aansluitingen 3-fase Kity motor.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
Ook nog deze gevonden van wat ik destijds bij elkaar had verzameld.
Wanneer ik je foto’s bekijk lijkt dit overeen te komen
 

Bijlagen

  • IMG_0522.png
    IMG_0522.png
    184,5 KB · Weergaven: 15

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
De twee bruine draden zijn inderdaad van je motorbeveiliging.
Staat in serie met de bekrachtiging van het houdrelais.
Dan zou dan tussen U en V zitten en dus 380 volt krijgen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Zoals in dit schema werkt het als je een 380 spoel hebt. Bij een 220 spoel moet de gele draad van a naar de linker balk waar 0 bij staat lopen. Je zwevende 0 punt, zoals a eerder is gezegd.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
dus het is nooit de bedoeling geweest dit zo aan te sluiten.
Deze motoren werden ook gebruikt als enkelfase 220 volt. Dan zat er een bevestigingsplaat voor een condensator tegen het schakelaarhuis (zie je daar resten van ?) kan zijn dat deze dat origineel ook was en is omgebouwd.
Nu wel doen, dan kun je testen.

Zou het houdrelais defect zijn kun je er een andere schakelaar op zetten.

Kan ook zijn dat je temperatuurbeveiliging (bteekcontact) inkomt.
Kun je er voor kiezen om je motor uit elkaar te halen en kijken eat er aan de hand is of overbruggen.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
Zeg het ook verkeerd. Wat ik bedoel is dat deze vaker omgebouwd zijn naar 220, vooral op franse en engelse sites vind je hier van alles van.
Kan bij die van jou ook ooit gebeurd zijn, en weer teruggebouwd.
Of er is gewoon ooit een nieuwe schakelaar op gezet en op dezelfde manier weer aangesloten.
Kortom hoe oorspronkelijk de draden precies zaten kom je niet meer achter.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Hij heeft een gewone 3 fase motor. Er is niets omgebouwd. Hij moet alleen even zijn schakelaar doormeten en of testen, zodat hij weet of het probleem in de schakelaar zelf zit, of in de mee gewikkelde temperatuur sensor. Dus draadjes van de sensor los en direct spanning op de spoel zetten. Als hij dan blijft lopen, zit het probleem in de sensor. Blijft hij niet lopen, dan is je schakelaar de boosdoener en kan je daar een andere voor gaan zoeken.
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
67
31
47
Wespelaar (Haacht)
Even een update.
Heb de schakelaar toch maar open gemaakt.
De 220V voor de bekrachtiging van de spoel wordt idd gebruik gemaakt van het sterpunt, dit is intern in de schakelaar verbonden.
Ik heb de temepratuur sonde er tussen uit gehaald, maar dit maakt dus helemaal geen verschil. De motor gaat draaien en na enkele seconden valt deze terug uit.
Ik denk wel dat ik het probleem heb gevonden. Als de spoel bekrachtigd wordt, houdt deze de contacten gesloten door achter een plastiek palletje te haken. Maar bij het minste tikje hiertegen, schiet het haakje er af en valt de stroom weg. Als ik het goed heb, is deze schakelaar minstens 40 jaar oud, misschien is de plastiek broos geworden en is hier een stukje afgebroken. En was dit ook de reden dat de schakelaar in het verleden al eens was opengemaakt.
Bon, ik ga op zoek naar een andere schakelaar.
Wordt vervolgd...
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
67
31
47
Wespelaar (Haacht)
Nog even het vervolg.
Deze schakelaar besteld via amazon.
schakelaar2.jpg
schakelaar1.jpg
Originele schakelaar van de motor gehaald en een kastje geprint om de opening af te dekken. Zo hoeft de schakelaar ook niet meer rechtstreeks op de motor zelf bevestigd te worden en kan dit op een plaats waar je staat als gebruiker.
20240702_131210.jpg
20240702_131216.jpg

Problem solved !
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.