Advies aankoop schulpzaag

nicodemus

Nieuw lid
2 mrt 2023
4
1
Ede
Hallo allemaal,

Om het schulpen met de hand wat vlotter te maken ben ik zoek naar een schulpzaag. Ik weet echter niet zo goed waar ik verstandig aan doe. Ik twijfel tussen 2ehands of nieuw. Een Pax zaag bij fine-tools.com zit nu korting rond de 100 euro. Een vergelijkbaar bedrag betaal ik een Disston bij Ducotools. Ik zag ook nog een antieke zaag op MP, voor zover ik kan beoordelen ook vergelijkbaar. Links hieronder.
Een slijpbeurt geven lukt me wellicht wel. Dat heb ik wel vaker gedaan, maar wellicht dat ik dat nog beter onder de knie moet krijgen. Voor de handgereedschappelingen onder ons, wat zouden jullie afwegingen/adviezen zijn?

Dank alvast!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.638
4.510
Er staan geregeld oude handzagen op marktplaats. Als je zagen belangrijker vind dan een merk, kan je voor een euro of 15 incl verzendkosten een prima zaag vinden. Ik tel zo een handzaag of 15 van klein tot groot in mijn schuur. Ik heb er geen een gekocht.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.638
4.510
En als je nog geen zaagvijlen, klem en een zettang hebt, zal je die ook op moeten snorren. Je woont in een omgeving waar nog veel boeren en voormalig boeren bedrijven zitten. Zoekertje in het kerkblad of bij de supermarkt kan je veel oud gereedschap opleveren.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.917
1.240
‘s-Hertogenbosch
Ik heb vroeger ook slijpbare zagen gehad die tweedehands waren of gebruikt door iemand die er een slag ( nog net geen knik) in geduwd had…. Het heeft me geleerd om mijn zaag niet uit te lenen en ben voortaan voorzichtig met tweedehands.
Als ik een zaag zou aanschaffen, ging ik voor nieuw, maar dat is mijn mening.
Misschien dat er forumleden zijn die je tips kunnen geven omtrent het opnieuw richten van een zaagblad

Groetjes John

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
104
54
Enschede
Heb je een Japanse zaag overwogen? Sinds ik een tweetal Japanse zagen heb ( één voor schulpen en één voor afkorten) gebruik ik de Europese zagen nog maar weinig.

• Leuk
Waarderingen: Vigier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.