Zettang

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.090
399
Prov. Groningen
Ik heb het elders al aan gegeven, we zijn bezig een oude boomzaag tot leven te wekken en tot aan de zaag gaat het goed. De aandrijving werkt. Nu zijn we bezig om het zaaggedeelte in orde te krijgen, olieleidingen e.d. En dan komt de zaag. We hebben er welgeteld één (1)! Dat is wat weinig om op voort te borduren. Dus we zoeken naar meer zagen. Mochten die hier zijn, graag, van harte welkom! De ene die we hebben is inmiddels vlijmscherp, maar moet nog gezet. En das nog nait zo makkelk. Zoals we dat hier zeggen. Er bestaan van die grote lompe tangen die dit klusje kunnen klaren, maar ja, waar zijn die? HELP!
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.090
399
Prov. Groningen
Ik wil graag een goed geslepen en vóór alles en goed gezet zaagblad met dus elke tand onder de goed hoek, en dat is allen onder dezelfde hoek. Met een schroevendraaier en hamer wordt het een riskante gebeurtenis....:ROFLMAO:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.620
1.047
Riemst
Hier zie je een afbeelding van het gereedschap wat ik bedoelde. In het Engels heet dit een saw wrest.
Ik heb denk ik nog een oude zettang liggen die gebruikt werd voor gereedschapsstalen cirkelzaagbladen.
Kan je misschien een foto plaatsen, eventueel met een meetlatje er langs om een idee te krijgen van de afmetingen van de tanden.
I
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.090
399
Prov. Groningen
Dat heb je goed gezien @mathieu al is die ik heb gezien op het oogstfeest hier in de buurt nog een stuk groter. De rechtse is voor handzagen en die heb ik wel, maar zijn niet groot genoeg, past niet. @knotwilg Ik zie het nut van werken op deze manier bij fijne zagen, maar bij tanden van anderhalve cm lang wil ik iets meer nauwkeurigheid. Wanneer bij zo een grote zaag er een of enkele tanden niet mooi in lijn staan is de slijtage aan die tanden extreem groot en verdiend dus geen voorkeur. Het zagen met zo een boomzaag gaat met nogal wat geweld gepaard en je wilt dan de zaag in optimale conditie hebben. Dit filmpje laat zien hoe zo een zaag aan het werk is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.895
2.938
Heb je dat filmpje al gekeken? Die man legt duidelijk uit
hoe
hij de zaagbladen van hun zaagmolen onderhoud. inclusief het zetten, met behulp van een zetijzer en een mal voor de gewenste zetting.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.090
399
Prov. Groningen
@chevy66 Ik heb wellicht een ander filmpje gezien, maar ik kan de info over die heel kleine vertandingen niet één op één over zetten op waarmee ik bezig ben. Wanneer je zulke kleine vertandingen op deze manier behandeld kan ik me er iets bij voorstellen, maar niet wanneer het groot gaat worden. Hoe groter de tanden worden hoe meer het belangrijk wordt alles in één lijn te krijgen. Je snapt wel waarom.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.895
2.938
Hoe groot zijn die tanden van jou zaag dan? Die man uit mijn filmpje is bezig met een zaagblad van 10 cm hoog, met een tandafstand van 25mm. Het gaat over een zaagblad uit een houtzaagmolen. Slag 400mm en hij kan er stammen van 700mm mee zagen. Hij noemt in het stuk ook nog wat literatuur waar je wat aan zou kunnen hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.090
399
Prov. Groningen
Ik heb gekeken op penterbak.nl, maar daar geen filmpje kunnen ontdekken. Maar er staat daar wel een heel duidelijke uitleg hoe een zaag te vijlen en te zetten, waarvoor dank. (y)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.895
2.938
Er staan altijd wel wat van die grote zettangen op marktplaats. Nu bijvoorbeeld een in tegelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.