Zitbank en koffietafel in notelaar

jorisvh

Post veel
ondertussen de poten gemonteerd.
1760033934461.jpeg
van de zwaluwstaart aan de poten aan begin en einde enkele cm afgezaagd zodat er ruim 1cm speling is.
passtukjes gezaagd om na het inschuiven van de poot de nest af te sluiten.
de poot heb ik het einde van de zwaluwstaart met een dotje PU Rectan vastgezet. het eindstukje met houtlijm.
1760034206385.jpeg
hier nog met kleurverschil wegens inzetstukje en zijkant nog niet geolied. na het oliën:
1760034432314.jpeg
voor die eindstukjes heb ik getwijfeld tussen langshout (waardoor het de nerf in het blad volgt) en kopshout (waardoor het een deel van de poot zou lijken. uiteindelijk voor langshout gekozen.

na het olien, toch nog even de rug gemonteerd om zeker te zijn dat alles mooi past
1760042063726.png
en dan klaar voor levering
1760042327625.png

jorisvh

Post veel
vandaag geleverd, gemonteerd en geïnstalleerd.
gelukkig was er sleurhulp want het onderstel van de zitbank weegt meer dan 90kg en ik ben John Massis niet.
voor het eerst de ruimte waar de bank moest komen gezien, met zicht op een Antwerpse stadstuin.
1760042474401.png
1760042485797.png
1760042497235.png
1760042507379.png
1760042519007.png

er komt sowieso nog een zitkussen en een rugkussen op, iets in deze stijl
1760043367364.png
het is nog niet duidelijk of dat via mij gaat lopen of de klant zelf een stoffeerder zoekt.

weer een leuk project afgewerkt en de klant is tevreden, dus, op naar de volgende ...

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
82
108
Boortmeerbeek
www.youtube.com
mooi werk Joris! Ik vroeg me inderdaad al af hoe je dat gevaarte ging transporteren op je eentje :)
Ging deze trouwens niet meer centraal in de ruimte staan (vandaar geen zichtbare montage aan de achterkant?)

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
geladen heb ik in mijn eentje. een hondje onder elke poot gebonden en zo de laadbrug opgerold.
bij levering moest die op z’n kant door de gang dus daar was tillen en dragen veruit het eenvoudigste en daarvoor was hulp natuurlijk onmisbaar.

het was altijd het plan dat die tegen de muur zou komen maar het moet wel
mogelijk zijn om die elders in de kamer of in een andere woning … te zetten.
ik ga ervan uit dat de bank mij en de opdrachtgever overleeft.

• Leuk
Waarderingen: Invator

jorisvh

Post veel
't is natuurlijk niet het doel, maar, zit het ook lekker?
Oeps, je doet me nu beseffen dat ik er zelf niet eens op gaan zitten ben 😂.
Zonder kussens is ie zeker niet comfortabel
De maten zijn gebaseerd op wat gangbaar is voor dit soort loungebanken dus ik ben er vrij gerust in.
Zitvlak is 25cm hoog (daar komt nog 10cm zitkussen op) en 68cm diep (daar gaat nog 10 cm rugkussen af).
Rug is 50cm hoog (daar gaat 10cm zitkussen af).

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.963
656
Is echt knap geworden! Blijft toch schitterend hout he. Het noten kan wel wat gaan werken in deze constructie en met die breedte van balken, maar dat gaat voor dit meubel niet uitmaken. Is de tafel bewust zo laag gehouden om esthetische redenen?

• Leuk

jorisvh

Post veel
ik vind Am. notelaar ook wondermooi. als het niet zo prijzig was, zou ik het veel vaker voorstellen.

de breedste stroken zijn ~16cm. alles dat breder was heb ik in 2 gedeeld.
met de glijdende zwaluwstaart kan de bank enkele cm breder of smaller worden (dat gaat niet gebeuren) zonder dat dat tot interne spanningen leidt.
als ze uit het vlak willen komen, gaat het wat wringen maar ik heb er wel vertrouwen in dat die zwaluwstaart het gaat houden.

de koffietafel was inderdaad expliciet zo laag gewenst. esthetisch maar wellicht minder praktisch.

Edwin_de_V

Nieuw lid
12 jun 2025
12
5
40
Nijkerk
Heel gaaf om de voortgang zo te volgen en het definitieve project te zien in de ruimte waar het blijft staan.

Bedankt voor de updates :)

• Leuk

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.742
2.581
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is echt wel gaaf, kijk er elke dag even naar. Wil ook een bank maken en deze zou eigenlijk wel helemaal passen. Een armleuning waar mijn hoofd op kan liggen zou het perfect maken.
Erg mooi gemaakt, dank voor het posten.

jaap

jorisvh

Post veel
dankjewel, @jaap!
In 1 van mijn eerste ruwe schetsen had ik de platformpjes links en rechts van de rug wat hoger waardoor die als armsteun (of hoofdsteun als je wil 😉) konden dienen maar het moest echt een platform sofa, 1 groot vlak dus, worden waardoor dat afgevoerd is.
schets heb ik niet meer maar was zoiets
1761893040681.jpeg

• Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.742
2.581
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat vlakke aan de bank spreekt met juist zo aan, ik dacht aan iets dat afneembaar is, of dikker kussen/armleuning..

Zijn de kussens inmiddels klaar? Ben wel benieuwd hoe dat staat.

Ik kijk af en toe naar huizen te koop in de buurt en op 1 van de foto's stond deze bank. Hier is de sjeu, de charme wel wat weg door de algehele uitvoering, en de kussens zijn ook niet echt artisan. Dus zo wilde ik het eigenlijk niet.

bank buiten.jpeg

• Leuk

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
188
130
Zuid Holland
Ik sluit me aan bij de rest, mooi ontwerp en prachtig uitgevoerd. Wel vraag ik me af hoe comfortabel zo'n bank is. Ik heb wel eens kort op iets dergelijks gezeten maar het irriteerde mij direct dat de kussens niet helemaal op hun plaats bleven zitten. Dat lijkt me vooral een aandachtspuntje voor de materiaal keuze van de kussens. Maar ook het ontwerp met een vlakke plank maakt het wel makkelijk voor de kussen om hun eigen weg te zoeken. Mijn tip voor iedereen die een dergelijke bank wil maken, realiseer dat een mooi en vakkundig gemaakt stuk hout nog geen volledig meubel is. Let op dat de kussen op hun plaats blijven.

Ik heb een tuinset die ook een horizontale zitting heeft, deze bestaat echter uit houten latten met flinke speelt er tussen waardoor de kussen minder makkelijk schuiven. Dit heeft wat betreft uiterlijk helemaal niets meer te maken met het prachtige ontwerp van Joris, maar mocht het zo zijn dat de kussen permanent op hun plek liggen zou ik wel overwegen om precies onder de kussen een constructie uit latten toe te passen.

• Leuk

jorisvh

Post veel
Dat vlakke aan de bank spreekt met juist zo aan, ik dacht aan iets dat afneembaar is, of dikker kussen/armleuning..
ik vond het vlakke platform ook veel mooier. er is een reden waarom dat geval met die armsteunen gesneuveld is en niet meer terug te vinden ;).
Zijn de kussens inmiddels klaar? Ben wel benieuwd hoe dat staat.
neen, geen nieuws daarover. mijn voorstel was nogal prijzig, klant verzamelt nog andere offertes.
Ik kijk af en toe naar huizen te koop in de buurt en op 1 van de foto's stond deze bank. Hier is de sjeu, de charme wel wat weg door de algehele uitvoering, en de kussens zijn ook niet echt artisan. Dus zo wilde ik het eigenlijk niet.
met die metalen poten ziet het er eerder industrieel uit dan japandi. ook niet mijn ding.
die kussens zijn wellicht een of andere synthetische waterdichte stof omdat het buiten staat, dat ziet er altijd wat plastiekeriger uit dan een natuurlijke materiaal als katoen, linnen of wol.
ik zou voor buiten het platform ook niet uit 1 stuk maken wegens risico dat er water op blijft staan.
Ik sluit me aan bij de rest, mooi ontwerp en prachtig uitgevoerd. Wel vraag ik me af hoe comfortabel zo'n bank is. Ik heb wel eens kort op iets dergelijks gezeten maar het irriteerde mij direct dat de kussens niet helemaal op hun plaats bleven zitten. Dat lijkt me vooral een aandachtspuntje voor de materiaal keuze van de kussens. Maar ook het ontwerp met een vlakke plank maakt het wel makkelijk voor de kussen om hun eigen weg te zoeken. Mijn tip voor iedereen die een dergelijke bank wil maken, realiseer dat een mooi en vakkundig gemaakt stuk hout nog geen volledig meubel is. Let op dat de kussen op hun plaats blijven.
zo'n platform sofa prima zit prima. deze is iets met 30cm zonder kussens aan de hoge kant. vaak zijn ze maar 20cm. eruit komen is wat moeilijker door de lage zithoogte en het diepe zitvlak.
ik had kussens aangeboden met antislip onderaan. die kwamen op een dikke 2.500 incl btw, grotendeels door een dure 100% linnen stof, dus dat was wel even slikken en er is nog geen beslissing.
moest dat niet volstaan om ze op hun plek te houden, zou ik zelfklevende velcrostrips toevoegen omdat dat kan zonder het meubel te verminken met gaten voor linten of drukknopen iod.
Ik heb een tuinset die ook een horizontale zitting heeft, deze bestaat echter uit houten latten met flinke speelt er tussen waardoor de kussen minder makkelijk schuiven. Dit heeft wat betreft uiterlijk helemaal niets meer te maken met het prachtige ontwerp van Joris, maar mocht het zo zijn dat de kussen permanent op hun plek liggen zou ik wel overwegen om precies onder de kussen een constructie uit latten toe te passen.
het toeval wil dat ik ondertussen, nav het publiceren van deze bank, een vraag heb voor iets gelijkaardig voor buiten. daar zou ik ook alle vlakken maken uit aparte stroken met 1cm tussen of zo.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.