Robland 380V zoemt maar loopt niet

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Nieuwe magneetschakelaar met thermische beveiliging kan je zo bestellen. Als ik bij bijvoorbeeld de techniekwebshop kijk, dan heb je een spulletje voor een euro of 100. Het probleem is dat je niet weet wat je aan het doen bent.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
839
207
met 2 motoren (voor de aandrijfrollen en voor de messen/beitels). Inmiddels loopt die niet meer.
Lopen allebei de motoren niet meer?
Die voor de rollen is een twee toeren motor met 6 draden er naar toe.
Je kunt proberen de motoren rechtstreeks met een stekker aansluiten en kijken of ze dan wel lopen, weet je of de motoren zelf nog goed zijn, voor die twee toeren zou je dan wel een schema moeten hebben (binnenkant deksel aansluitkast wellicht)
 

rdol

Nieuw lid
1 apr 2018
24
1
68
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
Nieuwe magneetschakelaar met thermische beveiliging kan je zo bestellen. Als ik bij bijvoorbeeld de techniekwebshop kijk, dan heb je een spulletje voor een euro of 100. Het probleem is dat je niet weet wat je aan het doen bent.
Euh ja en nee. Ik heb een flink stuk electronica gehad tijdens mijn opleiding tot Radio Officier (koopvaardij). Dus ben niet bang om wat te doen. In dit geval mis ik inderdaad kennis. Weet niet genoeg waar al die stuurdraden voor nodig zijn. Misschien dat een schemaatje van nieuwe me wijzer maakt.
 

rdol

Nieuw lid
1 apr 2018
24
1
68
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
Lopen allebei de motoren niet meer?
Die voor de rollen is een twee toeren motor met 6 draden er naar toe.
Je kunt proberen de motoren rechtstreeks met een stekker aansluiten en kijken of ze dan wel lopen, weet je of de motoren zelf nog goed zijn, voor die twee toeren zou je dan wel een schema moeten hebben (binnenkant deksel aansluitkast wellicht)
Klopt beide motoren lopen niet. Dat ze beiden stuk zijn lijkt me wat onwaarschijnlijk. Dat van die 6 draden was me duidelijk. Vermoed niet dat het probleem in de keuzeschakelaar voor die 2 toerenmotor zit. Er is geen schema te vinden op het internet en ook niet op de machine.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Je hebt toch geen schema nodig? Als je een magneetschakelaar met dezelfde contacten koopt, kan je gewoon de draden over zetten. Als je graag een schema wil, kan je die zelf even tekenen. Er zit niets in.
 

rdol

Nieuw lid
1 apr 2018
24
1
68
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
Je hebt toch geen schema nodig? Als je een magneetschakelaar met dezelfde contacten koopt, kan je gewoon de draden over zetten. Als je graag een schema wil, kan je die zelf even tekenen. Er zit niets in.
Wist eerst niet of de thermische beveiliging of de magneetschakelaar defect was. Weet inmiddels via een ohmmeter dat een van de fasen niet geschakeld wordt door de magneet. Dit kon ik testen door aan de zijkant met een miniem schuifje de magneetkern op te tillen. Die zal dan wel kapot zijn. Deze schakelaar schakelt 3 fasen (geen nul of aarde) en heeft zowel aan de linker als een rechterkant een NO en/of NC schakelaar voor de blauwe stuurdraden. Kom zo weer wat verder maar zie op internet nog geen magneetschakelaar die 3 fasen, max 20A, met een 220V geschakelde magneet en de NO of NC schakelcontacten. Ben nog speurend. Is geen dagelijkse kost voor mij.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Ik ben benieuwd waar je de 220 volt vandaan haalt. Er is geen nul, dus spoelspanning is 400 volt. 20 amp is ook onzin. Je motor is 3kw. De thermische veiligheid staat op 6,5 amp. Een 9 amp nominaal is prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en ZotVanHout

rdol

Nieuw lid
1 apr 2018
24
1
68
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
Ik ben benieuwd waar je de 220 volt vandaan haalt. Er is geen nul, dus spoelspanning is 400 volt. 20 amp is ook onzin. Je motor is 3kw. De thermische veiligheid staat op 6,5 amp. Een 9 amp nominaal is prima.
OK daar heb ik het dus mis. Dank. Meende automatisch dat de enkele fasedraad die naar de magneetspoel gaat inhield dat het 220V noidg had. V.w.b. de 20A...: op de oude schakelaar staat "AC1 = 1th = 20A", heb dit nog niet uitgezocht maar meende dat ik die 20A moest aanhouden.
 

rdol

Nieuw lid
1 apr 2018
24
1
68
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
En je hebt een magneetschakelaar met een enkel NO contact nodig.
OK daar heb ik het dus mis. Dank. Meende automatisch dat de enkele fasedraad die naar de magneetspoel gaat inhield dat het 220V noidg had. V.w.b. de 20A...: op de oude schakelaar staat "AC1 = 1th = 20A", heb dit nog niet uitgezocht maar meende dat ik die 20A moest aanhouden
Update inmiddels gevonden wat het betekent:

  • ac1: This signifies that the contactor is designed for AC (alternating current) applications.
  • 1TH: This refers to the thermal endurance class of the contactor. It indicates the maximum continuous current the contactor can carry without overheating. In this case, "1TH" suggests a thermal endurance class of 1, which is typically the lowest class and corresponds to a maximum continuous current of 20 amperes.
  • 20a: This specifies the maximum allowable continuous current for the contactor under AC conditions. It aligns with the thermal endurance class of 1TH.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Ik hoop dat er 2 fasedraden naar je magneetspoel gaan, anders werkt hij niet. Maak het je zelf makkelijk en teken een schema. Je hebt alleen een start en stop knop. De stop knop zit in de tweede fasedraad van je magneetspoel. Zo ook je thermische beveiliging. Je startknop maakt de stroomkring, zodat je magneetspoel aantrekt, het no contact in je magneetspoel neemt het dan over.
 

rdol

Nieuw lid
1 apr 2018
24
1
68
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
En je hebt een magneetschakelaar met een enkel NO contact nodig.
Hmm.... in de huidige setting lijkt het alsof er meer gebruikt worden. Zie de blauwe draden.
 

Bijlagen

  • 20240907_192931.jpg
    20240907_192931.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 8
  • 20240907_192938.jpg
    20240907_192938.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 8
  • 20240919_141553.jpg
    20240919_141553.jpg
    100,6 KB · Weergaven: 8
  • 20240919_141556.jpg
    20240919_141556.jpg
    105,2 KB · Weergaven: 9
  • 20240919_141605.jpg
    20240919_141605.jpg
    119 KB · Weergaven: 9
  • 20240919_141600.jpg
    20240919_141600.jpg
    132,9 KB · Weergaven: 9
  • 20240919_141609.jpg
    20240919_141609.jpg
    117,1 KB · Weergaven: 9
  • 20240919_141615.jpg
    20240919_141615.jpg
    129,9 KB · Weergaven: 9
  • 20240919_141618.jpg
    20240919_141618.jpg
    127,4 KB · Weergaven: 9
  • 20240919_141620.jpg
    20240919_141620.jpg
    163,5 KB · Weergaven: 9

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Teken gewoon je blauwe draden even uit. Gewoon wat waar aan zit. Het is misschien wat verwarrend omdat de stuurstroom tussen 2 fasen loopt.
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
107
73
Kapellen (Antwerpen)
niet zeker of het voldoende overeenkomt, maar in een wat oudere handleiding van een K310 combinatiemachine staat een elektrisch schema waar je misschien een en ander uit kan afleiden - p.30 van de handleiding of p.16 van de pdf.

hier op het forum staat nog een soortgelijk verhaal met interessante info en schema's

hoop dat je er iets mee aankan
 
  • Leuk
Waarderingen: rdol

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
607
141
59
Linter
Indien je het relais niet vindt , wil ik hier nog wel eens op de zolder kijken. Hier liggen nog een 50 verschillende. Wel even direct de maximale afmetingen meegeven om te kijken of hij er in past
 
  • Leuk
Waarderingen: rdol

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Magneetschakelaar bijvoorbeeld een eaton dilem10 400v50hz en als motorbeveiliging de eaton zb 12-10.
 
  • Leuk
Waarderingen: rdol

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.156
916
Omgeving Leiden
Als je de verbindingen van de blauwe draden nagaat, dan moet je uitkomen op het volgende schema. De klemnummers in het schema zijn bij jou natuurlijk anders, of afwezig.
Kontakt K1 (13-14) is het NO ( Normally Open contact- normally is wanneer de hele boel spanningsloos is-) van het relais-K1.
Klem 1 van de stopknop zit aan de ene fase, klem A2 van relais K1 zit aan een andere fase.

20240920_103613.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rdol, FredR en RDR2950

rdol

Nieuw lid
1 apr 2018
24
1
68
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
niet zeker of het voldoende overeenkomt, maar in een wat oudere handleiding van een K310 combinatiemachine staat een elektrisch schema waar je misschien een en ander uit kan afleiden - p.30 van de handleiding of p.16 van de pdf.

hier op het forum staat nog een soortgelijk verhaal met interessante info en schema's

hoop dat je er iets mee aankan
Die eerste link werkt helaas niet.....
 

rdol

Nieuw lid
1 apr 2018
24
1
68
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
Magneetschakelaar bijvoorbeeld een eaton dilem10 400v50hz en als motorbeveiliging de eaton zb 12-10.
Dank voor t zoeken. Ga t morgen ook even wat netter uittekenen. Ik heb inderdaad een NO schakelaar aan de ene kant. Aan de andere kant van de fasecontacten zitten 2 contactpunten met een onbekende functie (geen NC of NO want het bedienen van relais doet niets). Er zit tussen de 2 contactpunten in het inwendige van de het relais een soort strip. Er zit standaard 3 K Ohm weerstand in die strip. Wat kan dit zijn...?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.