Zoektocht naar cnc machine

Patrick Kuster

Nieuw lid
8 jan 2021
4
0
Hallo ben me nu al enige weken aan het verdiepen in cnc machine .
Nu had ik een budget van €3000 maar ben bang dat ik er toch iets bij moet doen .
Nu heb ik eigenlijk 2 merken op het oog de infinity en de shapeoko .
Ben natuurlijk leek op cnc gebied dus weet ook niet of er hier in nederland voor dat geld ook vergelijkbare kwaliteit te krijgen is .
heb geen ruimte voor een hele grote machine maar 1000x1250 zou moeten kunnen .

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
285
215
Schouwen-Duiveland
Goedendag naamgenoot. Ik ben met dezelfde zoektocht bezig. Mijn budget is ongeveer hetzelfde. Ik krijg de tip van een maat van me om eens bij Sorotec te neuzen naar de Hobby-line.

Ook ben ik op de tweede hands markt aan het kijken maar dat is vaak of afgedankt of zelfbouw spul. Als leek weet ik dan niet hoe de toleranties zijn en of alle onderdelen zijn. Maar dan kan wel voor een lager bedrag een machine kopen waar ik mijn leergeld insteek en als ik verder ben met kunde de machine wegdoen voor een betere

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
223
99
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Dag Patrick(s),

Het hangt allemaal een beetje af van wat je wil.
Kan je wat meer aangeven over je wensen en eisen voor een CNC?
Zoals;
- welk materiaal wil je er vooral op doen (alleen mdf, hardhout, plastics, zachtmetaal, hardmetaal (voor het laatste is eerder een cncmill nodig)
- wat voor soort werk wil je er op doen (vormen uitsnijden, 3Dcarving, etc)
- wat voor maat wil je dat maken? (er zijn veel verschillen in werkoppervlak en al dan niet mogelijkheden tot 'doorschuiven', maar ook is het werkoppervlak vaak significant kleiner dan de buitenmaat van de machine.
- heb je uberhaupt al iets van ervaring met het ontwerpen op/voor een cnc en het eventuele opbouwen?
- heb je ervaring met elektra/elektronica? (afhankelijk daar van doe je er goed aan om een al dan niet 'simpeler' spindle te nemen als een makita(kloon) of AMB, of juist met meer ervaring een VFD aangestuurde, wat dan officieel zelfs onder hoogspanning valt met 3fases)
- vind je het fijn om 'bezig te zijn met de cnc', of wil je eigenlijk liever gewoon 'plug&play' en productie kunnen draaien? (Los hier van, elke cnc machine komt met een hoop afstellen/instellen, de peperduren komen ze voor je langs, de normale moet je zelf uitdokteren, de el-cheapo's blijf je bezig omdat die zelden blijvend goed ingesteld kunnen worden.)

De infinity en shapeoko zijn goed bekende machines, maar komen beiden uit USA/Canada volgens mij. Er zijn diverse machines gebouwd op het Openbuilds concept (workbee, queenbee, leadcnc, achtigen), maar ook doorontwikkelingen daarop, zoals de RatRig Stronghold One en Pro.
Die laatsten komen uit Portugal en vallen dus binnen de EU, wat vrij handig is met kosten, eventuele retourissues en support.

Ik ben zelf een enthousiaste bezitter van eerst de RatRig Killerbee en inmiddels de Stronghold One. Ik ben zelf wel iemand die er van houdt met de cnc bezig te zijn en die te optimaliseren of dingen voor bedenken (zoals stofafzuiging en zo), soms meer dan dat ik er daadwerkelijk veel productie op draai.
Deze machines kan je hier vinden. Laat je niet verleiden door de vanafprijs, bij elke machine (ook andere merken) komen nog een hoop kosten bij het configureren.

Met het beantwoorden van bovengenoemde vragen wordt het een stuk makkelijker je een richting te geven, los van budget. In principe kan je oneindig hoog gaan qua prijs namelijk.

Patrick Kuster

Nieuw lid
8 jan 2021
4
0
Hallo Patrick

Ja het is een hele wereld die open gaat.
Had eerst idee om een twotrees te kopen maar daar ben ik maar vanaf gestapt.
Ik wil sowieso geen tweedehandse en ga ook niet een goedkoop ding kopen want dan ga ik me ergeren .
Heb zelf al de shaper maar dat is leuk voor kleine bewerkingen maar niet om veel werk en meters mee te verzetten .
Maar het is niet alleen de machine maar wat er ook allemaal nog bijkomt dat loopt ook nog lekker op .
ik wil gewoon meteen iets goeds waar ik jaren mee vooruit kan en als ik het dan goed onder de knie heb mooie dingen te maken enz want daar zit ook nog wel wat werk haha.
ik Ben er wel eenn beetje achter gekomen dat je zo naar de €5000 gaat en dan moet je jezelf nog inhouden .

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
127
41
Kijk eens naar een ratrig, printnc(zelfbouw) of een lowrider 4. Voor €2500 kom je bij printnc mooi uit voor een werkoppervlak van 800x1200, kun je zelf je machine opbouwen zoals je zelf wilt en meteen heel veel leren over de machine. De printnc community is groot en behulpzaam.

Mocht je geen interesse hebben om zelf te bouwen dan kom je duurder uit.

Besef je wel dat de learning curve best stijl kan zijn.

Patrick Kuster

Nieuw lid
8 jan 2021
4
0
Hallo Bast-Hout

Ik zou er dit mee willen frezen-
-multiplex tot 18mm
- hardhout eik enz
-Naamborden 3d en 2d
-mdf tot 18/22mm
kunstof plexiglas enz

maar het gaat me er ook om dat ik niet een halve dag aan het frezen ben op een stukje omdat de machine het
niet trekt .
Sorry weet het misschien beetje zeikerd haha maar ik hou wel van beetje kwaliteit .
hoeft geen industrieel apparaat te zijn te duur voor en geen ruimte .

Patrick Kuster

Nieuw lid
8 jan 2021
4
0
Hallo Enkhuizen

Ja ik weet dat als ik hem zelf zou bouwen dat het misschien goedkoper is .
Maar weet niet of dat zo`n goed idee is heb totaal geen verstand van cnc wat er allemaal nodig is vooral om zelf te bouwen .
Ik zal mij er eens in gaan verdiepen en kijken of ik daar wegwijs in kan worden .
nou word de curve nog steiler ben ik bang.

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
223
99
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Volgens mij is geen enkele (hobby)machine kant en klaar; zeker als het uit Amerika komt.
Zelfbouw zit in heel veel vormen, van zelf ontwerpen, onderdelen maken en in mekaar zetten, tot een kant en klare set aan spullen die je met behulp van een handleiding (en soms wat hulp) in mekaar zet.

Wat Enkhuizen over leercurve zegt klopt inderdaad; sommigen vinden dat fijn, sommigen totaal niet.
Mocht je wat meer over de RatRig cnc willen weten (naast hun eigen site), ik heb in mijn handtekening ook een link staan naar een behoorlijke set informatie.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.