Zettang voor(lint)zaag

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een Somax 250 zettang, maar die werkt niet goed voor een zaaglint. Deze tang is eigenlijk bedoeld voor handzagen met een fijne vertanding. Ik heb nog twee oude tangen, maar eentje is voor heel grote zagen, en de ander ligt de bek in het verlengde van het handvat wat deze minder geschikt maakt voor zaaglinten.
Ik ben aan het uitkijken voor een andere tang, maar Somax is blijkbaar niet meer verkrijgbaar (Dictum, Diether Schmidt en Baptist).
Diether Schmidt heeft deze:
2.png
Deze tang lijkt me wel meer geschikt voor grotere tanden. Iemand ervaring mee?
Enige andere tangen die ik gevonden heb zijn deze:

3.png

4.png

Beide verkrijgbaar bij Baptist. Iemand ervaring met deze tangen.
Of weet iemand nog andere bruikbare alternatieven?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Met de tang van DS heb ik geen ervaring. Maar dei tang van spear en Jacksons wel. Dat is namelijk de Eclipse 77.
ikzelf gebruik de oude bronze versie van eclipse voor het zaag zetten ook voor m’n linten. Wel een geduld werkje!
Met een zetijzer gaat het een stuk sneller en deze kun je simpel zelf maken.
toevallig ben ik deze ochtend gestart met het zetten van een smal zaag lint.
hier wat foto’s

8ACB97BC-329A-4A4D-BF9F-873D59ED4A62.jpeg
02F39863-C9C8-4A32-A63B-844DCDCCD959.jpeg



B3C225E5-89E6-4E32-AAD0-634084353A90.jpeg
De moderne eclips heeft een vergrootglas wat wel handig is.
maar een zet ijzer is toch wel makkelijker en sneller alleen je moet de slag even te pakken krijgen.
Caspar la Barre heeft er op z’n kanaal een filmpje over het zetten van een lintzaag.
Groetnis, Roeland
 

Bijlagen

  • C94A5673-6946-4785-A371-3A00E267C547.jpeg
    C94A5673-6946-4785-A371-3A00E267C547.jpeg
    100,7 KB · Weergaven: 19

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik weet trouwens niet of zet ijzers nog in de handel zijn.
Ik heb er een aantal zelf gemaakt die op de foto's is van een rvs kaas meisje gemaakt. Ligt goed in de hand.
Aan de ene zijde 2 zaagsnede onder verschillende hoek en aan de andere kant een zaagsnede haaks (gewoon met ijzerzaagje) Je kiest een van de twee zet hem over de tand en beweegt het ijzer(zijwaarts) totdat de haakse inkeping paralel loopt aan het lint en je hebt de tand juist gezet.
Je kan het ook op gevoel doen maar je moet wel even oefenen op een constante zetting.

Groetnis, Roeland

ik had eerste reactie op via mijn telefoon gepost en zie dat de foto's een kwart slag gedraaid zijn :) )
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hallo Mathieu,

ik heb geen ervaring met zaaglinten wel met het zetten van gewone zagen. Er bestonden 2 verschillende versies van de Somax zettangen. de één had een smalle stempel en de andere een bredere. Ik heb ze beide. Op beide staat hetzelfde : mg 250. De zettang met smalle stempel heeft een zilvergrijze kleur. Van beide was een versie met en een versie zonder vergrootglas te verkrijgen. Ik heb ze beide met vergrootglas genomen. Een week geleden heb ik nog een fijntandige (14 tpi )zaag geslepen en gezet en heb het vergrootglas weggeschoven. Het licht moet ook op die plaats binnenkomen en dat veroorzaakt teveel licht weerkaatsingen, zodat ik uiteindelijk toch weer minder zag. In het verleden heb ik wel met de vergrootglazen gewerkt. Steeds met dezelfde problemen van licht weerkaatsing.

Ik denk dat de Somax zettangen een kopie waren van de Eclipse. En dat bedrijf werd door Spear en Jackson overgenomen. Dat zal waarschijnlijk dubbele aanschaf zijn.

Ik heb ook nog twee oude zettangen die lijken op de Kunz. Ik heb er jozefzagen mee gezet. Voor fijne tanden is het geen goede zettang. Eén van deze tangen werd gebruikt om zaagbladen van diverse kaderzagen mee te zetten , door een vorige eigenaar van de zagen en de tang.

De bovenste zettang die je toont werd door Ulmia verkocht (Katalog Ausgabe 1976), of zelfs door Ulmia gemaakt.
Ik heb er geen ervaring mee.

groeten,
Ornament
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Roeland, het zetten van een zaaglint met een zetijzer had ik nog nooit gezien.Ik wist dat dit gebruikt wordt voor heel grote zagen, maar niet voor relatief fijne vertanding.Het zetijzer is gemakkelijk zelf te maken. Ga ik dus zeker proberen.
Ornament, de Somax, Eclipse en Spear en Jackson lijken inderdaad sterk op elkaar.Die ga ik zeker niet kopen.Er blijft er dus eentje wat geschikt lijkt, en dat is die van Diether Schmidt.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Omdat een zaagblad van een kaderzaag een stuk van een zaaglint kan zijn, even deze video


Vanaf minuut 5 zie je het gebruik van een zetijzer.


groeten

Ornament
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik zelf ga altijd met de tanden mee, je ziet Caspar tegen de tanden in zetten., dat vind ik zelf niet zo prettig.
Ik flip het lint binnenste buiten en kan dan met de tanden mee. Zo vijl ik ook de tanden ben ik eenmaal klaar dan flip ik het zaaglint om zodat ik hem weer op de lintzaag kan gebruiken.
Ik heb diverse zaag klemmen 2 stalen die vroeger op de markt waren een korte en een langere.
Maar heb ook eigengemaakte voordeel hiervan is dat ik het klemgedeelte langer gemaakt heb zo'n 40cm dat vind ik zelf wat prettiger voor het slijpen van langere zagen en zaaglinten. Hoef ik niet zo vaak de zaag te verzetten, bij een lint ontkom je er natuurlijk niet aan om veelvuldig te verzetten.

Groetnis, Roeland
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Alweer flink wat informatie! Hier kan ik mee aan de slag.
Gisteren al even geprobeerd en een zetijzer gemaakt van een stukje messing dat ik had liggen (heb nu eigenlijk geen geschikt materiaal). Het werkt beduidend sneller en prettiger dan een zettang. Maar het zal nog even experimenteren worden.
Wat die Japanner doet is maf! Met nauwelijks gereedschap maakt hij uit restjes een mooie zaag. Zaagklem heeft hij niet, enkel een kleine bankschroef. Wat zijn wij vaak toch verwent!!
Alvast bedankt voor de info!
(Roeland, trouwens fijn dat je terug bent na je ongeval van vorig jaar).
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
(Roeland, trouwens fijn dat je terug bent na je ongeval van vorig jaar).

Dank je wel Mathieu! Het is fijn om weer wat te kunnen doen

Deze Chinees is een geweldig vakman en post onder verschillende namen heel vreemd heeft misschien iets met het land te maken.

Hij laat ook zien in real time hoe die een schaaf maakt ( meerdere filmpjes)
Heb hier op het forum ook over gepost een aantal jaren geleden en toen getracht ook in de zelfde tijd een schaaf te maken, het maken is gelukt maar ik had toch wel een half uur of zo meer tijd nodig. Kan zo snel mijn post hierover niet vinden.
Zal even zoeken en gooi ik het draadje omhoog.


Vergeet ook niet dat daar ze al vanaf hun vijfde levensjaar opgeleid worden.
Volgens mij is de man nu met pensioen en de filmpjes worden in zijn schuurtje gemaakt..

Groetnis, Roeland
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Roeland,

ik herinner mij dat draadje, over je Chinese schaaf.

De Chinese meester is daarna een nieuw kanaal begonnen. Jammer genoeg zonder de Engelse vertaling , die op de meeste van video's van zijn vroeger kanaal kon aangezet worden (knop ondertitteling) .

De man heeft nu een school voor houtbewerking. Hij woont er ook. Ik denk dat bij de start ervan hij het nieuwe kanaal heeft gemaakt. Een gedeelte van de video's is de presentatie van werkstukken van leerlingen. Gelukkig maakt hij af en toe nog wel eens een demovideo. Gelukkig met een grotere resolutie.

zijn nieuw kanaal: 辛全生木友之家
Ze zweren nog steeds bij kaderzagen

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.