Aanschaf zaagtafel, of juist een losse cirkelzaak of invalzaag?

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
Beste houtliefhebbers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende. Ik heb recentelijk door een bedrijfje wat mooie kastjes laten maken voor mijn audioapparatuur. Een klein béétje zelfbouw zeg maar…. Echter, die houdt ermee op en wil ik het toch zelf gaan maken.

In het verleden heb ik wel zelf wat dingen gemaakt, een platenspelerplint en een audiorack, maar dat was allemaal van zachte houtsoorten en die makkelijk te bewerken zijn. Ik heb daar veel plezier aan beleefd, maar het hardere Bubinga hout leek mij toch wat lastiger, vandaar die uitbesteding. Maar dat bedrijfje doet dat dus niet meer en wil ik graag zelf aan de gang, alleen ik weet niet welk apparaat ik dan aan zou moeten schaffen. Ik had eerst bedacht een budget zaagtafel aan te schaffen, maar dat werd mij zowel bij de houthandel als bij de gereedschapswinkel ten zeerste afgeraden, vanwege de onnauwkeurigheid ervan.

Ik heb me de laatste paar dagen suf zitten zoeken op internet, en ook hier. Maar ik kom er voor mijn toepassing, meestal klein werk, niet helemaal uit. Helemaal niet eigenlijk.

Mijn vraag is dus, welk advies zouden jullie mij geven: toch een zaagtafel, of juist een losse cirkelzaak of invalzaag. Of misschien nog iets heel anders. Mijn budget lag eerst op een paar honderd Euro, maar ik heb dat al fors naar boven bijgesteld, omdat ik ook juist die precisie nodig heb waardoor mijn kasten goed en naadloos op elkaar aansluiten. Ik hoop met zo’n 700 of 800 Euro wel iets te kunnen kopen wat dan past.

En er komt trouwens nog iets bij, dat ik eigenlijk op korte termijn met de adviezen een apparaat wil kopen, vanwege de inbouw van de luidsprekers in die kastjes. Dat zou binnen een anderhalve week moeten gebeuren.

Bijgevoegd een voorbeeld van een versterkerkast die ik heb laten maken. De (luidspreker)kastjes die ik nu wil maken zien er ook ongeveer zo uit, als je die op de zijkant zet dan, en ook met van die randen in verstek.

Ik hoor graag van jullie,

René

Passieve preamp-5.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je voor een machine wilt gaan zou ik voor een zaagtafel gaan en deze zelf eventueel wat aanpassen om handiger te kunnen zagen.
Allen met een handcirkelzaag kom je er niet en een invalzaag werkt vooral handig met plaatmateriaal.
 

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
Dank je handig18, dat maakt de keuze al een stuk makkelijker. Ik zal de topics daarover nog eens doorkijken, er worden daarbij nogal wat opties benoemd. Op Marktplaats worden ook nog wel wat ouwetjes aangeboden, zoals Inca Major of Inca Universal. Is dat ook iets? Die zijn relatief goedkoop (ten opzichte van een nieuwe dan). En zo ja, waar moet ik dan op letten bij de koop?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Inca is zeker niet slecht. Als de machine goed loopt en je zaagt er even een paar stukjes hout mee, kun je dit al snel beoordelen. Je moet er meestal wel iets aan doen, maar over het algemmen zijn dit prima mmachientjes.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een zaagtafeltje heeft als eerste machine in de werkplaats de voorkeur op een inval of handcirkelzaag.
Maar vergis je niet in de moeilijkheid van de door jou getoonde kasten. Om verstekken mooi te laten aansluiten moet je heel nauwkeurig werken en ga je waarschijnlijk ook hout moeten schaven.
En ga zeker eens bij iemand langs met ervaring voordat je zelf aan de slag gaat. Machines straffen fouten genadeloos af.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik sluit me bij de collega's aan: geen cirkel- of invalzaag
om die kastjes te maken zal je precies moeten schaven + (in verstel) zagen
vraag eens na bij houtbewerkers in jouw omgeving of je daar mag komen kijken hoe dit te doen + wat je aan uitrusting allemaal nodig hebt
de meeste collega's zijn heel bereidwillig & staan open om iets nieuws te proberen
desnoods start je onder een andere hoofding een nieuw draadje op
velen lezen enkel de titel
dus wie jou zou kunnen helpen, leest waarschijnlijk niet de vraag onder 'aanschaf zaagtafel'
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.