Adirondack tuinstoel in Robinia of valse acacia

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Dag houtliefhebbers,

Graag deel ik met jullie mijn bevindingen over het maken van deze tuinstoel
Ik koos acacia of beter gezegd robinia omdat het inheems is en redelijk hard. Dat harde heb ik goed ondervonden. Toen ik met de montage begon braken mijn inox schroeven (kwaliteit A2) af telkens op het einde bij het indraaien. Even hier op het forum gezocht en Fons gaf mij goede raad nl. het voorboren zo dik als de kern van de schroef. Vervolgens heb ik de schroef toch nog extra olie gegeven omdat ik echt geen zin meer had om een afgebroken schroef er uit te prutsen.
Afwerking heb ik met een mengsel van lijnolie en terpentijn (50-50)gedaan.
De ronde delen heb ik allemaal met de lintzaag gezaagd. De hoeken heb ik rondgezet op de freestafel. Ook nog alles geschuurd alvorens te monteren. Oliën heb ik pas gedaan na de montage.

Groetjes Petra.
adirondack 2.jpegadirondack 1.jpegadirondack 3.jpeg
 

Bijlagen

  • adirondack 4.jpeg
    adirondack 4.jpeg
    59,6 KB · Weergaven: 40
  • adirondack  5.jpeg
    adirondack 5.jpeg
    57,3 KB · Weergaven: 41
  • adirondack 6.jpeg
    adirondack 6.jpeg
    57,7 KB · Weergaven: 42
  • adirondack 7.jpeg
    adirondack 7.jpeg
    72,5 KB · Weergaven: 62
  • adirondack 8.jpeg
    adirondack 8.jpeg
    65 KB · Weergaven: 58
  • adirondack 9.jpeg
    adirondack 9.jpeg
    58,9 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Ik moest ze nog even draaien op de pc. ik had mijn foto's er al op gezet met de smartphone maar dan kreeg ik ze niet gedraaid. Ik hoop dat het nu wel werkt. Bij mij hier wel alleszins wel.

Groetjes Petra
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mooi om het eindresultaat te zien! Robinia is toch een mooie houtsoort vind ik, heeft een goudachtige glans. Je zou zo’n mooie stoel dan best wel als binnenmeubel kunnen gebruiken:sneaky: Complimenten met dit geslaagde project! Ga je er nog meer maken om een leuke tuinset te realiseren?

Fons
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooi geworden.
Niet te lang wachten als je er een voetenbankje bij wilt maken, dan kunnen ze samen verouderen zonder "generatiekloof".
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Dat is een heel mooie stoel geworden , Petra . Qua vorm en zeker wat betreft het hout . Ik had dit hout tot nu toe nog nooit gezien . Ik ben gelijk op het internet gaan zoeken waar ik het (in de buurt) kon kopen . Ik moet de armleuningen van mijn tuinstoelen nog vernieuwen en dat lijkt me mooi hout daarvoor .
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Dankuwel voor de fijne reacties.

Het volgende project in acacia is een nieuwe weidepoort omdat de oude grenen na 8 jaar onbehandeld in weer en wind aan vervanging toe is.
We hebben nog wel wat acacia liggen en met wat geluk kan ik er nog een tweede adirondack uit krijgen....

Groetjes Petra
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Heel mooi gemaakt. Ik ben ook fan van robinia. Inderdaad erg hard, maar met goed voorboren gaat schroeven prima.

Je zegt dat je hebt afgewerkt met lijnolie. Ik dacht altijd dat het dat erg zwart werd na een tijdje buitenstaan. Of ben ik nu ergens anders mee in de war? :unsure:
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Ik heb al vaak het mengsel lijnolie/terpentijn gebruikt voor buiten en nog nooit werd het zwart. Ik heb het evenwel nog nooit op acacia gebruikt, dus we zullen het volgend jaar wel zien denk ik.
Wel regelmatig de behandeling herhalen. Wat bij ons niet altijd lukt....soms gaat er 3 jaar ineens voorbij....:)

Groetjes Petra
 

Semarang

Nieuw lid
1 jul 2020
6
0
Vraagje PetraD, is al het hout even dik. dus de rug en zitting is even dik als de armleuning en de voet?
tweede vraag, is er een bouwtekening ervan? Ik heb nog red cedar liggen in de schuur en dacht om dit ook te maken.
verder een compliment voor deze mooie stoel, top.
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Alle delen zijn even dik. Mijn plan was 22mm maar dat is 21mm geworden.
Als je ziet bij het smetten dat je misschien niet aan die dikte komt, kan je overwegen om voor leuning en zitting de iets dunnere of getorste planken te nemen en te schaven tot 19 of 18 mm maar zeker niet dunner want dan wordt dat te iel tov de rest. Voor alle andere delen zou ik zeker niet dunner dan 20mm gaan want je moet daar kops in schroeven.
Ik heb er geen bouwtekening van. De mallen waren van een vriend. Maar ik geloof dat ze wel online te vinden zijn. Ik zag er al eens eentje op de Duitse site van Festool.
Of misschien zijn er forumleden die wel over een bouwtekening beschikken.
Succes, en foto's van hoe die geworden is, zijn altijd leuk...

Groetjes Petra
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb al vaak het mengsel lijnolie/terpentijn gebruikt voor buiten en nog nooit werd het zwart. Ik heb het evenwel nog nooit op acacia gebruikt, dus we zullen het volgend jaar wel zien denk ik.
Wel regelmatig de behandeling herhalen. Wat bij ons niet altijd lukt....soms gaat er 3 jaar ineens voorbij....:)

Groetjes Petra
Ik heb indertijd een paar Robinia tuinbankjes ook ingesmeerd met verdunde lijnolie, nooit gemerkt dat ze zwart worden, dus dat zal wel goed komen:sneaky:

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.