Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik mis handgereedschap. Hoewel ik voornamelijk gebruik maak van de gele electrische gereedschappen, pak ik steeds vaker een schaaf erbij voor verschillende doeleinden. Het brengt mij vaak ook meer plezier, hoewel het soms langer duurt.
Dus blokschaafje, low angle jack schaaf en grondschaaf. En beitels natuurlijk ook, de narex set ben ik heel blij mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
@Joost_B Nou, er staat best een hoop info in voor iemand anders die wellicht dezelfde overweging kan hebben,, daarnaast mag er best over gediscussieerd worden, toch? Het is tenslotte een openbaar forum. Daarnaast is iedereen hier best benieuwd wat je hebt aangeschaft en wat je ermee kan/gaat maken
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en baas

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
14
3
Groningen
@Joost_B Nou, er staat best een hoop info in voor iemand anders die wellicht dezelfde overweging kan hebben,, daarnaast mag er best over gediscussieerd worden, toch? Het is tenslotte een openbaar forum. Daarnaast is iedereen hier best benieuwd wat je hebt aangeschaft en wat je ermee kan/gaat maken
Jazeker. Maar ik heb hem op een andere plek op dit forum staan. Hij lijkt 2x geplaatst te zijn. Link naar het juiste item:

Onderwerp 'Aanschaf Festool gereedschappen'
Aanschaf Festool gereedschappen
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Dank voor al jullie reacties! Erg waardevol en ik heb ze eens rustig doorgenomen. Onderstaand e.e.a. op een rij met meteen mijn reactie / vervolg vragen.

Zaagtafel CS 70 EBG / Schuiftafel CS 70 ST 650 / Lengte aanslag CS 70 LA
Ik zie dat op de zaagtafel de meeste kritische adviezen zijn gekomen. Waarbij de meesten van jullie er volgens mij wel vanuit zijn gegaan dat ik hierop grote platen wil gaan zagen. Dit is niet helemaal het idee. Voor plaatmateriaal zal ik de TS55 gebruiken. Mijn oog was met name op de CS 70 gevallen om zeer precies kleinere onderdelen, al dan niet in verstek, te kunnen zagen. Meubel onderdelen zoals stoelpoten bijvoorbeeld. En het schulpen van smallere stukken hout. Dat wordt volgens mij met een TS55 een stuk lastiger en met een Kapex afkortzaag niet haalbaar.
Voor een stationair machine heb ik helaas geen ruimte dus dat alternatief valt af. Ook een CMS i.c.m. de TS55 valt af, want dat wordt al langere tijd (verbeter mij als ik ernaast zit) niet meer verkocht. De twijfel die nu is ontstaan is:
  • Eigenwijs kiezen voor de CS70, waarbij ik denk dat ik de schuiftafel eerst laat vallen.
  • Kiezen voor een Kapex afkortzaag, waarbij ik volgens mij nog steeds geen mooie oplossing heb voor schulpwerkzaamheden. Of hebben jullie hier andere ideeën over/voor?
Schuurmachine ETS 125 REQ-Plus
Ik ga in eerste instantie voor één schuurmachine, een RO. Een delta erbij kopen kan dan altijd nog. Ik ga zoals het nu lijkt wel de ETS 125 vervangen voor de ETS EC 125/3 i.c.m. een 150 kop.

Bovenfrees OF 1010 REBQ-plus
De meningen lijken wat verdeeld of een 1010 of een 1400 de juiste keuze zou zijn. Ik ga mij nog wat verder verdiepen maar ik denk dat de 1010 voor mijn werkzaamheden volstaat. De centreerdoorn neem ik voorlief.

Stofzuiger CTL 26 E
Ik was ervan op de hoogte dat het verschil tussen de CTL en de CTM alleen de waarschuwingsoptie is. Die is niet nodig en vandaar dat ik de CTL al had gekozen. Verder is het bij mijn weten niet (meer) mogelijk om een CTL 26 zonder de Cleantec technologie te kopen. De CTL 26 E blijft dus onveranderd op het lijstje staan.

Invalzaag TS 55 FEBQ-Plus-FS / Hoekaanslag voor liniaal FS/2 Set
Eigenlijk niemand kritisch over de keuze voor deze machine. Tips die ik mee neem ter overweging:
  • FS/2 vervangen voor de vaste FS-WA/90 omdat deze zuiver 90 graden is en de verstelbare hoekaanslag niet.
  • Liniaal mogelijk los kopen i.p.v. in de set zodat dit de LR32 versie kan worden.
  • 3 Meter liniaal van Makita
  • Piher track klemmen
Domino DF 500 Q
Eigenlijk niemand kritisch over de keuze voor deze machine. Wel nog de tip om er mogelijk meteen extra accessoires bij te kopen.
ik zou zeker geen Kapex nemen ipv een tafelzaag. Een afkortzaag is een mooie aanvulling als je veel afkort maar een tafelzaag heb je in de breedte van de mogelijkheden heel veel meer aan. Dus liefst een tafelzaag en een kapex maar als je moet kiezen eerder een tafelzaag dan een afkortzaag.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
En ik zou zeker de schuiftafel nemen bij de cs70. Die maakt het juist zo handig om planken die wat groter en breder zijn op lengte en breedte af te zagen. Het trekmechanisme heeft maar beperkt bereik. Ik heb een aantal jaren veel plezier gehad van deze zaag in combi met de schuiftafel. Daarvoor had ik een ELU omkeerzaag, zaagtafel of afkortzaag. Dat is in de bouw een reuzehandig ding, maar ik wilde met meubeltjes en kistjes etc aan de slag. Heb er een deel van onze eiken keuken mee gemaakt.
We hebben een paar jaar in het buitenland gewoond (staat hier wel ergen op het forum) en heb om mee te nemen een cs50 gekocht, met schuiftafel. Ook een hele fijne zaag.

jaap
 

pw64

Nieuw lid
9 jan 2024
24
1
Apeldoorn
In plaats van de CS 70 zou ik gaan voor een goede 2e hands zaag Kitty 419 Gjerde Norsaw of Gjerde 805 totaal aangekleed zal je een hoop plezier van krijgen of een nieuwe Axmister 254. Waarom geen TS 60
 

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
14
3
Groningen
Na al jullie reacties, nog meer oriëntatie en vele afwegingen later heb ik mijn uiteindelijke boodschappenlijstje compleet en een offerte opgevraagd bij Rubart. Ik dacht nog wel even leuk om mijn uiteindelijke lijstje met jullie te delen. Die ziet er als volgt uit:

- Invalzaag - TS 55 incl. liniaal en 90 graden hoekaanslag
- Stofzuiger - CTL 26 E
- Schuurmachine - ETS 25
- Domino frees - DF 500 Q Set
- Boven frees - OF 1400 EBQ-Plus+Box-of-s en geleiderail voor liniaal
- Decoupeerzaag - Trion PS 300 EQ-Plus

Zoals jullie kunnen zien heb ik de CS70 in eerste instantie laten vallen. Mede door jullie adviezen en het zien van de verschillende filmpjes van Peter Millard (dank Wim) toch besloten om eerst maar eens aan de slag te gaan met alleen een invalzaag. Wellicht red ik mij hier eerst voldoende mee zodat ik wanneer ik meer ruimte heb en hem toch mis, ineens voor een stationair machine kan gaan.
Omdat de zaagtafel wegviel, heb ik mijn lijstje kunnen uitbreiden met een decoupeerzaag en heb ik bij zowel de boven frees als de domino frees gekozen voor de uitgebreidere versie. Daarnaast wil ik nog een MFT tafel kopen. Bij Rubart werden de verzendkosten een stuk hoger als ik een MFT/3 tafel bij hen bestelde, dus die koop ik dan maar in Nederland. Tenzij iemand nog een fantastisch alternatief heeft. Het dient sowieso een MFT tafel te zijn, en ik wil ook graag de functie van de omhoog klapbare liniaal.

Nogmaals dank allemaal voor jullie tips en adviezen!
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Zoek je iemand om op CNC een plaat (hier of op marktplaats) tot MFT gatenkaas te herleiden.
Als ik de plaats had zou ik een grote PaulK style bouwen: torsiebox top, stuk zijkant met gaten, klem , balken of alu extrusie met klapbare wielen als onderstel.

Om de prijs te drukken kan je eventueel de decoupeerzaag door een Bosch vervangen of gewoon weglaten. Heb zelf de PS420 (heeft een slechte rep) en handig om te hebben, maar voor die keren dat ik ze gebruik kon ik ook gewoon een mini handzaag gebruiken.

Hou er rekening mee dat je nog een hele rits aan accesoires bij de invalzaag gaat willen die ook niet goedkoop zijn.

*In principe kan je op meerdere manieren zelf een MFT tafel maken, je zou kunnen kijken voor een LR32 set, een mal of UJK parf guide. Persoonlijk is mijn ervaring dat een 20mm frees meestal een net iets groter gat geeft met teveel speling voor mijn goesting, heb wel eens gelezen dat een amerikaans 25/32" (19.85mm) dichter bijkomt en ik heb de ruimer van UJK, maar dan moet ik zo'n frees vinden en een andere spantang bijkopen.
 

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
14
3
Groningen
Zoek je iemand om op CNC een plaat (hier of op marktplaats) tot MFT gatenkaas te herleiden.
Als ik de plaats had zou ik een grote PaulK style bouwen: torsiebox top, stuk zijkant met gaten, klem , balken of alu extrusie met klapbare wielen als onderstel.

Om de prijs te drukken kan je eventueel de decoupeerzaag door een Bosch vervangen of gewoon weglaten. Heb zelf de PS420 (heeft een slechte rep) en handig om te hebben, maar voor die keren dat ik ze gebruik kon ik ook gewoon een mini handzaag gebruiken.

Hou er rekening mee dat je nog een hele rits aan accesoires bij de invalzaag gaat willen die ook niet goedkoop zijn.

*In principe kan je op meerdere manieren zelf een MFT tafel maken, je zou kunnen kijken voor een LR32 set, een mal of UJK parf guide. Persoonlijk is mijn ervaring dat een 20mm frees meestal een net iets groter gat geeft met teveel speling voor mijn goesting, heb wel eens gelezen dat een amerikaans 25/32" (19.85mm) dichter bijkomt en ik heb de ruimer van UJK, maar dan moet ik zo'n frees vinden en een andere spantang bijkopen.

Dank, het gaat mij met name om het onderstel / het frame. Bij RME solutions koop je tegen een redelijk tarief een op maat gemaakte MFT plaat. Ik zoek vooral ideeen over het frame op basis van aluminium extrusions. Maar hier moeten dan wel de festool klemmen in kunnen. Evenals het systeem om je liniaal verticaal omhoog te kunnen zetten.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Voor de TS55, als je de mogelijkheid hebt om de opvolger TS60 te nemen zou ik dat doen. Die heeft een paar mm meer zaagdiepte, maar voor mij de belangrijkste reden zou de plaats van de snoer-aansluiting zijn. Bij de 55 zit die zo dat je de connector maar net rondgedraaid krijgt (althans, ik heb daar veel moeite mee), bij de 60 zit die op een veel logischer plek.
En qua rails, heb je gevraagd om een set met gatenrails ipv de standaard? Zou wel het advies zijn, voor als je later ooit wilt upgraden met het LR32 systeem.
En heb je voor de schuurmachine gedacht aan een set schuurpapier in verschillende korrels? Dat is hetgeen waar je nu mogelijk extra korting op krijgt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
En qua rails, heb je gevraagd om een set met gatenrails ipv de standaard? Zou wel het advies zijn, voor als je later ooit wilt upgraden met het LR32 systeem.
pak ineens die met gaten
beide rails zijn identiek
festool maakt er een handeltje van door ze zonder en mét gaten aan te bieden
daardoor heb ik een paar dubbele
let wel: niet alle lengtes zijn er zonder en mét
in 'mijn' tijd was de langste mét rond de 240 cm
 

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
14
3
Groningen
Voor de TS55, als je de mogelijkheid hebt om de opvolger TS60 te nemen zou ik dat doen. Die heeft een paar mm meer zaagdiepte, maar voor mij de belangrijkste reden zou de plaats van de snoer-aansluiting zijn. Bij de 55 zit die zo dat je de connector maar net rondgedraaid krijgt (althans, ik heb daar veel moeite mee), bij de 60 zit die op een veel logischer plek.
En qua rails, heb je gevraagd om een set met gatenrails ipv de standaard? Zou wel het advies zijn, voor als je later ooit wilt upgraden met het LR32 systeem.
En heb je voor de schuurmachine gedacht aan een set schuurpapier in verschillende korrels? Dat is hetgeen waar je nu mogelijk extra korting op krijgt.
Had inderdaad gevraagd om de TS 55 te leveren met een gatenrails maar dat kon alleen als ik de TS55 los bestelde en vervolgens ook de gatenrails los (dus niet als set).
Besloten om eerst de normale set te kopen, omdat ik verwacht dat ik tzt toch een tweede rails wil. Koop ik dan die met gaten.
 

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
14
3
Groningen
En heb je voor de schuurmachine gedacht aan een set schuurpapier in verschillende korrels? Dat is hetgeen waar je nu mogelijk extra korting op krijgt.
Jep, mijn lijstje was nog wel wat langer, maar dacht dat is een beetje onzin om hier te plaatsen. Heb oa een sustainer voor het schuurpapier en schuurpapier erbij gekocht.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
toch besloten om eerst maar eens aan de slag te gaan met alleen een invalzaag.

Als zaagtafel in een kleine werkplaats zou ik kijken naar een wat zwaardere stationaire machine. Als dat door ruimte gebrek geen optie is, dan moet er een andere keuze gemaakt worden.
Om alles met een invalzaag te moeten doen (vooral het kleine zaagwerk) lijkt me een drama.
De zaagtafel zal veruit je meest gebruikte machine zijn.
Ik kan me voorstellen dat het met een MFT tafel en (opklap)liniaal prima gaat, maar wat als je de MFT net in gebruik hebt om iets in elkaar te lijmen (of wat voor een werk dan ook) en je wilt iets zagen ? Moet eerst alles van de tafel af.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik zou, om het lijstje nog wat langer te maken, een MFT overwegen. Is voor het zagen van plaatmateriaal en voor het werken met de domino etc erg handig. Sauter en Dictum bieden een alternatief aan.

jaap

Niet mijn bedoeling om dit item te kapen, maar aangezien je een MFT aanraad:

Zelfs een standaard maat plaat van 120x120 is groter dan de MFT. Daarnaast raak je oppervlak kwijt als je bench dogs gebruikt. Is het formaat van een MFT dan wel handig voor standaard plaatwerk? Ik vraag me steeds af hoe dat dan werkt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Zelfs een standaard maat plaat van 120x120 is groter dan de MFT. Daarnaast raak je oppervlak kwijt als je bench dogs gebruikt. Is het formaat van een MFT dan wel handig voor standaard plaatwerk? Ik vraag me steeds af hoe dat dan werkt.
De zaagcapaciteit van de MFT/3 in combinatie met de rail duidt erop dat het voornamelijke bedoeld is voor afkorten tot een breedte van 60 cm plus (in de praktijk is het ongeveer 66 cm met de aanslag die bij de set hoort). Dat is perfect voor het verder bewerken van materiaal voor keukenkasten. En kasten in het algemeen. Nadat je dat materiaal natuurlijk op breedte hebt gezaagd of zo hebt laten leveren.
De diepte van de MFT/3 is voor een gemiddelde mens niet te groot om achterin te reiken om de rail te bedienen en de zaag te gebruiken. De lengte is voldoende om langere delen te ondersteunen.
Al met al lijkt het wel alsof er bij Festool over nagedacht is!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.