Zwaluwstaarten in berken multiplex

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Voor de caravan wilde ik wat bakken maken zodat kinderspeelgoed e.d. niet losgestort in de ruimte onder de bank komt. Bij Van Der Vleuten in Best hebben ze 12mm en 9mm berkenmultiplex in de aanbieding dus dat leek mij een geschikt materiaal, 12mm gekozen, maar dat had best 9mm mogen zijn, sterk spul!
Aangezien ik vrijwel alles met handgereedschap doe, en ik niet zo'n zin had in latjes in de hoeken e.d. om te kunnen schroeven (beetje dun), heb ik zwaluwstaarten gebruikt.
Valt niet tegen moet ik zeggen, het laat zich goed strak bewerken met beitels. Speling moet wel aan de ruime kant zijn, want anders breken de laagjes los als je ze in elkaar klopt, dus daar is wel wat voorzichtigheid op zijn plaats (je wil ook geen enorme spleten overal).
20200628_234857.jpg
Moet nog schuren en afwerken, toen ik deze genomen had was de lijm nog niet droog.
Schaven van de groef was wel spannend. Volgende keer pak ik de combinatieschaaf met een snijmesje aan, evt aan de onderkant even met de kerfingplane een zaagsnede maken.
De laagjes waar je haaks op de nerf doorheen moet hebben namelijk de neiging om helemaal los te breken.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Mooi werk! Ik heb zo een campingkeuken gemaakt voor in onze tent en de bestekladen zijn nog steeds in gebruik, dus het is inderdaad stevig zat in 9 mm. Wat betreft het loslaten van de laagjes: ik heb destijds een malletje gemaakt met daarin precies de vorm van de staarten maar dan iets kleiner; zo kon ik ze mooi inkloppen zonder dat de laagjes los gingen van elkaar.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Bedankt voor de tips, met zo'n malletje ga ik proberen, kan zowel voor persen als kloppen. Oh ja, zoals te zien heb ik de nesten redelijk breed gemaakt, niet van die hele hippe dunnetjes. Dat werkt misschien in hardhout, maar hier helpt het als je ze breder maakt, denk ik.

Hier is ie gelakt en in de was:
20200629_195954.jpg
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Hele nette bakken, een stuk mooier dan plastic. Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan 12 mm te kiezen, 9 mm was in het vlak zeker genoeg geweest maar je wilt vooral sterke hoeken.

Heb je trouwens bewust voor deze richting van de zwaluwstaarten gekozen? Ik zou geneigd zijn ze om te keren zodat ze trekkracht aan de handvatten opvangen, vergelijkbaar met hoe je het front aan een lade maakt. Dan heeft de lijmverbinding wat minder te lijden bij het onder de bank uit trekken of wanneer de bak door 2 kinderen samen wordt gedragen.
Je zult het verschil waarschijnlijk alleen merken als ze de grenzen opzoeken. Hmm, vakantie.. caravan.. kinderen...:eek:

En, voor het geval dat je kinderen het zoekgeraakte lichtgewicht speelgoed tijdens de vakantie omruilen voor loodzware stenenverzamelingen waar thuis nooit meer naar wordt omgekeken: de bodem rust zo te zien rondom op een randje van enkele (3?) mm. Je geeft zelf al aan dat de verlijming van de lagen niet super is, dan misschien bij volgende bakken toch maar minimaal 6 of 8 mm eronder?

Zo maar wat tips van een ervaren vader
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
20200630_101338.jpg

Heb ze zelf met domino's gemaakt.
Eerst kist inelkaar lijmen en met 2 pinnails per hoek.
daarna dominos infrezen en afzagen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Leuk en snel uit te voeren idee! Lijkt me geen standaard breedte, zelf gemaakte domino's? Ofwel zie ik gewoon slecht :)
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Bodem is een 1/4" groef, iets meer dan 6mm van de kant, dus ik denk dat het goed komt, het zijn aardig wat vierkante millimeters, dus het is behoorlijk sterk. Groef zit er nu 6mm diep in, volgende keer misschien ietsje ondieper.

Die dominos zijn ook mooi, hoe krijg je de hoeken goed dicht, klemmen, of heb je er een rabat in gemaakt?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ah ja, dus die zitten gewoon stuik op elkaar, niet verstek of in een rabat.
Mooie klemmen ook, moet toch die Silverline meuk van mijzelf eens weggooien en fatsoenlijke exemplaren kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.