Zwaluwstaart beitels Kirschen vs Lie-Nielsen

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.843
783
Enschede, Twente
Je gaf al aan dat je niet zo van de japanse beitels bent,maar ik zweer erbij.
Je kan eens kijken bij dictum of dieter schmid voor umeki nomi of shinogi nomi.
Ik heb er 1 van 6mm maar er schijnt er ook 1 te zijn van 3.5mm.
Zes millimeter komt overeen met twee bu (feitelijk is een bu 3,03 mm, maar in de praktijk houdt men 3 rond aan). Beitels volgen de bu maten, dus 3, 6, 9, 12, enz.
Zo er afwijkende maten zijn, dan worden die voor de buitenlandse markt gemaakt (voor ons dus) en zijn ze vrij zeldzaam.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

hdv

Post veel
24 nov 2019
892
467
Noord-Veluwe
Ik heb 2 beitels van Wilco en ik kan je bevestigen dat ze heerlijk werken. Ik heb vrij gemiddelde handen (handschoenmaat 9), dus voor de meeste mensen zouden zijn beitels net zo lekker in de hand moeten liggen. Al is dat natuurlijk niet alleen een kwestie van maat. Toen hij ze voor me maakte vroeg hij netjes hoe ik het handvat wilde hebben, dus volgens mij moet dat altijd wel goed komen. Ze waren zeker niet goedkoop, maar ik heb er echt helemaal geen spijt van. Sterker nog, er komt er nog een aan... 🤤
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.478
556
Narex woodline plus steekbeitels (niet woodline professional serie) hebben maar heel smalle opstaande randen aan het lemmet. Ze zijn gemaakt om zwaluwstaarten te maken.

Noot: bij sommige beitels heeft de snede niet de juiste hardheid bij het verlaten van de fabriek. Als er dan 1of 2 mm afgeslepen wordt dan heb je het staal met de juiste hardheid te pakken.

groeten


Ornament
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Beste forumleden

Ik kwam onlangs deze beitelset van Kirschen tegen en het wekte mijn interesse, die van Lie-Nielsen had ik eerder op het oog maar deze zijn veel voordeliger.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan je misschien close up fotos posten?
Ben je naar de Baptist weekendshow geweest? Daar waren de Kirschen beitels te bewonderen. Zelf heb ik de ”normale” set. Daarmee kom je net niet lekker in de hoeken. Dat gaat met de zwaluwnest wel goed. ik zou ze wel willen maar zou met enkele maten uit de voeten kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
53
34
Mortsel
Ben je naar de Baptist weekendshow geweest? Daar waren de Kirschen beitels te bewonderen. Zelf heb ik de ”normale” set. Daarmee kom je net niet lekker in de hoeken. Dat gaat met de zwaluwnest wel goed. ik zou ze wel willen maar zou met enkele maten uit de voeten kunnen.
Ja, ik was geweest maar heb die set niet zien liggen 🥲 die van Lie-Nielsen wel en ze zagen er zeer goed uit en bevielen me erg. Ik zag onlangs op de site van baptist die van Kirschen. Daarom dat ik deze vraag stel.
 

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
53
34
Mortsel
Je gaf al aan dat je niet zo van de japanse beitels bent,maar ik zweer erbij.
Je kan eens kijken bij dictum of dieter schmid voor umeki nomi of shinogi nomi.
Ik heb er 1 van 6mm maar er schijnt er ook 1 te zijn van 3.5mm.
Misschien zal ik er dan 1tje kopen om het te proberen. Wat vind je er dan zo veel beter aan tegenover de westerse stijl?
 

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
53
34
Mortsel
Speciale beitels zijn niet zo belangrijk als je genoeg beitels hebt. Ik heb het zo opgelost.Bekijk bijlage 144609
Je hebt wel een linkse en rechtse nodig. Dit is een flinke maat 18mm dacht ik. De maat kan je zelf bepalen. Alleen het slijpen duurt met een Tormekl lang.
Ik heb er ook zo 2 geslepen van 12 mm brede oude beitels. Ik gebruik ze voor de halfblinde zwaluwstaarten vooral. Met deze nieuwe set zou ik echter tussen de staarten willen kunnen en in die hoekjes geraken en alles proper wegsteken. Met de beitels die ik nu heb gaat dit moeilijk. Mijn pinnen zijn meestal 6mm.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
230
98
Omgeving Alkmaar
Ter inspiratie, ook mooi (en goed én gemakkelijk scherp te krijgen) de beitels van Ashley Iles:

Of rechtstreeks bij Ashley Iles:

Ze hebben ook speciaal voor zwaluwstaarten gemaakte beitels en ‘fishtail’ beitels. En kortere beitels (butt chisels)
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
53
34
Mortsel
Ter inspiratie, ook mooi (en goed én gemakkelijk scherp te krijgen) de beitels van Ashley Iles:

Of rechtstreeks bij Ashley Iles:

Ze hebben ook speciaal voor zwaluwstaarten gemaakte beitels en ‘fishtail’ beitels. En kortere beitels (butt chisels)
Deze zijn ook wel heel mooi, dit merk kende ik nog niet. Hebt u zelf zo´n set?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
892
467
Noord-Veluwe
Als hun beitels net zo goed zijn als hun markeermesjes, dan heb je er erg goed gereedschap aan. Ik gebruik al jaren een linkshandig en een rechtshandig markeermes van hun en dat zijn echt een heel fijne mesjes. Ze hebben in het VK een erg goede reputatie. Met dat merk is niets mis.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
230
98
Omgeving Alkmaar
Deze zijn ook wel heel mooi, dit merk kende ik nog niet. Hebt u zelf zo´n set?
Ik ben geen u hoor, maar heb inderdaad een paar beitels van Ashley Iles. Een jaar 10 geleden denk ik ben ik begonnen met een setje van Narex. Op zich erg fijne beitels (voor zover ik dat met mijn heel beperkte vaardigheden kan beoordelen) maar vrij ‘lomp’. Dat was nog een ouder model met de dikkere zijkanten. In eerste instantie heb ik ze nog wat aangepast door de bovenste slagring te verwijderen en de onderste ring te vervangen door een messing ring (ik vind dat gereedschap ook best mooi mag zijn😀), maar toen ik zwaluwstaartjes ging proberen bleken ze te dik om de nesten voor smalle pinnetjes te kunnen maken.

Toen heb ik lang gezocht naar een alternatief. Lie Nielsen vond ik simpelweg te duur plus ik was bang dat de handvatten makkelijk zouden loskomen door het wisselende klimaat in mijn ongeisoleerde schuurtje. Op de Engelstalige fora kregen ze de beitels van AI erg lovende beoordelingen dus toen maar een gokje gewaagd. Het duurde even voor ik ze binnen had, je moet geluk hebben dat WorkshopHeaven ze op voorraad heeft. Ik heb ze zelf bij Ashley Iles besteld, maar daar heb je een wachttijd van 4 tot 6 weken.

ik kan ze helaas niet zo vaak gebruiken (jong gezin, druk werk) maar ben er heel erg blij mee. Ze zijn redelijk licht, gemakkelijk en goed scherp te krijgen. De spiegels zijn heel licht hol geslepen dus heel makkelijk te vlakken. De Narexen gebruik ik nog voor het wat lompere werk zoals gaten hakken / steken.

Hieronder links en boven de Narex (woodline profi geloof ik) en rechts en onder de Ashley Iles.

IMG_4901.jpegIMG_4903.jpeg

Ik heb ze met beuken handvat besteld, maar de standaard was bubbinga, inmiddels padouk geloof ik. Ze leveren alleen inch-maten volgens mij, maar dat is wat mij betreft niet zo relevant. De beiteltjes van de ploegschaaf etc. zijn ten slotte ook in inch-maten, dus dat past mooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
53
34
Mortsel
Ik ben geen u hoor, maar heb inderdaad een paar beitels van Ashley Iles. Een jaar 10 geleden denk ik ben ik begonnen met een setje van Narex. Op zich erg fijne beitels (voor zover ik dat met mijn heel beperkte vaardigheden kan beoordelen) maar vrij ‘lomp’. Dat was nog een ouder model met de dikkere zijkanten. In eerste instantie heb ik ze nog wat aangepast door de bovenste slagring te verwijderen en de onderste ring te vervangen door een messing ring (ik vind dat gereedschap ook best mooi mag zijn😀), maar toen ik zwaluwstaartjes ging proberen bleken ze te dik om de nesten voor smalle pinnetjes te kunnen maken.

Toen heb ik lang gezocht naar een alternatief. Lie Nielsen vond ik simpelweg te duur plus ik was bang dat de handvatten makkelijk zouden loskomen door het wisselende klimaat in mijn ongeisoleerde schuurtje. Op de Engelstalige fora kregen ze de beitels van AI erg lovende beoordelingen dus toen maar een gokje gewaagd. Het duurde even voor ik ze binnen had, je moet geluk hebben dat WorkshopHeaven ze op voorraad heeft. Ik heb ze zelf bij Ashley Iles besteld, maar daar heb je een wachttijd van 4 tot 6 weken.

ik kan ze helaas niet zo vaak gebruiken (jong gezin, druk werk) maar ben er heel erg blij mee. Ze zijn redelijk licht, gemakkelijk en goed scherp te krijgen. De spiegels zijn heel licht hol geslepen dus heel makkelijk te vlakken. De Narexen gebruik ik nog voor het wat lompere werk zoals gaten hakken / steken.

Hieronder links en boven de Narex (woodline profi geloof ik) en rechts en onder de Ashley Iles.

Bekijk bijlage 144689Bekijk bijlage 144690

Ik heb ze met beuken handvat besteld, maar de standaard was bubbinga, inmiddels padouk geloof ik. Ze leveren alleen inch-maten volgens mij, maar dat is wat mij betreft niet zo relevant. De beiteltjes van de ploegschaaf etc. zijn ten slotte ook in inch-maten, dus dat past mooi.
Inderdaad een zeer mooie beitel met zeer dunne zijkanten. Ik heb hetzelfde probleem als jouw (met die smalle pinnetjes) waarvoor hun zwaluwstaartbeitels misschien de oplossing voor zal zijn. Bedankt voor het uitgebreide antwoord en foto´s, is leuk als er details en een verhaal in zit 😀
 
  • Leuk
Waarderingen: Joseph

LFlab

Post veel
7 mei 2018
972
311
Rosmalen
Zelf heb ik een set zwaluwstaartbeitels van Narex, maar die zou ik niet in je keuze opties meenemen. Je komt er wel mee in de hoekjes, maar zelfs bij het verfijnen van de verbinding (zonder de klopper) gaat de snijkant niet al te lang mee, misschien als je nooit in hardhout werkt wel.....
64D015D0-7F38-4C68-BB02-3AE6E24F6289-zwaluwstaart-beitel-19-mm-woodline-plus-japanse-look.jpg

Zelf heel blij met de 10mm variant van deze MHG fishtail chisel, daarmee kom je echt in alle hoekjes:
FT90001.XX.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.