aansluitingen 3-fase Kity motor.

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
67
31
47
Wespelaar (Haacht)
Ik heb een 3-fase Kity motor die zichzelf uitschakeld na enkele seconden.
Als ik de schakelaar vasthoud, in de aan-stand, blijft de motor wel zonder probleem draaien.
Ik denk dat het probleem zich in de schakelaar bevindt en zou deze dus willen vervangen.
Mijn probleem is, dat naast de 3 poolparen van de wikkelingen, nog een 4de poolpaar uit de motor komt.
(zie schema links onder, de bruine draden)
Weet iemand waarvoor deze wikkeling dient ?
Kan ik deze eventueel gewoon niet aansluiten als ik een nadere schakelaar gebruik ?
branchementmoteurtri1boutd-arbrelskity2 (1).jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Je hebt volgens mij een gewone 3 fase motor met een thermische beveiliging. De wikkeling wordt te warm, dus schakelt je beveiliging je schakelaar af. Dus je kan het stekkertje los trekken en wachten tot je motor in rook op gaat, of uitzoeken waardoor je motor te heet wordt. Vaak doet er een fase niet goed mee, door een te hoge overgangsweerstand in je bedrading.
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
67
31
47
Wespelaar (Haacht)
Je hebt volgens mij een gewone 3 fase motor met een thermische beveiliging. De wikkeling wordt te warm, dus schakelt je beveiliging je schakelaar af. Dus je kan het stekkertje los trekken en wachten tot je motor in rook op gaat, of uitzoeken waardoor je motor te heet wordt. Vaak doet er een fase niet goed mee, door een te hoge overgangsweerstand in je bedrading.
Weet je misschien ook hoe ik er kan achterkomen welke wikkeling er dan proberen geeft ? Stroom meten die door de wikkeling loopt, ik veronderstel dat dit 3 keer het zelfde moet zijn ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Kan je wat meer informatie verstrekken? Is het een motor die je al gebruikte en is deze storing toen ontstaan? Of is het spul nieuw voor jouw? Je kan beginnen met weerstand te meten zonder dat er stroom op staat. Alle drie de fasen moeten gelijk zijn. Even het draadje van het pt element loshalen.
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
67
31
47
Wespelaar (Haacht)
Ik heb de motor al ongeveer een jaar. Bij het testen met de verkoop, draaide de motor zonder probleem, maar dat was natuurlijk onbelast. Ik heb hem op mijn vlak-vandikte bank gebruikt en daar heb ik het probleem gemerkt. Tot nu toe plakte ik de schakelaar vast om er mee te werken. Als ik er langere tijd mee aan het schaven was, heb ik gevoeld aan de behuizing van de motor, maar deze wordt niet echt warm. Nu heb ik nog een extra motor kunnen kopen en deze hangt nu onder de Kity 636. Maar ik zou de 3fase motor graag werkend hebben.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
Kan toch in je schakelaar zitten, heb je nu de nieuwe motor met de oude schakelaar nu op de 636 zitten, is dat een enkelfase motor, hoe heb je die dan op de schakelaar aangesloten.
Heb je een foto me schema van die schakelaar ?
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
67
31
47
Wespelaar (Haacht)
De huidige motor is idd monofase.
van de schakelaar heb ik geen schema.
De reden dat ik de schakelaar verdenk, is omdat deze al eens open gemaakt is en terug dicht geplakt met tape.
volgende aansluitingen zitten op de schakelaar :
- de drie fasen die van het net komen.
- drie kontakpuntnen die naar de drie wikkelingen gaan.
- drie kontakten die doorverbinden en zo het sterpunt vormen. (de motor staat in ster dus)
- 2 kontakten waar de extra wikkeling op hangt. en deze 2 punten zijn ook doorverbonden met 2 van de drie hoofd-wikkelingen.
Ik had al geprobeerd om de extra wikkeling af te koppelen, maar dan wordt de relais in de schakelaar niet bekrachtigd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
sterpunt zit niet in je schakelaar. Is in deze niet relevant. Je hebt gewoon een motorrelais schakelaar voor 3 fasen. Als hij niet elektrisch blijft hangen, dan is of de spoel zelf kapot, of er is ergens een draadje onderbroken.
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
67
31
47
Wespelaar (Haacht)
Deze schakelaar is geen "gewoon motorrelais", even wat foto's bij mijn voorgaande uitleg.
Er zijn geen 6 contactpunten op de motor (waar je normaal de brugjes legt om driehoek of ster schakeling te maken), maar er komen dus 8 draden uit de motor.
Geen 6 contactpunten op de motor.jpg

Aansluitingen op de schakelaar :
- groen = inkomende 3 fasen
- roze = 3 keer 1 kant van de hoofdwikkelingen
- geel = 3 keer de andere kant van de hoofdwikkelingen (het sterpunt dus, want deze zijn doorverbonden in de schakelaar)
- rood a = doorverbinding met fase 2 (motorkant)
- rood b = pool 1 van de hulpwikkeling
pool 2 van de hulpwikkeling gaat dan naar fase 3 aand de motorkant.
aansluitingen schakelaar.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als je gelijk deze foto had geplaatst was dat dus gelijk duidelijk geweest. Verder maakt het niet uit. Een 3 fase motor heeft geen hulpwikkeling. Wat heb je nog meer voor informatie en foto's ?
 

Riennn2

Nieuw lid
13 jul 2022
3
0
Ede GLD
Het zou mij niks verbazen als deze "hulp wikkeling"zoals jij omschrijft, een clixon(bimetaal) is ( zoals chevy ook als aangeeft). deze willen wel eens de geest geven. als dit zo zou zijn, zou je deze wikkeling los kunnen halen en op de schakelaar kunnen doorverbinden. Als het probleem verholpen is, dan weet je dat dat het probleem is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Je hebt dus een schakelaar zoals in de linker boven hoek van je schema. De rest van het plaatje gaat dus over een losse kast, met de bruggen direct op de motor. En dus ook met een andere schakelaar. Vermeld ook even welke motor je hebt .
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
67
31
47
Wespelaar (Haacht)
@Riennn2 Dan staat de 4de wikkeling volgens jou in serie met de elektromagneet die de schakelaar "aan" houdt. Zou het dan geen probleem vormen dat de 380V over deze spoel komt te staan ?

@chevy66 Nog enkele foto's. Het is dus de 2pk versie van de Kity motor.

20230624_155230.jpg

20240603_135109.jpg

20240603_135115.jpg
 

Riennn2

Nieuw lid
13 jul 2022
3
0
Ede GLD
@Riennn2 Dan staat de 4de wikkeling volgens jou in serie met de elektromagneet die de schakelaar "aan" houdt. Zou het dan geen probleem vormen dat de 380V over deze spoel komt te staan ?
Bijna goed. 380V krijg je alleen bij fase fase ( ook wel lijnspanning genoemd)
Wat ik vermoed ( weet ik niet zeker, verder te weinig info van de schakelaar) is dat in de schakelaar een relais zit. in dit geval zal waarschijnlijk "pool2 van de extra draadjes" als fase wordt gebruikt, welke het relais gaat schakelen. maar het relais heeft ook een nul nodig ( 220V relais) deze zal waarschijnlijk een het sterpunt van je motorwikkelingen worden gehaald. dit is niet heel gebruikelijk, omdat je hiermee je last van de fases scheef trekt, maar in dit kleine vermogen is dit verwaarloosbaar.


terugkomend op de vraag, als je er een 3 fase motorbeveiligingsschakelaar in zet, zonder deze extra draden aan te sluiten, zal het beestje wel draaien. ( mits de motorwikkelingen zelf goed zijn uiteraard)

wel wil ik er bij zeggen, vertrouw je het niet, niet aan beginnen. Kan uit ervaring vertellen ( meerdere trouwens) een optater van 380V is niet zo prettig.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
Heb ooit zo’n motor gehad (bleek defect te zijn)
Destijd dit plaatje gevonden.
Komt hiervan eea overeen met jouw situatie ?
 

Bijlagen

  • IMG_0521.png
    IMG_0521.png
    847,4 KB · Weergaven: 17

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Op de schakelaar staat bobine 220 v. Dus die vindt 380 niet leuk. Lijkt ook logisch, want anders kan de schakelaar niet werken op 3 x220. Je kan hem even los testen met een 22o snoertje. Blijft hij dan in, dan zit het probleem niet in de schakelaar.
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
67
31
47
Wespelaar (Haacht)
Die 220V op de schakelaar is idd wel raar, want de aansluiting voor de motor zijn alleen de 3 fasen en geen nul geleider. Er lopen maar 4 aders naar de motor, 3 fasen en aarding. De spanning tussen de fasen onderling is dan toch 380V, van waar moet de 220V dan komen ?
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
67
31
47
Wespelaar (Haacht)
@chevy66 gisteren geen tijd voor gehad. Maar het is mij ook niet duidelijk waar de 220V dan moet over komen ? Over de contacten "a" en "b" veronderstel ik ?
Is deze schakelaar misschien bedoeld voor 3-fase 220V en niet voor 3-fase 380V ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.