Aanrechtblad beschermen skylt of iets anders?

Danielvanp

Nieuw lid
5 dec 2017
4
0
Wij overwegen om een houten aanrechtblad te installeren in onze keuken, momenteel ben ik aan het onderzoeken wat de beste manieren zijn om het blad te beschermen en of dat geschikt is voor ons gebruik.
Ik zie ons niet regelmatig olie bij werken, zoek een optie die goed bestendig is tegen water en keuken 'chemicaliën' die langere tijd mee gaat (na een aantal jaar onderhoud doen is geen probleem, maar elke paar weken/maanden gaat bij ons versloffen). Liefst geen afwerking die een hoog glans effect/plastic film achterlaat.
Ik ben benieuwd wat advies hierin is en of mensen ervaringen hebben met een aantal opties die ik zover heb bedacht.
- skylt original, 2k met als laatste laag skylt topcoat. Webben nu original op een houten tafel zitten, 3 lagen. Werkt goed, wat verkleuring van het hout waar onze dochter met eten kliedert. Zou de combi original (heeft meer lagen dan de voorgeschreven 3 zin?)+topcoat voldoende bescherming geven voor een aanrechtblad?
- iets als waterlox, lees hier online vrij goede ervaringen over
- andere opties? Een 2k lak als skylt spreekt me aan omdat het relatief weinig onderhoud vereist en (hoop ik) goede bescherming biedt
Bedankt voor het meedenken!

Laatst bewerkt:

EdeV

Nieuw lid
19 dec 2024
2
1
Den Haag
Beste,
Wij hebben voor onze keuken een voordelig beuken blad van de Bauhaus, in de 2k skylt gezet. Ziet/zag er zeer fraai uit. Echter is er nu (binnen een jaar( bij het natte gedeelte toch vocht in het blad gekomen, ondanks dat de uitsparingen naast skylt, ook in de vloeibare rubber waren gezet. Gevolg is dat ik nu een nieuw blad moet of wil maken. Ik zou daarvoor dus geen skylt meer gebruiken. Ben wel benieuwd of er meer forumleden Osmo in de keuken gebruiken. Als bijlage enkele foto's.
Vriendelijke groet, EdeV

Bijlagen

• IMG_20241228_101504_897.jpg
    IMG_20241228_101504_897.jpg
    74,2 KB · Weergaven: 66
  • IMG_20241228_101451_555.jpg
    IMG_20241228_101451_555.jpg
    67,7 KB · Weergaven: 51
  • IMG_20241228_101445_159.jpg
    IMG_20241228_101445_159.jpg
    74,1 KB · Weergaven: 65

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.314
496
Het is onder andere de constructie die bij jouw voor problemen zorgt.
je hebt een opliggende spoelbak met een niet afgesloten rand.
Als daar vocht onder komt blijft het heel erg lang nat mogelijk droogt het helemaal nooit op als je de bak regelmatig gebruikt

hoeveel lagen skylt zitten er op?
de kwaliteit van het blad speelt ook een grote rol.
bij gelamineerd hout kan er een naad niet helemaal verlijmd zijn en door werking open gaan daar help eigenlijk alleen onderhoud tegen.

Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.169
608
Noord-Veluwe
Ja, ik gebruik ook Osmo. Zowel de topoil als de hardwax. 3 Wastafelmeubelen en 2 aanrechtbladen zijn ermee in gesmeerd en dat gaat al jaren goed. 1 a 2 keer per jaar doe ik wat aan onderhoud, maar dat is alles. Soms zie je een wittige watervlek, maar daar heb je speciale onderhoudsolie voor. Is ook heel makkelijk in het onderhoud, want je hoeft niet eerst de hele boel te schuren. Tenzij er een specifieke reden is om voor iets anders te kiezen is Osmo mijn go-to goedje.

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
175
75
Bilzen
Ik heb dezelfde situatie als EdeV en heb het beuken blad 5 lagen parketvernis gegeven, waarbij extra aandacht ging naar de zaagsneden van de spoelbak. De spoelbak ligt bovendien op een rubberen afsluiting en is geklemd. Dit ligt nu toch al een 5tal jaren en er is nog geen vochtschade.
Een gelammeleerd beukenblad is nu ook niet de grote kost en als het over enkele jaren moet vervangen worden is dat voor mij geen probleem.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.314
496
@gpf erg mooi blad.
Voor de kwetsbaarheid van het coatingsysteem maken de lijmnaden veel uit die heb jij niet of nauwelijks.

op de foto's van de ts zie je duidelijk dat het vocht er via de naden in komt

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
240
90
Noordwolde (Fr)
Mijn aanrechtblad staat al 5 jaar in de 2k skylt en ziet er nog steeds prima uit ondanks dat we er niet zo netjes mee omgaan. Een paar kleine vlekjes, vermoedelijk omdat we de viezigheid een paar dagen op hebben laten zitten. Onder 2 lagen, boven 3. Ik zou het zo weer doen.

Voor alle zekerheid heb ik het blad na de derde laag nog een week of 2 laten uitharden (kranten erop voor bescherming) maar heb geen idee of dat nou nodig was.

Danielvanp

Nieuw lid
5 dec 2017
4
0
Dank voor de reacties!
@EdeV dat ziet er niet best uit inderdaad, hoeveel lagen skylt heb je gebruikt?

Bij de mensen die Osmo gebruiken, goede ervaringen begrijp ik dus. Hoe voorzichtig moet je vervolgens met het blad zijn qua water/schoonmaakmiddelen etc? En onderhoud @hdv, betekent dat een stukje bijwerken of volledige blad opnieuw behandelen?

@gpf dat ziet er prachtig uit! Welke houtsoort is dat?

@JanPr dat is hoopgevend! Hebben jullie nog onderhoud tussendoor gedaan? En gaat het ook goed bij de opening van de vaatwasser?
Ik had zelf in gedachten om wat extra lagen te gebruiken, zou dat toegevoegde waarde hebben?
Ik zie dat er ook een wat hardere skylt topcoat bestaat, zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.633
560
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb een paar jaar geleden een werkblad van teak gemaakt en dat afgewerkt met Skylt 2k in 4 lagen. Op het werkbladdeel waar het meest wordt gewerkt zie je slijtagesporen en in de vlakken naast de spoelbak ontstaan nu ook (zwarte) watervlekken. Voor het komend jaar staat een renovatie op het programma voor dit deel: schuren/schrapen en dan gaat er Osmo of de werkbladolie van de Cokerije op. Voor werkbladen die flink worden gebruikt is iets wat in het hout trekt IMHO beter dan iets wat op de oppervlakte blijft, zoals lak of vernis. En ach…het onderhoud: je moet het werkblad al goed schoon houden vóór en na het bereiden van iets. Als daar eens in de zoveel maanden het opfrissen van de oppervlaktebehandeling bij komt heb ik daar niet zo’n moeite mee. Zo blijft je mooie houten werkblad in een mooie conditie en een sieraad voor je keuken. Ik denk overigens dat de gebruikte houtsoort mede de beste afwerking bepaalt.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.743
1.008
Emst
Ron van de Cokerije adviseert werkbladolie, zoveel er op smeren tot het hout helemaal verzadigd is.
Redenatie, waar olie is kan geen water komen.
Onderhoud, als het schraal wordt even met borstel en doek schoonmaken en dan een dun laagje olie

Ik heb een lezing van Ron van Zaltbommel bijgewoond

• Leuk
Waarderingen: jaap

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.169
608
Noord-Veluwe
Het voordeel van hardwax in het algemeen, dus niet specifiek van Osmo alleen, is dat je inderdaad stukjes kunt bijwerken indien nodig. In de meeste gevallen is het dus een kwestie van goed schoonmaken en ontvetten. Daarna gewoon met een lapje met onderhoudsolie eroverheen. Soms is het nodig om iets drastischere maatregelen te nemen en een plek met hardwax in te smeren. In mij ervaring is het slechts zelden nodig een heel oppervlak opnieuw te doen. En dan nog is schuren niet nodig. Dat scheelt alweer een hoop gedoe. Schuren is eigenlijk alleen nodig als er sprake is van een serieuze aantasting van het onderliggende hout.

Let op: hardwax vormt niet een compleet afsluitende laag, dus als er bijvoorbeeld water op je werkblad komt moet je het wel binnen een redelijk tijd even wegvegen. Maar je hoeft er ook niet spastisch over te doen. Het is echt niet erg als het even blijft liggen. Maar ik zou het geen uren laten gaan. Bepaalde vloeistoffen zijn vervelender dan andere. In die gevallen moet je wat alerter zijn.

[Edit] Oh, ik nu opeens ook je vraag over schoonmaakmiddelen. Ik maak schoon met gewone huishoudzeep. Ik gebruik geen bijtende middelen. Gewoon een sponsje met een druppeltje dreft of groene zeep is eigenlijk altijd al goed genoeg.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.731
509
Dordrecht
Ik heb een paar jaar geleden een werkblad van teak gemaakt en dat afgewerkt met Skylt 2k in 4 lagen. Op het werkbladdeel waar het meest wordt gewerkt zie je slijtagesporen en in de vlakken naast de spoelbak ontstaan nu ook (zwarte) watervlekken. Voor het komend jaar staat een renovatie op het programma voor dit deel: schuren/schrapen en dan gaat er Osmo of de werkbladolie van de Cokerije op. Voor werkbladen die flink worden gebruikt is iets wat in het hout trekt IMHO beter dan iets wat op de oppervlakte blijft, zoals lak of vernis. En ach…het onderhoud: je moet het werkblad al goed schoon houden vóór en na het bereiden van iets. Als daar eens in de zoveel maanden het opfrissen van de oppervlaktebehandeling bij komt heb ik daar niet zo’n moeite mee. Zo blijft je mooie houten werkblad in een mooie conditie en een sieraad voor je keuken. Ik denk overigens dat de gebruikte houtsoort mede de beste afwerking bepaalt.
Iedere afwerking die mechanisch belast is behoeft onderhoud, dus ook lak. Zodra je door de laag heen bent, al is het maar heel plaatselijk, ligt het hout bloot en krijg je problemen. Daarom zijn filmvormende producten kwetsbaarder dan producten die indringen en verzadigen bij dergelijke toepassingen.

• Leuk
Waarderingen: jaap
Misschien roep ik wat onzin, maar is het niet zo dat je beter meerdere dunne laagjes aan moet brengen in plaats van een enkele dikke lagen?
Ik heb een tafel gemaakt met een eikenblad er op, meerdere dunne lagen en het is beren sterk.
Oke, het is geen aanrechtblad natuurlijk en komt minder in contact met water.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.