Zwanenhals of kuipersbeitel???

Bobbe

Actieve deelnemer
6 aug 2025
87
23
68
Amstelveen
Ok, ik begrijp de naam en weet tegelijkertijd wat een kuiper is. Ik kocht ze op een wijnbeurs waar een kuiper antieke tonnen verkocht. Ze lagen al heel lang in een kist onder de werkbank.
Kan iemand mij er meer over vertellen
Ze zijn ongemerkt, muv de netste beitel.
Daar staat in de greep de hoofdletter S ik dacht gelijk aan Sandvik. Dit ligt ver buiten mijn normale verzamelwoede, maar kon ze toch niet laten liggen.
Dank jullie wel voor het meedenken.

Bijlagen

• IMG_2043.jpeg
    IMG_2043.jpeg
    143,1 KB · Weergaven: 29
  • IMG_2042.jpeg
    IMG_2042.jpeg
    141,9 KB · Weergaven: 31

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
266
88
Utrecht
Wij hebben ooit een meubelstoffeerder over de vloer gehad en die had een tool dat exact leek op wat jij gekocht hebt.

Bobbe

Actieve deelnemer
6 aug 2025
87
23
68
Amstelveen
Wij hebben ooit een meubelstoffeerder over de vloer gehad en die had een tool dat exact leek op wat jij gekocht hebt.
Hmmm, de kuiper die zijn tonnen aan de binnenzijde bekleedde met vloerbedekking in wijnrood. Ik kan het niet tegenspreken nog bevestigen. Gereedschap wordt natuurlijk op meerdere plaatsen ingezet. Maar één van de beitels is zo scherp en zal zo door vloerbedekking heen snijden

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.559
615
Etten-Leur
Het lijkt mij een ganzenvoet beitel te gebruiken om de bodem van groeven te vlakken. Ik heb geen verstand van ‘kuiperijen’ maar zie geen relatie met ronde vaten waar bodem en deksel in een groef zijn opgesloten.

Ok, ik begrijp de naam en weet tegelijkertijd wat een kuiper is. Ik kocht ze op een wijnbeurs waar een kuiper antieke tonnen verkocht. Ze lagen al heel lang in een kist onder de werkbank.
Kan iemand mij er meer over vertellen
Ze zijn ongemerkt, muv de netste beitel.
Daar staat in de greep de hoofdletter S ik dacht gelijk aan Sandvik. Dit ligt ver buiten mijn normale verzamelwoede, maar kon ze toch niet laten liggen.
Dank jullie wel voor het meedenken.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.717
3.170
Klein-Brabant, Vlaanderen
zo te zien is het nog een ouderwetse kwaliteit
nu waag ik mij op onbekend terrein
ofwel in de wereld van het stofferen of het kuipen
bij deze sloopbeitel zie ik in het midden van de steekpunt geen V-inkeping
om nagels/spijkers uit te trekken is een V handig, omdat je dan meer omklemming hebt
door het ontbreken van die V, denk ik eerder aan het uittrekken van nieten of krammen

• Leuk
Waarderingen: Bobbe

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.445
631
hilversum
Nou heb ik wel wat verstand van stofferen 😁
Maar dit lijken mij de oude variant van deze:
20260620_191146.jpg

1 heeft de geul voor spijkers de ander niet.
De andere is om meubel frames te slopen/strippen.
Tegenwoordig zien ze weinig werk.
Gezien er meer schroeven en kleinere niete worden gebruikt.

• Leuk
Waarderingen: Bobbe en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.