Zwaluwstaart verbinding multiplex

P

Pel

Guest
Zorg dat je exact aftekend en met een scherp zaagje, (Japanse) de zwaluwstaarten zaagt, multiplex laat zich niet zo makkelijk steken of met een hele scherpe beitel. Je moet opletten dat er geen stukjes uitbreken omdat het maar fineer lagen op elkaar gelijmd zijn. Ik zou gewoon een tand verbinding maken dan hoef je alleen maar recht te zagen met zwaluwstaarten zit je met die schuine hoeken? Als je tand verbinding neemt laat de tanden enkele millimeters langer, dan kun je dat later mooi glad schuren en past het perfect.

Groet Pel.
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Goeie tips Pel! Misschien moet ik idd gaan voor de rechte verbinding. Dacht een zwaluwstaart omdat dat we nog sterker leek, maar is mss niet nodig. Goed idee om de tanden iets langer te laten. Bedankt! ;)
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Wou eventjes laten zien wat het resultaat is ondertussen. Zit nu een 2e laag bootvernis op:

IMG-20161025-WA0000-1.jpg

Ik ben er zelf alvast blij mee. Bedankt nogmaals voor de tips :)
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Het ziet er netjes uit, maaruh, dat is toch geen zwaluwstaart? Zo ver ik het weet is dat een tandverbinding. Ziet er nog steeds goed uit hoor :)
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Het is idd een vingerverbinding geworden. Dat was een tip van Pel :)

En ik was natuurlijk vergeten om de tanden iets langer te laten en daarna af te schuren. Dus bij nr.2 ga ik dat eens proberen (niet te vegeten). Dan gaat het idd nog mooier in elkaar vallen. Qua lengte hou ik het op de dikte van de plaat. Omdat ik dat mooier vond. Te kort en dus minder sterk?
 
P

Pel

Guest
Qua sterkte maak het niet uit maar het is helaas niet zo mooi, de volgende die je maakt opletten dat je het niet vergeet om de tanden iets over te laten steken:)

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
De link in je eerste post is ook een tandverbinding ipv een zwaluwstaart.
Hoe heb je de tandverbinding nou gemaakt? Heb je daar ook fotos van gemaakt toevallig?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.