Zettang

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.090
400
Prov. Groningen
Heb iets gevonden, komt eerdaags wel aanwaaien, wordt vervolgt.
Ben trouwens nu met een oude trekzaag bezig van twee mm dik.
Paste net niet in mijn oude zettang. Even iets wijder gemaakt en nu gaat ie mooi.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
315
52
Dalfsen.
Ik heb een gereedschap waarmee cirkelzaagbladen gezet kunnen worden tot een diameter van ongeveer 70cm. Hier zal wel een aanpassing nodig zijn om een lintzaag te zetten, maar dan worden wel alle tanden van de zelfde hoek voorzien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Kan je er iets naast leggen, zodat er een referentie van de maat is? En hoe werkt hij?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.090
400
Prov. Groningen
Afhankelijk van hoe groot je de hoek wilt hebben kun je de bovenste stelschroef meer of minder ver opdraaien.
Die schroef leunt dan tegen het zaagblad en door de handgrepen bij elkaar te duwen gaat de pen in het midden omhoog en duwt de tand tegen het aambeeld rechts. het blad kan geen kant op en de tand is gezet. Ik maak een actiefoto.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.047
Riemst
Deze manier van zetten is ook ooit ter sprake gekomen bij lintzagen. Als ik me goed herinner fungeert de rechte tand dan als ruimer. Zit wel een logica achter volgens mij.
 

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
32
44
Vlijmen
@Roel22 ik zie dat je gelukkig een oplossing hebt gevonden, maar ik wilde je het volgende ‘pareltje’ niet onthouden als het aan komt op grote, lange zagen zetten. Het is een apparaat waar het zaagblad in gaat en door de bovenste hendel naar voren en achteren te bewegen zet je de tanden om en om en wordt de zaag tegelijk ook doorgevoerd. Je kan instellen hoe zwaar je de tanden wilt zetten en hoe groot de afstand is tussen de tanden. Zeer ingenieus! Ik ga hem binnenkort opknappen en wat meer info over zoeken om vervolgens wat oude boog zagen mee te zetten.
IMG_8430.jpegIMG_8431.jpegIMG_8432.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.090
400
Prov. Groningen
@mathieu Bij de boomzaag hebben ze nog een andere variant waarbij er telkens vier tanden om en om zijn gezet, dan keert de richting, dan een opening en dan weer vier tanden om en om, dan weer keren enz. Dit is ook voor het lossen van de houtvezels. Lijkt me wel logisch want de snelheid van zo'n zaag is vele malen hoger en maakt dan ook veel meer zaagsel.
DSCF6031.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.