zwevend schap in L-vorm

michiel.denecker

Nieuw lid
1 sep 2019
14
10
Beste woodworking experts,

Ik heb jullie advies nodig bij een bepaald project. Ik moet een L-vormig zwevend schap maken van Rubberwood, 40mm dik.
Dat schap moet onzichtbaar bevestigd worden. Aangezien het L-vormig is en het schap in verstek moet verbonden worden, zit ik met de vraag hoe ik het best de onzichtbare bevestigingen van het korte stuk aanpak. (zie foto hieronder) Voor het lange stuk (van 1740mm lang) kan ik gewoon rechte beugels gebruiken ter ondersteuning.
Echter, gezien de verstekverbinding van de L-vorm, kan ik het korte stuk onmogelijk op rechte beugels krijgen.
Hoe los ik dat het beste op? graag jullie advies hierover?

Hieronder het ontwerp:

L shaped zwevend schap.png
Dit soort beugels zou ik gebruiken om de lange stukken te bevestigen
1615114300362.png
 
  • Verdrietig
Waarderingen: hermanvh

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als je van de beugels de pennen afzaagd, en deze weer onder 45gr vast last, dan is je probleem opgelost, en kan je de beugels op beide muren zetten. Ik zou alleen dan wel langere pennen erop zetten, omdat je verhoudingsgewijs korter worden met 45gr.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Even voor mijn beeldvorming. Wil je het als 1 geheel op de muren plaatsten of in losse delen? Als het in losse delen, waar zitten de snedes dan?
Ik zie de tip van Jelmer niet helemaal voor me omdat de beugels van de lange stukken het er schuin op schuiven onmogelijk maken in mijn optiek. Sowieso zal dat een probleem zijn als je het in 1 stuk ophangt.
Je zou er voor kunnen kiezen om aan de onderzijde van de planken in te frezen en het geheel erop te laten rusten. Dan zie je het wel iets maar is het redelijk verborgen. Andere optie is om op de lange kant die beugels te gebruiken en op de korte kant een kortere variant en over de lengte van de korte plank een sleuf te frezen om deze dragers er zo in te laten schuiven. Heb je er wel ondersteuning van.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Dit idee dus, aan de lange zijde gaten voor de beugel en de korte zijde een sleuf:
1615217031897.png
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Ik ben het eens met boertje125. Omdat de kopse kanten tegen de muur aan liggen, maakt het voor het zicht ook niet uit.

Met vriendelijke groet,
 

michiel.denecker

Nieuw lid
1 sep 2019
14
10
Beste Woodworkers,

Het is even stil geweest, excuses daarvoor. Hartelijk bedankt voor jullie reacties en advies. Uiteindelijk heeft de klant het ontwerp wat vereenvoudigd en besloten om niet te gaan voor de verstekopstelling.
Dit is het finaal resultaat geworden. Ik heb het concept van @Trip toegepast met de sleuf aan de korte zijde om de 2 panelen met elkaar te verbinden en beugels in de lange zijde.
@boertje125 & blommetje92, jullie advies heeft me overtuigd om voor de kopse opstelling te gaan.
 

Bijlagen

  • Photo from Michiel Denecker(3).jpg
    Photo from Michiel Denecker(3).jpg
    39,5 KB · Weergaven: 65
  • Photo from Michiel Denecker.jpg
    Photo from Michiel Denecker.jpg
    39,7 KB · Weergaven: 66
  • Photo from Michiel Denecker(1).jpg
    Photo from Michiel Denecker(1).jpg
    42,6 KB · Weergaven: 66
  • Photo from Michiel Denecker(2).jpg
    Photo from Michiel Denecker(2).jpg
    33,2 KB · Weergaven: 67

michiel.denecker

Nieuw lid
1 sep 2019
14
10
hoe heb je dat toen geklemd ?
zowel verticaal en horizontaal. tussen de 2 horizontale platen heb ik een extra tussenstuk geklemd. Vandaar kon ik dan de zijkant ook horizontaal klemmen, om dat richting de muur te trekken.
Daarnaast heb ik dan de zijkant ook verticaal geklemd.
(dat tussenstuk had ik ook geklemd met lijmklemmen trouwens)
dat zag er ongeveer zo uit.
Photo from Michiel Denecker(1).jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Beste Woodworkers,

Het is even stil geweest, excuses daarvoor. Hartelijk bedankt voor jullie reacties en advies. Uiteindelijk heeft de klant het ontwerp wat vereenvoudigd en besloten om niet te gaan voor de verstekopstelling.
Dit is het finaal resultaat geworden. Ik heb het concept van @Trip toegepast met de sleuf aan de korte zijde om de 2 panelen met elkaar te verbinden en beugels in de lange zijde.
@boertje125 & blommetje92, jullie advies heeft me overtuigd om voor de kopse opstelling te gaan.
Heel mooi.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Die LED's zijn mooi.
Hoe heb je het probleem van een niet haakse en/of vlakke muur opgelost / aangepakt ? Ik wordt daar namelijk helemaal gek van en Den Braven helemaal vrolijk:)
De muur hebben we helemaal ingemeten, hoek was uiteraard niet 100% haaks. Wel de stukadoor met een extra lange rij laten werken om het zo vlak mogelijk te krijgen, anders is het inderdaad vullen geblazen....
Leds zijn ingefreesd, opaal ligt vlak met het hout. Was een leuk uitzoekwerkje om dat mooi ontworpen te krijgen.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Zou een constructie met slotgat plaatjes verzonken in de planken (aan de muurkant) en bolkopschroeven aan beide kanten kunnen werken in zo'n situatie? Of krijg je dat er ook niet overheen geschoven?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Slotgatplaatjes werkt alleen als de 'brede' opening van het slotgat zo breed is, bij het afnemen van het geheel, de bolkopschroeven uit het linkse stuk hout vrijkomen wanneer je het geheel naar rechts beweegt langs de muur.
Wanneer je tegelijk de linkerkant en de rechterkant van de muur af beweegt (de 45 graden die eerder genoemd werden), dan heb je meer speling.
Maar ik schat dat je met een normaal slotgatplaatje te weinig ruimte hebt. je zult het grote gat breder moeten maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.