Zuiger voor een oude waterpomp

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.478
718
Emst
Bij mij kwam de vraag binnen of ik een zuiger voor een oude waterpomp kon maken.
Pomp is meer dan 100 jaar oud.
Dat moet lukken, dacht ik bij mijn eigen.
De oude is gemaakt van eiken.
Vandaag kwam de man bij mij, met het verrotte oude zuiger.
Is toch ingewikkelder.
Eerste probleem is, hoe krijg ik de stang los.
Zit met een spie vast die geheel verroest vastzit.
Voorlopig spuit ik er regelmatig WD40 op.

IMGP7871.jpg

IMGP7872.jpg

IMGP7874.jpg

IMGP7876.jpg

IMGP7877.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.131
1.774
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is een bijzonder klusje De Haan! Het is eigenlijk zonde om die oude zuiger kapot te maken om de stang er uit te krijgen. Je hebt ook roestoplosser van b.v. HG en Rustico, is dat een idee om de roest er af te krijgen om het zo weer gangbaar te maken?


jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.478
718
Emst
De oude zuiger moet ook heel blijven, want ik moet hem namaken.
In de omschrijving lijkt het wel goed spul, ook de gel.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
611
147
Hoe zit de stang aan de bovenkant vast, wanneer je wat zou kunnen doorschuiven krijg je onder wat meer ruimte. En dan zou je daar kunnen warmstoken. Misschien lukt dat zo ook wel.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
61
28
Zuid Holland
Een nieuwe spie maken lijkt me makkelijker dan dit los krijgen. Ik zou de spie aan beide kanten afzagen/slijpen. Als de stang er uit is kun je er ook makkelijker bij om het restant van de spie er uit te halen.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.478
718
Emst
Er zit een spie en geen moer.

Een nieuwe stang, daar had ik geeneens aangedacht.

Ik had al zitten denken om de spie weg te proberen slijpen, maar je komt er nauwelijks bij.
Voorlopig spuit ik hem regelmatig in met wd40
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
Ff een bijdrage van mijn kant. Ik zou stoppen met WD40 erop te spuiten en beginnen met echte kruipolie. WD40 is goed spul voor vanalles en nog wat maar als je echt ergens tussen moet komen dan is een echte kruipolie gewoonweg veel beter. Inspuiten en dan 24 uur laten intrekken en dan proberen maar.
Tweede tip, Het klinkt raar maar geef het eerst een tik vast. Daarna los draaien. Met het vaster aanzetten "schrikt" je schroef verbinding en vaak kan je het dan wel los draaien.
Dit tricje werk ook vaak als er een metalen s chroef in kunststof schroefdraad gedraaid zit. Dan breekt je kunststoffen binnedraad niet kapot!!!!!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.890
2.698
Gaanderen
In plaats van "dure" middelen gebruiken kun je ook een rvs draadeind gebruiken. Ik verwacht dat dit een stuk goedkoper is. Zoals al vermeld, word WD40 overal voor gebruikt, ook waar het niet of minder geschikt voor is. Kruipolie is een ander product dan WD40 (waterverdrijver). Bij kruipolie kun je ook nog kruipolie versterker gebruiken. Als ik het stuk metaal zie, zou ik niet meer proberen om dit te reinigen. Gewoon vervangen.
Succes
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
611
147
Ik had al zitten denken om de spie weg te proberen slijpen, maar je komt er nauwelijks bij.
Daarom mijn vraag hoe die aan de bovenkant vast zit, wanneer je daar wat ruimte kunt krijgen, kun je misschien een kwart slag draaien en kun je er met een ijzerzaag bij.
Op de foto lijkt het of het daar gelast of gesoldeerd is.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.042
850
Omgeving Leiden
De zuiger dwars doorzagen aan de bovenkant van het gat. Kan je er beter bij.
Als de stang er dan uit is zet je de boel weer in elkaar met een paar deuvels,dan is je voorbeeld weer compleet.

Edit: ik bedenk net dat je de oude zuiger kan laten zoals die is, je moet "alleen maar" een nieuwe maken, daarvoor hoeft de oude toch niet uit elkaar?
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.478
718
Emst
Aan de bovenkant zit een schijf gelast of gesoldeerd.
Ik heb nog niet geprobeerd te draaien zodat ik er met een ijzerzaag bij kan.
Ik heb nog helemaal geen gepast geweld toegepast.

Ik hoef inderdaad alleen een nieuwe zuiger maken, maar die stang moet wel overgezet worden en er moet weer leer op.
De klep die erin zit is van leer en die moet nieuw gemaakt worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.360
2.696
Over het algemeen als ijzer zo ver ingerot is, kan je met een lashamer met de punt de laagjes ijzer weg tikken. Vermoedelijk komt alles dan wel los. Je zal zeer waarschijnlijk het onderste deel van het ijzer of op moeten lassen, of nieuw maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.478
718
Emst
Ik heb de spie met Rustico gel los gekregen en daarna had het een paar tikken met de hamer nodig en het was los
Daarna was de as er zo uit, alleen viel het hout uit elkaar, zo slecht was het.
Het hout weer aan elkaar gelijmd zodat ik mijn voorbeeld weer had.

IMGP7912.jpg

IMGP7913.jpg

IMGP7914.jpg

IMGP7916.jpg


De nieuwe zuiger wil ik weer van eiken maken, maar ik zat ook aan acasia te denken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
977
354
Prov. Groningen
Ze zullen hem vroeger niet voor de sier van eik hebben gemaakt. Acacia ia al heel lang beschikbaar maar er is toch gekozen voor eik. Maar wellicht was het een kosten-dingetje.
Ik vind het een heel mooi project en volg het met aandacht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.