Dank voor al jullie reacties! Erg waardevol en ik heb ze eens rustig doorgenomen. Onderstaand e.e.a. op een rij met meteen mijn reactie / vervolg vragen.
Zaagtafel CS 70 EBG / Schuiftafel CS 70 ST 650 / Lengte aanslag CS 70 LA
Ik zie dat op de zaagtafel de meeste kritische adviezen zijn gekomen. Waarbij de meesten van jullie er volgens mij wel vanuit zijn gegaan dat ik hierop grote platen wil gaan zagen. Dit is niet helemaal het idee. Voor plaatmateriaal zal ik de TS55 gebruiken. Mijn oog was met name op de CS 70 gevallen om zeer precies kleinere onderdelen, al dan niet in verstek, te kunnen zagen. Meubel onderdelen zoals stoelpoten bijvoorbeeld. En het schulpen van smallere stukken hout. Dat wordt volgens mij met een TS55 een stuk lastiger en met een Kapex afkortzaag niet haalbaar.
Voor een stationair machine heb ik helaas geen ruimte dus dat alternatief valt af. Ook een CMS i.c.m. de TS55 valt af, want dat wordt al langere tijd (verbeter mij als ik ernaast zit) niet meer verkocht. De twijfel die nu is ontstaan is:
- Eigenwijs kiezen voor de CS70, waarbij ik denk dat ik de schuiftafel eerst laat vallen.
- Kiezen voor een Kapex afkortzaag, waarbij ik volgens mij nog steeds geen mooie oplossing heb voor schulpwerkzaamheden. Of hebben jullie hier andere ideeën over/voor?
Schuurmachine ETS 125 REQ-Plus
Ik ga in eerste instantie voor één schuurmachine, een RO. Een delta erbij kopen kan dan altijd nog. Ik ga zoals het nu lijkt wel de ETS 125 vervangen voor de ETS EC 125/3 i.c.m. een 150 kop.
Bovenfrees OF 1010 REBQ-plus
De meningen lijken wat verdeeld of een 1010 of een 1400 de juiste keuze zou zijn. Ik ga mij nog wat verder verdiepen maar ik denk dat de 1010 voor mijn werkzaamheden volstaat. De centreerdoorn neem ik voorlief.
Stofzuiger CTL 26 E
Ik was ervan op de hoogte dat het verschil tussen de CTL en de CTM alleen de waarschuwingsoptie is. Die is niet nodig en vandaar dat ik de CTL al had gekozen. Verder is het bij mijn weten niet (meer) mogelijk om een CTL 26 zonder de Cleantec technologie te kopen. De CTL 26 E blijft dus onveranderd op het lijstje staan.
Invalzaag TS 55 FEBQ-Plus-FS / Hoekaanslag voor liniaal FS/2 Set
Eigenlijk niemand kritisch over de keuze voor deze machine. Tips die ik mee neem ter overweging:
- FS/2 vervangen voor de vaste FS-WA/90 omdat deze zuiver 90 graden is en de verstelbare hoekaanslag niet.
- Liniaal mogelijk los kopen i.p.v. in de set zodat dit de LR32 versie kan worden.
- 3 Meter liniaal van Makita
- Piher track klemmen
Domino DF 500 Q
Eigenlijk niemand kritisch over de keuze voor deze machine. Wel nog de tip om er mogelijk meteen extra accessoires bij te kopen.