Kwam een Ad160 tegen op marktplaats laatst, direct gekocht. 80 euro.
Dag L.N, prima initiatief om kleie machines op deze manier te beschrijven.Dat is wat lastig te zeggen omdat het ene stuk hout van 2 meter het andere niet is. Gaat het al om een relatief vlakke plank, dan lukt het wel, maar een dik relatief gebogen stuk wordt al behoorlijk lastig. Zeker als je het in jouw eentje wil doen. Op de Inca heb ik eiken planken van 200 x 20 x 2,4 cm gevlakt en door de vandiktebank gehaald. Maar dat ging niet handig en was de belangrijkste reden om de Inca te vervangen voor een Metabo. Die heeft een 25 cm langere tafel en vooral de langsgeleider is langer, waardoor het vlakken gemakkelijker is. De Metabo kon ik goedkoop krijgen en dat maakte de beslissing gemakkelijker.
Dan wist de verkoper zeker niet wat ie had... mooie deal!
Zat de stofafzuiging er ook bij zeker? Dan ben ik echt jaloers
stofafzuiging jammer genoeg niet. Heb even nieuwe messen er op gezet en hij doet het weer prima. Al vind ik hem nog niet echt heel exact werken
Het blijft een vlak/vandiktebank voor niet-professioneel gebruik. Maar bedoel je de instelling of loopt ie niet soepel?
Afhankelijk van de machine is "enkel de machine" soms ook al goed betaald. Al met al wel super fijn om dit op ons forum te zien. Ik lees ze graag!Fons, fijn om te horen dat het onderwerp wordt gewaardeerd!
In de nabije toekomst wil ik ook weer meer machines gaan reviewen, aangezien daar ook veel vraag naar is. In dat licht is het misschien ook leuk om te vermelden dat mijn review van de HBM 10" vlak/vandiktebank 12.000 keer is gelezen. Dat is HBM opgevallen en waarschijnlijk ga ik een aantal van hun machines reviewen*. We zijn nog in gesprek welke dat zijn. Zaagmachines zijn een mogelijkheid, al zou het dan eerder over een groter model met roltafel gaan. Tips over welke machine te reviewen zijn welkom!
* Voor de duidelijkheid: ik krijg geen geld voor een review, enkel de machine. Betaald worden is besproken, maar ik vind dat ethisch niet kunnen omdat je dan niet meer onafhankelijk bent.
Dag L.N,Fons, fijn om te horen dat het onderwerp wordt gewaardeerd!
In de nabije toekomst wil ik ook weer meer machines gaan reviewen, aangezien daar ook veel vraag naar is. In dat licht is het misschien ook leuk om te vermelden dat mijn review van de HBM 10" vlak/vandiktebank 12.000 keer is gelezen. Dat is HBM opgevallen en waarschijnlijk ga ik een aantal van hun machines reviewen*. We zijn nog in gesprek welke dat zijn. Zaagmachines zijn een mogelijkheid, al zou het dan eerder over een groter model met roltafel gaan. Tips over welke machine te reviewen zijn welkom!
* Voor de duidelijkheid: ik krijg geen geld voor een review, enkel de machine. Betaald worden is besproken, maar ik vind dat ethisch niet kunnen omdat je dan niet meer onafhankelijk bent.
Scheppach HM1 / HM 2
Om eerlijk te zijn ben ik van alle vlak/vandiktebanken die hier beschreven worden het minst gecharmeerd van de Scheppach HM1 en HM2. Dat komt omdat ze wat anders in de mark zijn gezet. Ze zijn meer bedoeld voor op een mobiele bouwplaats en moeten dus meer mishandeling kunnen weerstaan. Hierdoor zijn ze wat grover, maar degelijker gebouwd. Het maakt wel dat wel nog meer van te koop zijn en dat de prijs lager is dan van een Kity, Inca of Elektra Beckum. Maar op bepaalde zaken hebben ze, naar mijn mening, toch verkeerde keuze gemaakt. Zo zijn de vlaktafels van plaatstaal en niet van gevlakt aluminium. Hierdoor zijn ze minder recht en is het moeilijker om zeer exacte resultaten te behalen. Het te behalen resultaat zal in veel gevallen nog steeds voldoende zijn, maar de toleranties zijn hoger dan bij de andere merken. Door het gebruik van plaatstaal is de Scheppach ook vatbaarder voor roest. De Scheppachs hebben echter een groot voordeel en dat is dat ze uitbreidbaar zijn. Er zijn zaag-, frees-, schuur-, en langgatmodules te krijgen. Zelfs een draaibank-module is er! Deze worden aan de zijkant van de machines gemonteerd en maken de machine veel breder inzetbaar. De motor van de Schappach hangt onder in de machine. De HM2 is de opvolger van de HM1 en heeft wat kleine verbeteringen. De verschillen zijn echter klein, waardoor het meeste voor beide modellen geldt.
Technische specificaties:
Schaafbreedte: 260 mm
Breedte vandiktebank: 250 mm
Hoogte vlakbank:160 mm
Gecombineerde lengte tafels: 800 mm
Vermogen: 1,5 of 2,2 KW (230V)
De Scheppach is, voor mijn gevoel, wat minder doordacht en is er meer bezuinigd op onderdelen. Zo wordt de uitvoertafel vastgezet met een draaihendeltje dat de tafel op zijn plek klemt. Echter kan door het trillen van de machine deze weer los komen. Mijn vader heeft de HM1 en “borgt” dit hendeltje daarom met een elastiek. Het klemmen maakt ook dat de tafel niet elke keer exact op dezelfde plek zit, waardoor je nauwkeurigheid mist. De in- en uitvoerrol is voorzien van een rubber laag en die is vaak door de tijd verduurt. Vervangende rollen voor de HM1 zijn erg duur (voor de HM2 iets minder duur). Op Marktplaats zijn enkel aanbieders die de rollen kunnen voorzien van een nieuwe laag rubber en ook zijn er gebruikers die een stuk tuinslag op de rollen hebben gezet.
Bekijk bijlage 74472
Bekijk bijlage 74473
Bekijk bijlage 74474
Bekijk bijlage 74489
Bekijk bijlage 74475
Bekijk bijlage 74476
Bekijk bijlage 74477
Bekijk bijlage 74478
Bekijk bijlage 74479
Bekijk bijlage 74480
Bekijk bijlage 74481
Bekijk bijlage 74482
Bekijk bijlage 74483
Bekijk bijlage 74484
Scheppach HM1 / HM 2
Om eerlijk te zijn ben ik van alle vlak/vandiktebanken die hier beschreven worden het minst gecharmeerd van de Scheppach HM1 en HM2. Dat komt omdat ze wat anders in de mark zijn gezet. Ze zijn meer bedoeld voor op een mobiele bouwplaats en moeten dus meer mishandeling kunnen weerstaan. Hierdoor zijn ze wat grover, maar degelijker gebouwd. Het maakt wel dat wel nog meer van te koop zijn en dat de prijs lager is dan van een Kity, Inca of Elektra Beckum. Maar op bepaalde zaken hebben ze, naar mijn mening, toch verkeerde keuze gemaakt. Zo zijn de vlaktafels van plaatstaal en niet van gevlakt aluminium. Hierdoor zijn ze minder recht en is het moeilijker om zeer exacte resultaten te behalen. Het te behalen resultaat zal in veel gevallen nog steeds voldoende zijn, maar de toleranties zijn hoger dan bij de andere merken. Door het gebruik van plaatstaal is de Scheppach ook vatbaarder voor roest. De Scheppachs hebben echter een groot voordeel en dat is dat ze uitbreidbaar zijn. Er zijn zaag-, frees-, schuur-, en langgatmodules te krijgen. Zelfs een draaibank-module is er! Deze worden aan de zijkant van de machines gemonteerd en maken de machine veel breder inzetbaar. De motor van de Schappach hangt onder in de machine. De HM2 is de opvolger van de HM1 en heeft wat kleine verbeteringen. De verschillen zijn echter klein, waardoor het meeste voor beide modellen geldt.
De Scheppach is, voor mijn gevoel, wat minder doordacht en is er meer bezuinigd op onderdelen. Zo wordt de uitvoertafel vastgezet met een draaihendeltje dat de tafel op zijn plek klemt. Echter kan door het trillen van de machine deze weer los komen. Mijn vader heeft de HM1 en “borgt” dit hendeltje daarom met een elastiek. Het klemmen maakt ook dat de tafel niet elke keer exact op dezelfde plek zit, waardoor je nauwkeurigheid mist. De in- en uitvoerrol is voorzien van een rubber laag en die is vaak door de tijd verduurt. Vervangende rollen voor de HM1 zijn erg duur (voor de HM2 iets minder duur). Op Marktplaats zijn enkel aanbieders die de rollen kunnen voorzien van een nieuwe laag rubber en ook zijn er gebruikers die een stuk tuinslag op de rollen hebben gezet.
Bekijk bijlage 74472
Bekijk bijlage 74473
Bekijk bijlage 74474
Bekijk bijlage 74489
Bekijk bijlage 74475
Bekijk bijlage 74476
Bekijk bijlage 74477
Bekijk bijlage 74478
Bekijk bijlage 74479
Bekijk bijlage 74480
Bekijk bijlage 74481
Bekijk bijlage 74482
Bekijk bijlage 74483
Bekijk bijlage 74484
Beste L.N., Dank voor je mooie overzicht van vlak- en vandiktebanken. Ik heb zelf een Scheppach Kombi HM2 en ben het met je eens dat het best lastig is om heel nauwkeurig te werken. Mijn grotere probleem is dat de HM2 altijd een hap uit het hout neemt vlak voor het de uit de vandiktebank wordt gedreven. Weet jij, omdat je ervaring hebt met reparaties en onderhoud, wat de oorzaak kan zijn? Is het de tweede aandrijfrol die niet goed is afgesteld en weet je in dat geval waar ik kan vinden hoe ik 'm goed moet afstellen? Ik hoor het graag, groet! MennoScheppach HM1 / HM 2
Bekijk bijlage 74472
Bekijk bijlage 74473
Bekijk bijlage 74474
Bekijk bijlage 74489
Bekijk bijlage 74475
Bekijk bijlage 74476
Bekijk bijlage 74477
Bekijk bijlage 74478
Bekijk bijlage 74479
Bekijk bijlage 74480
Bekijk bijlage 74481
Bekijk bijlage 74482