Dag Patrick(s),
Het hangt allemaal een beetje af van wat je wil.
Kan je wat meer aangeven over je wensen en eisen voor een CNC?
Zoals;
- welk materiaal wil je er vooral op doen (alleen mdf, hardhout, plastics, zachtmetaal, hardmetaal (voor het laatste is eerder een cncmill nodig)
- wat voor soort werk wil je er op doen (vormen uitsnijden, 3Dcarving, etc)
- wat voor maat wil je dat maken? (er zijn veel verschillen in werkoppervlak en al dan niet mogelijkheden tot 'doorschuiven', maar ook is het werkoppervlak vaak significant kleiner dan de buitenmaat van de machine.
- heb je uberhaupt al iets van ervaring met het ontwerpen op/voor een cnc en het eventuele opbouwen?
- heb je ervaring met elektra/elektronica? (afhankelijk daar van doe je er goed aan om een al dan niet 'simpeler' spindle te nemen als een makita(kloon) of AMB, of juist met meer ervaring een VFD aangestuurde, wat dan officieel zelfs onder hoogspanning valt met 3fases)
- vind je het fijn om 'bezig te zijn met de cnc', of wil je eigenlijk liever gewoon 'plug&play' en productie kunnen draaien? (Los hier van, elke cnc machine komt met een hoop afstellen/instellen, de peperduren komen ze voor je langs, de normale moet je zelf uitdokteren, de el-cheapo's blijf je bezig omdat die zelden blijvend goed ingesteld kunnen worden.)
De infinity en shapeoko zijn goed bekende machines, maar komen beiden uit USA/Canada volgens mij. Er zijn diverse machines gebouwd op het Openbuilds concept (workbee, queenbee, leadcnc, achtigen), maar ook doorontwikkelingen daarop, zoals de RatRig Stronghold One en Pro.
Die laatsten komen uit Portugal en vallen dus binnen de EU, wat vrij handig is met kosten, eventuele retourissues en support.
Ik ben zelf een enthousiaste bezitter van eerst de RatRig Killerbee en inmiddels de Stronghold One. Ik ben zelf wel iemand die er van houdt met de cnc bezig te zijn en die te optimaliseren of dingen voor bedenken (zoals stofafzuiging en zo), soms meer dan dat ik er daadwerkelijk veel productie op draai.
Deze machines kan je
hier vinden. Laat je niet verleiden door de vanafprijs, bij elke machine (ook andere merken) komen nog een hoop kosten bij het configureren.
Met het beantwoorden van bovengenoemde vragen wordt het een stuk makkelijker je een richting te geven, los van budget. In principe kan je oneindig hoog gaan qua prijs namelijk.