Ik heb een tijdje geleden een tweedehands draaibank (record power dml24xmk2) gekocht waar ik al een probleem had met de poelie die speling had op de as. Dit is ondertussen opgelost en ik heb toen meteen de lagers vervangen: zachtjes ingetikt met een houten hamer.
Ik ben bezig met het draaien van een kom en heb me daarbij gebaseerd op dit filmpje
. Ik heb dit filmpje nauwlettend gevolgd en nadat ik de onder-zijkant in vorm gebracht had door te schrapen met een schalenguts, wou ik de zijkant fijner afwerken door de push cut techniek (vanaf 4’00” in bovenstaand filmpje). Al vrij vlug begint de beitel te trillen en te hobbelen waardoor verder snijden erg moeilijk tot onmogelijk wordt. De kom is duidelijk uit balans. Ik heb dit verschillende keren opnieuw geprobeerd (eerst opnieuw schrapen in vorm), zonder en met tegencenter, klauwplaat (nova G3) nagekeken, speling op de as nagekeken, de hele draaibank nagekeken, … Aan de tafel waar de draaibank op staat kan het niet liggen, deze krijg ik alleen nauwelijks verplaatst. Beitels zijn goed scherp, HSS van het merk record power.
Momenteel is mijn kom van oorspronkelijk 18 cm nu nog 12 cm.
Kan het zijn dat de nieuw geplaatste lagers beschadigd zijn bij het plaatsen? Is er een andere mogelijke oorzaak?
Ik ben bezig met het draaien van een kom en heb me daarbij gebaseerd op dit filmpje
Momenteel is mijn kom van oorspronkelijk 18 cm nu nog 12 cm.
Kan het zijn dat de nieuw geplaatste lagers beschadigd zijn bij het plaatsen? Is er een andere mogelijke oorzaak?