Die is hier nu dus op bezoek/vakantie om Nederland een beetje te leren kennen....en haar aanstaande schoonfamilie
. En ze is een fanatiek breister. Ze kleurt bijvoorbeeld ook haar eigen wol. Ik had al eens een yarn-bowl (brei-schaaltje) voor haar gemaakt en naar haar toegestuurd. Dankbaar werk want het ding werd vanaf ontvangst direct in gebruik genomen en heeft tot nu toe weinig rust gehad
. In de afgelopen weken hebben we de diverse hulpmiddelen voor het breien bekeken en er zijn er een hoop die op (o.a) een draaibank goed te maken zijn. Zo kwamen we op 'drop-spindles' (om wol te spinnen als je geen spinnewiel hebt, bijv. vanwege ruimte gebruik). Er zijn een aantal basismaten voor, maar die gelden meer als richtlijn. Het is maar net wat de voorkeuren van de spinster/spinner zijn. Ik heb er dus een paar gemaakt, puur als probeersel/oefen object om bijvoorbeeld werkvolgorde uit te vogelen.

De linker spindel heeft de basismaten. De pen is uit eucalyptus, de schijf uit essen en de klos (waar het oogje in zit) weer uit eucalyptus. Afgewerkt met friction polish, want het oppervlak moet goed glad zijn. Bij de rechter ben ik een beetje gaan freewheelen en experimenteren. Hier is de pen uit kersen, de schijf uit robinia en de klos weer uit eucalyptus. Deze is afgewerkt met een hoogglans was. Beide spindels worden binnenkort getest, daarvoor moest eerst geschikte wol worden gevonden en die is in huis. En dan gaan we horen wat de verschillen zijn tijdens het spinnen
. Er komt dus waarschijnlijk een vervolg...maar ik beloof niets.
Noot: Ik heb deze twee spindels gemaakt op een dag tijdens de afgelopen hittegolf dat het net niet zo warm leek....maar het uiteindelijk wel werd. Maar toen waren ze klaar.

De linker spindel heeft de basismaten. De pen is uit eucalyptus, de schijf uit essen en de klos (waar het oogje in zit) weer uit eucalyptus. Afgewerkt met friction polish, want het oppervlak moet goed glad zijn. Bij de rechter ben ik een beetje gaan freewheelen en experimenteren. Hier is de pen uit kersen, de schijf uit robinia en de klos weer uit eucalyptus. Deze is afgewerkt met een hoogglans was. Beide spindels worden binnenkort getest, daarvoor moest eerst geschikte wol worden gevonden en die is in huis. En dan gaan we horen wat de verschillen zijn tijdens het spinnen
Noot: Ik heb deze twee spindels gemaakt op een dag tijdens de afgelopen hittegolf dat het net niet zo warm leek....maar het uiteindelijk wel werd. Maar toen waren ze klaar.