Zomaar een meubelmakers kist.

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een aantal jaren geleden zag ik op YT, wie het was weet ik niet meer, een houtbewerker zwaluwstaarten maken met alleen een toffelzaag(gentlemen saw) en een spanzaagje(coping saw). Dat inspirerende mij toen om een kist met zwaluwstaarten te maken alleen gebruik makend van een toffelzaag en een spanzaagje.
Dus zonder na te werken met de snijbeitel, alles zagen en niet hakken.Dat is redelijk gelukt op wat openstaande naadjes na niet storend voor een gereedschapskist.
Ik had nog wat hergebruikt vuren liggen en wat 10mm underlayment. van een kleine verbouwing. Deze kist heb ik inmiddels enige jaren in gebruik en het leek mij leuk om deze kist maar voornamelijk de inhoud en indeling te delen,
Het vurenhout is met een kleurbeits op kleur gebracht en afgewerkt met harde was de bovenzijde van de kist is gefineerd met een stukje mahonie rest fineer.
Het beslag is nieuw en chemisch verouderd. De kist heeft een plintlijst en klospootjes

IMG_9755.jpeg


In de klep van links naar rechts: een verstelbare schrijfhaak, een binnenhaak(eigen maak), daaronder een zweihaak(eigen maak), en een kapzaag, spanzaagje(eigen maak), een blokhaak 75mm, Eclips slijphulp.

IMG_9756.jpeg


Om de kapzaag ,zweihaak of binnenhaak te kunnen pakken moet het spanzaagje even verwijderd worden.

IMG_9758.jpeg


Bovenaanzicht kist inhoud. Links het beitel bakkie (Mahoni)met 8 beitels (Taxus), een schulpzaagje en vooraan een gezwaluwstaarte inzet bak.

IMG_9759.jpeg

Inzet bakje eruit verstopt onder wat gereedschap mijn Mahoni paneelschaaf met coromandelzool.

IMG_9760.jpeg

Van links naar rechts: een heksentand (Horletoet), een vetpotje met schapenvet(glijmiddel voor schaaf en zaag), een palissander dubbel kruishout, fleshamer(multiplex eigen maak), afstelhamer voor houten schaven, bankhamer

IMG_9761.jpeg

De inhoud van het inzet bakkie: aan de zijkant bevestigd een toffelzaag, drie natuurstenen in een houten omlijsting/bak, doosje met lepelboortjes en vlinderboortjes voor mn oude booromslag, Japans trekschaaf voor afkanten(eigen maak), HBM krasliniaal met stop, klein liniaaltje met stop, kraspen, flexibel rvs 150mm liniaaltje, spookschaaf, aftekenmesje, lange steekbeitel(paring chisel(eigen maak)), potloodje, schuifmaat, avegaar(eigen maak), zwaluwstaart aftekenhoutje (eigen maak) en een snij/krashoutje (eigen maak)

IMG_9762.jpeg

Verder nog een zoetschaaf hoge hoek met messing zool (eigen maak), blokschaafje Nooitgedaght, zwarte Arkansas in houten doosje, Belgisch blauwe slijpsteen in doosje, Emerald steen in doosje, flesje fijne mineraal olie, blokschaafje (eigen maak), sponning schaaf (shoulderplane(eigen maak)), Japanse trekschaafje, Ulmia hoornschaaf hoge hoek met verstelbare mond opening, infill shoulderplane

IMG_9763.jpeg

Verder het beitelbakkie, boor omslag, 2 duimstokken, verstelbare blokhaak (eigenmaak op de liniaal na), speed square (parkside), paneelschaaf, stropblokje

IMG_9764.jpeg

Aan de rechterzijde plek voor de speed square en blokhaaien booromslag.
Alle bevestigingen zijn geschroefd en niet gelijmd zodat ik in de toekomst de indeling makkelijk kan veranderen. Het bestelbakkie schuift in zijn houder en word geborgd door het inzet bakkie.
IMG_9766.jpeg

De kist met inhoud weegt ongeveer 17 kg en staat meestal bij de bank waar ik op dat moment werk.

Groetnis,

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.