Aanrechtblad beschermen skylt of iets anders?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.062
552
Noord-Veluwe
Misschien roep ik wat onzin, maar is het niet zo dat je beter meerdere dunne laagjes aan moet brengen in plaats van een enkele dikke lagen?
Volgens mij heb je in de overgrote meerderheid (alle?) van de gevallen gelijk. Bij hardwax al helemaal, want dikke lagen van dat spul drogen slecht. Bij Osmo is het zelfs zo dat er expliciet voorgeschreven wordt om het dun aan te brengen. En met dun bedoelen ze ook echt dun. Dat is waarom je het na een korte wachttijd, zodat het goed in het hout kan dringen, altijd afneemt met een pluisvrije lap of een schone pad. Daarmee verwijder je de overtollige hardwax. Dat bevordert de droging en het uiterlijk. Doe je dat niet, dan krijg je al snel een soort van plastic uiterlijk en blijft de boel ook nog lang na stinken (goed Nederlands...). Bij hardwax specifiek wordt overigens veelal aangeraden niet meer dan 2 lagen aan te brengen. Daar is het dus niet vele dunne laagjes, maar 1 of 2 dunne laagjes.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.610
458
Dordrecht
Hangt van je product af, met 2k lak hardt het sowieso uit, alleen geeft te dik dan een mist over je hout. Overige producten die natuurlijk harden of drogen kunnen dat beter en sneller doen indien dunner opgezet

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.249
469
bij dekkende transparante lagen
is de eerste laag het belangrijkste die moet zo dik mogelijk dat is namelijk de enigste laag die ook een stukje in het hout trekt.
Bij lakken verdun ik de eerste laag hiervoor extra .

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.610
458
Dordrecht
bij dekkende transparante lagen
is de eerste laag het belangrijkste die moet zo dik mogelijk dat is namelijk de enigste laag die ook een stukje in het hout trekt.
Bij lakken verdun ik de eerste laag hiervoor extra .
Werkt met skylt niet, teveel product is teveel mattering en dus een mist over je hout. Dat moet met dunnere lagen

Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.249
469
Werkt met skylt niet, teveel product is teveel matering en dus een mist over je hout. Dat moet met dunnere lagen
Dat werkt wel degelijk met skylt zo dik mogelijk is iets anders dan veel te veel en ook iets anders dan te weinig
je kan skylt overigens prima afvegen als het nog niet aan het verharden is en je het intrekken tegenvalt.
of er nog extra op doen als de laag al weg is voordat je het weet.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.610
458
Dordrecht
Dat werkt wel degelijk met skylt zo dik mogelijk is iets anders dan veel te veel en ook iets anders dan te weinig
je kan skylt overigens prima afvegen als het nog niet aan het verharden is en je het intrekken tegenvalt.
of er nog extra op doen als de laag al weg is voordat je het weet.
Als je graag witte mist wilt of strepen is vegen een prima optie. Als je een strakke, streeploze en heldere afwerking wilt is het opbrengen in een redelijk dunne laag, nat in nat afrollen en afblijven.
Na enkele honderden tafels met de nodige leermomentjes is dat de enig zekere manier. Dat maakt dus wel dat het misschien niet de meest zekere afwerking is voor werkbladen....

Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.674
1.182
Fryslân
Bij skylt word de eerste laag inderdaad wat dikker/voller aangebracht. Als je te dun rolt, dan vloeit het minder mooi uit, en hard het op warmere dagen te snel uit, zodat je niet nat in nat kan werken. De 2e laag neemt minder lak, en na het schuren de 3e laag, neemt ook minder.

Dat is mijn ervaring, en advies van de fabrikant.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.610
458
Dordrecht
Bij skylt word de eerste laag inderdaad wat dikker/voller aangebracht. Als je te dun rolt, dan vloeit het minder mooi uit, en hard het op warmere dagen te snel uit, zodat je niet nat in nat kan werken. De 2e laag neemt minder lak, en na het schuren de 3e laag, neemt ook minder.

Dat is mijn ervaring, en advies van de fabrikant.
Dat is wat ik aangeef, maar dat is nog steeds een redelijk dunne laag en dat is heel iets anders als gooi het er maar zo dik mogelijk op en veeg maar weg, want dat is vragen om extra schuurwerk.
Skylt zuigt niet al teveel weg op de messte houtsoorten en dat is maar goed ook, want anders krijg je dus te snel streepvorming door te snel drogen.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.249
469
@Emilio

Er staat duidelijk bij dat je het kunt afvegen als het nog niet aan het verharden is.
dat is niet anders dan wat je ook doet om het te verdelen als je een groot oppervlak behandeld.

Dat jij onder zo dik mogelijk te dik verstaat kan ik ook niets aan doen.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.610
458
Dordrecht
@Emilio

Er staat duidelijk bij dat je het kunt afvegen als het nog niet aan het verharden is.
dat is niet anders dan wat je ook doet om het te verdelen als je een groot oppervlak behandeld.

Dat jij onder zo dik mogelijk te dik verstaat kan ik ook niets aan doen.
Vegen gaat gewoon niet goed, lekker dik aanbrengen ook niet. Het moet nl. niet zo dik mogelijk, maar juist zo dun mogelijk dat het niet te snel droogt zoals boven ook aangegeven door Jelmer, dan is de kans op strepen of witvorming door het matteringsmiddel zo minimaal mogelijk.
Maar als je het er goed dik op wilt slobberen ga vooral je gang. Er stond hier pas nog een goed voorbeeldtopic over wat er dan gebeurt.....

• Leuk
Waarderingen: boertje125

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.