Adirondack tuinstoel in Robinia of valse acacia

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Mooi gemaakt hooršŸ‘

Zeer herkenbaar deze stoelen en ze zitten heerlijk. Heb er intussen 4 gemaakt van Douglas. Heb het voornemen er deze winter nog 2 te maken van robinia
ik heb een pdf bijgesloten waarin de tekeningen zitten en de bouwbeschrijving zoals ik ze heb gemaakt.
 

Bijlagen

  • adironchair.pdf
    1,8 MB · Weergaven: 70
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Semarang

Nieuw lid
1 jul 2020
6
0
Hartelijk dank voor de pdf bestand. Bestaat er ook zoiets maar dan in cm ipv inches. ik weet je kunt het omrekenen, maar toch scheelt weer wat tijd.
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Hartelijk dank voor de pdf bestand. Bestaat er ook zoiets maar dan in cm ipv inches. ik weet je kunt het omrekenen, maar toch scheelt weer wat tijd.

Het is toch hobbyšŸ¤”

Heb dit gedaan met alles exact omgerekend, je zal er achter komen dat je hier en daar toch maten moet afronden naar werkbare mm maten.

succes met maken,
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
Belgiƫ SKW
Nog even een update: na enkele weken in regen, zon en wind gestaan te hebben, voelde en zag ik dat er veel vezels rechtop kwamen te staan.
Daarom alles nog eens met korrel 240 lichtjes opgeschuurd en een 2e laag lijnolie/terpentijn er op gezet.

Groetjes Petra
 

Semarang

Nieuw lid
1 jul 2020
6
0
Hi Petra,
Na dat je met korrel 240 had opgeschuurd en een 2e laag lijnolie/terpentijn, zou u een paar foto's willen plaatsen, ik ben zo benieuwd naar het resultaat. Alvast dank..
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
Belgiƫ SKW
Hi Petra,
Na dat je met korrel 240 had opgeschuurd en een 2e laag lijnolie/terpentijn, zou u een paar foto's willen plaatsen, ik ben zo benieuwd naar het resultaat.
C56D8584-F0EE-4CE5-8210-85A06D9A43A6.jpeg14703BBA-8C04-4123-9B82-6C84A1E3BA4B.jpeg

Na enkele regendagen en beetje zonneschijn ziet hij er nu zo uit.

Groetjes Petra
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Voor het maken van deze stoel, heb je gedroogd hout gebruikt of was het nog redelijk vochtig? Ik kom in Nederland niet veel robinia tegen en als ik het al wel kan vinden is het pas geleden gezaagd. Dat lijkt mij vragen om problemen, ook al staan deze meubels vaak buiten.
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
Belgiƫ SKW
Het hout dat ik gebruikte was zeker droog. Het lag hier al een hele tijd (ik denk minstens 4 jaar, wss langer).
Ik zou het niet maken met vers gezaagd acacia. Naar mijn gevoel krimpt het nog te veel.
De afwerking met lijnolie/terpentijn zou ik ook niet meer doen. Er kwamen allemaal grijze stipjes op het hout.
Nadien heb ik gelezen in een oude post van (grootmeester) Tuoh dat deze afwerking niet geschikt is voor buiten. En als hij het zegt....kan je zeker zijn dat het zo is.
Ik wens je succes met je zoektocht naar droge acacia.
Groetjes Petra
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
De afwerking met lijnolie/terpentijn zou ik ook niet meer doen. Er kwamen allemaal grijze stipjes op het hout.
Nadien heb ik gelezen in een oude post van (grootmeester) Tuoh dat deze afwerking niet geschikt is voor buiten. En als hij het zegt....kan je zeker zijn dat het zo is.
Om dit een beetje te kapen: wat zou je met de kennis van nu dan als afwerking kiezen? Ik zie een mensel van 1:1 lijnolie:terpetijn veel voorbij komen als afwerking voor buitenmeubilair en wilde dat ook op ons acacia en teak tuinmeubilair gebruiken
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
Belgiƫ SKW
Ik heb niet gezocht naar een andere afwerking en de stoel is nu grijs geworden. Ik had eerder dit mengsel gebruikt op de ceder dakgoot, en dat bleef wel enkele jaren goed, maar nu heeft die ook die zwarte stippen. Deze is ook op weg om helemaal grijs te worden, maar ik vind het prima zo. Misschien zet ik er op termijn nog wel iets op, maar nu eerst andere projecten.
Grts Petra
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.