knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Zelfs een standaard maat plaat van 120x120 is groter dan de MFT. Daarnaast raak je oppervlak kwijt als je bench dogs gebruikt.
Als je een tafel voor stationair gebruik wilt maken dan kun je die van alu profiel (4080) maken. In dat geval zet je de aanslagen, linialen en geleiderscharnieren op het profiel en verlies je dus geen "gaten". Je kunt bij zo'n constructie helemaal zonder gaten toe, als het om zagen gaat. Het merendeel van de gaten in de tafel is alleen handig voor montage.

(als het budget rekbaar is zou ik aan de werkzijde van de tafel zelfs naar 40120 profiel gaan)
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Ik heb een 1200*600 formaat tafeltje van Bora nu en vind t net wat te klein gezien ik er geen 60cm breedte op kan zagen met de aanslag. Dus dat een echte MFT iets breder is zit wel een reden achter, denk ook qua hoogte overeenkomt met een veelvoud aan systainers. Maar de aanpak is inderdaad om meubelpaneel op breedte te kopen of eerst zelf stroken te zagen uit een volle plaat (240x120). Het is natuurlijk ook hoeveel plaats je hebt. Een grote MFT om alles op te zagen en dan eventueel apart wat montagetafels is natuurlijk top.

Voor klein zaagwerk heb ik zelf een Skil tafelzaag bijgekocht, maar klein is voor mij dan ook niet echt groter dan die tafelzaag, zeker in de breedte. Alles voor een kast uit plaatmateriaal kan je normaal wel met MFT en invalzaag doen, als je iets smal moet hebben zaag je dat als een strook van je plaat en vervolgens op lengte op een MFT.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Het kan zijn dat ik het gemist heb, maar volgens mij weten "we" nog steeds niet hoeveel ruimte de topicstarter heeft??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.