Iedereen bedankt voor de opbouwende feedback! Ik probeer bij ieder nieuw werkstuk de lat weer een beetje hoger te leggen, het is mooi als dat gewaardeerd wordt...
@Meron: één van mijn doelen was om zonder diagonaalverbinding toch voldoende sterkte te bereiken. En dat is nu juist de kracht van de zwaluwstaart
. Het zit echt rotsvast in elkaar, ook doordat het hout vrij dik is (26 mm). Een strakke passing en goede lijm zorgen voor de rest. Kijk voor de grap eens naar de constructie van de zigzag-stoel van Rietveld, die ziet er op het eerste gezicht ook uit als "te zwak", toch heeft die de tand des tijds goed doorstaan...Het geeft een bepaalde spanning aan zo'n meubel, van "klopt dit wel?"...
@Fons: die slede om zwaluwstaarten te zagen heb ik al eerder beschreven in mijn topic "Kersenhouten wandkastje" van nov. 2013. Je vroeg er toen naar, maar ik weet niet of je mijn antwoord gezien hebt. Er zitten ook twee korte filmpjes bij.
Het is simpelweg een houten bakje dat je vastklemt op de roltafel, eigenlijk een variant op al die "table saw sleds" die je bij onze Amerikaanse bloedbroeders ziet...
Ik zou zeggen, kijk daar nog eens naar, en als er nog vragen zijn dan zal ik die graag beantwoorden!
Tot zover, Jaap Bri