes.
Hij is bedoeld voor een groot formaat lintzaag, maar vooral voor een vvdbank. (Pt107 spiral).
Welke ik hobbymatig gebruik maar wellicht in de toekomst steeds intensiever.
Beiden hebben een 100mm aansluiting.
In de toekomst mogelijk een draaibank.

Waar ik niet uitkom/ twijfels over heb is welk vermogen voldoende zou moeten zijn.
De hbm 200 profi heeft 1500w/ 2pk en een opgegeven afzuiging van 2500m3/u.

Ik zie ook veel andere soortgelijke (goedkopere) afzuigers maar die hebben een lager vermogen.

Alternatieven:

Jet DC-900A, 0,75kw, 900m3/u

HBM 100 profi, 1pk, 900m3/u

Holzstar SAA2001, 1,5kw, 2500 m3/u

Holzman ABS2480, 1,5 KW, 2480 M3/u

ZionAir, 1,5 kw, 2500 m3/u

Robland dc1300, 2pk, circa 3000 m3/u

Ik heb geen idee welke van deze voorbeelden metalen schoepen hebben, dat heeft de voorkeur, en of ze allemaal onder de linnen zak een microfilter hebben.

Wie kan hier wat over zeggen, of heeft betere alternatieven, en over het vermogen dat voor mijn toepassingen voldoende zou moeten zijn?
Ik wil qua budget (liefst ruim) onder de 500 blijven en sta open voor 2dehands.

 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Het is of een linnen zak (goedkoper), of een microfilter. Het nadeel van de kleinere afzuigers uit je lijstje, is dat er geen fatsoenlijke zak onder past. En met een vandiktebank zit zo'n zak rap vol. Koop een 2pk met microfilter.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
40
25
Coevorden
Het is of een linnen zak (goedkoper), of een microfilter. Het nadeel van de kleinere afzuigers uit je lijstje, is dat er geen fatsoenlijke zak onder past. En met een vandiktebank zit zo'n zak rap vol. Koop een 2pk met microfilter.
Misschien een stomme vraag, maar als zon afzuiger een microfilter heeft zit daar toch ook altijd nog zon linnen zak overheen?

En kun je een microfilter aanschaffen voor de afzuigers die alleen een linnen zak hebben?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Er staat op marktplaats een HBM op 220 in oegstgeest te koop, bieden vanaf 150 euro, maar lijkt me wat uit de richting voor je.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
De enige domme vraag, is de vraag die je niet gesteld hebt. Je vraagt om je kennis te vergroten, dat lijkt me nooit dom. Nee, het is of een zak, of een microfilter. Je kan een los microfilter aanschaffen, bij bijvoorbeeld HBM en dat op een afzuiger met zak plaatsen. De aansluiting is rond 500mm, maar dit moet je wel wat ruim opvatten. Bij de ene machine gaat het rubber makkelijk over de rand, maar soms moet je zelf een pasring knutselen, dat is afhankelijk van de machine. Maar het is meestal goedkoper om een complete machine met microfilter te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
40
25
Coevorden
De enige domme vraag, is de vraag die je niet gesteld hebt. Je vraagt om je kennis te vergroten, dat lijkt me nooit dom. Nee, het is of een zak, of een microfilter. Je kan een los microfilter aanschaffen, bij bijvoorbeeld HBM en dat op een afzuiger met zak plaatsen. De aansluiting is rond 500mm, maar dit moet je wel wat ruim opvatten. Bij de ene machine gaat het rubber makkelijk over de rand, maar soms moet je zelf een pasring knutselen, dat is afhankelijk van de machine. Maar het is meestal goedkoper om een complete machine met microfilter te kopen.
Heel helder, weer wat wijzer! Dus alle stofafzuigers die een plaatje met een stoffen zak hebben, hebben dus geen microfilter. 👍🏻
Dat gepriegel met als iets nèt niet of nèt wel past is niet aan mij besteed, daar heb ik het geduld niet voor 😬

Ik ga op zoek naar een minimaal 2pk met microfilter afzuiger, dat wordt dan waarschijnlijk toch die hbm 200 profi.
Dank voor je hulp!
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.403
2.941
Gaanderen
Bedenk wel dat het aantal m³ hier opgegeven op de meest ideale manier is berekend. In werkelijkheid gaat daar een flink stuk vanaf. Bovendien hebben de slangen bochten en overgangen ook weerstand. Ik denk wel dat de door jou gewenste HBM voldoende zal afzuigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik heb 2 van die dingen. Een 2pk werkt prima voor een vandiktebank. En als je geen krachtstroom hebt, moet je ook niet groter gaan, omdat je anders geen andere grote machine op die groep kan zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
40
25
Coevorden
Ik heb 2 van die dingen. Een 2pk werkt prima voor een vandiktebank. En als je geen krachtstroom hebt, moet je ook niet groter gaan, omdat je anders geen andere grote machine op die groep kan zetten.
Binnenkort komt de elektricien en die gaat 4 nieuwe groepen aanleggen. 😬
 

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
40
25
Coevorden
Waarom dan niet gelijk krachtstroom?
Die wordt wel aangelegd/ meegenomen want de geul ligt er dalijk toch, maar de machines die ik heb zijn tot nu toe allemaal geen 3 fase. Die zijn ook duurder in aanschaf. Maar mocht ik daar in de toekomst naar willen uitbreiden, dan kan dat wel 👍🏻
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Krachtstroom machines zijn over het algemeen veel goedkoper. Er is veel meer keus. Ze lopen rustiger. Dus als je de mogelijkheid hebt, gelijk doen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.158
918
Omgeving Leiden
Ooit heb ik bij hbm in de winkel een hbm 200 op 230V en een hbm 200 op 380V naast elkaar aan gehad.
Die op 380 vond ik een aanzienlijk sterkere afzuiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
40
25
Coevorden
Krachtstroom machines zijn over het algemeen veel goedkoper. Er is veel meer keus. Ze lopen rustiger. Dus als je de mogelijkheid hebt, gelijk doen.
Ik wilde bijv een vvd bank met spiral block, dan werd het op 230v 2300,- vs 3000 op 415v (bij Baptist). Dat was even 700 verschil. Dat vond ik vrij fors. Natuurlijk was die van 3000 iets groter maar niet zodanig dat ik dat prijsverschil wilde aangaan.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.286
613
Moordrecht
Denk dat Chevy 2e hands machines bedoeld. Als je het toch gtaan aanleggen, neem het dan idd mee. Heb ik ook gedaan en heb een soortgelijke afzuiger als de HBM200 Profi, Een Jet op 400v. Loopt idd rustiger. Later ook een VVD op krachtstroom, die loopt ook ernstig stil. Hrt iss ook makkelijk om een wat krachtiger kachel aan te sluiten bijvoorbeeld. Ik heb wel CV, maar dat duurt ff, dus de ruimte op temperatuur brengen met een 5kw kachel werkt erg goed.. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
40
25
Coevorden
Een machine met 415 volt kan toch gewoon op de kracht stroom aansluiting? Twijfel nu toch over miss toch de krachtstroom variant, maar dan voor de vvd 😊
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Ja, 400/415 volt (vroeger 380v) is krachtstroom zoals wij dat kennen.
Zoals eerder ook al genoemd, krachtstroom loopt veel soepeler en stiller, en is ook gewoon veel krachtiger.
Ik heb bij de inrichting van de schuur krachtstroom aangelegd omdat ik toen de mogelijkheid had (hele elektrische installatie van het huis werd vernieuwd) en ben daar achteraf heel blij mee. Heb nu alles (voor zover mogelijk) aan grote apparaten op krachtstroom en dat maakt echt een groot verschil.
(ik ken iemand die dezelfde zaagtafel heeft al ik, maar dan op 230 volt. Zijn zaag is minder sterk, en bij teveel belasting klapt de groep er soms uit als ook de afzuiger aan staat)

Voor de afzuiging, ik heb hele goede ervaringen met de HBM200 (de normale variant met de stoffen zak en niet het microfilter). Zuigt zeer goed af, en is zeker sterk genoeg. Niet over twijfelen. Maar ook hierbij: krachtstroom loopt zoveel mooier.
Ik heb de mijne vervangen door een Jet 1100, maar alleen omdat ik deze als combideal kon/moest meekopen met mijn zaagtafel toen ik die 2ehands kocht, en ben die Jet gaan gebruiken vanwege het microfilter en het feit dat die op krachtstroom is en de HBM 230volt was. Maar nooit problemen mee gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.