zelfgemaakte eiken tafel buigt door.

tvanover

Nieuw lid
22 sep 2013
15
0
Knesselare
Hallo,

Een paar jaar geleden heb ik deze tafel gemaakt: eiken geschaafde planken verlijmd, aan de onderkant heb ik dwars op de lengte van de planken een voor uitgefreesd, en daarin een ijzeren vierkant profiel vastgeschroefd. Dit met als bedoeling om het doorbuigen tegen te gaan.

Dit heeft echter niet geholpen, want ondertussen is deze toch aan het doorbuigen, ongeveer 1 cm in het midden (op een breedte van 130cm).

In bijlage enkele foto's. De poten zijn lichtjes naar buiten gebogen, maar gelukkig nog niet veel, het valt nog niet echt op.

Hoe zou ik de buiging ongedaan kunnen maken?

20200425_111350.jpg
20200425_111359.jpg
20200425_111415.jpg
20200425_111431.jpg

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.854
839
Antwerpen
Hallo,

Een paar jaar geleden heb ik deze tafel gemaakt: eiken geschaafde planken verlijmd, aan de onderkant heb ik dwars op de lengte van de planken een voor uitgefreesd, en daarin een ijzeren vierkant profiel vastgeschroefd. Dit met als bedoeling om het doorbuigen tegen te gaan
effe ter verduidelijking: is dat een plat profiel of een hoekprofiel ?

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.929
1.158
Leeuwarden
De meest voor de hand liggende oplossing is om er een paar bladspanners er in te zetten en zo proberen het blad weer vlak te krijgen, dat doet geen geweld aan je ontwerp. Je kunt waarschijnlijk grotendeels de huidige groeven gebruiken.

Succes! Fons

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.650
303
Er is een verschil tussen doorbuigen en kromtrekken.
Iets buigt door omdat het niet stevig genoeg geconstrueerd is en iets trekt krom door vocht/ teperatuur-schommelingen.
Dit is gaan doorbuigen omdat je het blad verzwakt hebt door er op deze manier in te gaan frezen.
Jouw bedoeling was om daarmee het kromtrekken tegen te gaan. Dat is waarschijnlijk wel gelukt.

tvanover

Nieuw lid
22 sep 2013
15
0
Knesselare
De meest voor de hand liggende oplossing is om er een paar bladspanners er in te zetten en zo proberen het blad weer vlak te krijgen, dat doet geen geweld aan je ontwerp. Je kunt waarschijnlijk grotendeels de huidige groeven gebruiken.

Succes! Fons

Ik had daar nog nooit van gehoord. Blijkbaar is dat wel redelijk prijzig. 180 euro vind ik terug op internet.... Maar als het echt helpt, dan ga ik het wel overwegen. Zeker bedankt voor de tip!

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
10
Leiderdorp
Het blad is veels te dun om vrijdragend toegepast te kunnen worden. En wat hierboven al aangehaald is, het infrezen heeft het alleen maar meer verzwakt.

Daar zijn hier al meerdere topics over geschreven, andré @tuoh heeft hier al eens een uitleg over geschreven, ook over het zogenaamde doodzagen.

Die u-profielen lijken blikken dingen, die houden niet veel tegen. Bladspanners werkt misschien, maar geen garantie.

Design is één, een degelijke constructie moet daar niet onder lijden, en dat is hier wel het geval.

Met een twee keer zo dik blad ben je waarschijnlijk het beste af als je het ontwerp wil handhaven, een versteviging aan de onderzijde zal je altijd gaan zien.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.929
1.158
Leeuwarden
Je kunt een experiment doen met draadeinden van de goede lengte en een dikke dwarsstrip met een gat erin en de moeren daarachter. Dan eens kijken wat er gebeurd..... ben je voor 10 euro een stuk wijzer:rolleyes:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
522
0
Ik denk dat het eerder een geval van krom trekken is, of een combinatie kromtrekken en doorbuigen. Wat in ieder geval niet helpt is dat de hart kanten van de middelste vier planken allemaal hetzelfde en aan de onderkant van de tafel zitten. Zoiezo is om en om altijd beter, een plank trekt krom tegen de jaar ringen in, en dus komt de holle kant nu aan de bovenkant van je tafel te zitten. En doordat dat bij alle middelste planken zo is, wordt het effect ook nog eens versterkt. Plus het gegeven van een forse overspanning, een relatief dun blad en poten op de uiterste punt resulteert in een kromme tafel.

mogelijke oplossing is zoals gezegd blad spanners proberen. Maar ik betwijfel of dat het op gaat lossen.

Bond

Actieve deelnemer
23 sep 2017
72
3
Idd te mager blad. Misschien is het een optie om aan de onderzijde van het blad rondom een plank te monteren, en in sleuf gaten vast te schroeven.

tuoh

Oud hout
Hier is inderdaad een paar maal gezondigd tegen wat regels.

- de (verkeerde) aanname dat een houten blad vormvast is, en dus ook de hele constructie. Niet dus, de minste werking van het blad heeft hier direct invloed op het geheel.
- te dun blad voor deze toepassing. De diverse infrezingen dwars over de vezel gaan de boel enkel extra verzwakken.
- diverse delen van het blad verkeerd georiënteerd. Bij deze toepassing zeker noodzakelijk om hier op te letten.

Bladspanners worden altijd geplaatst evenwijdig aan de houtvezels. Dwars geplaatst verhinderen ze de werking van het blad.
Je kan ze zo wel plaatsen, maar dan ga je regelmatig eens onder de tafel moeten duiken met een sleutel om ze bij te regelen:p
Een dergelijk breed blad is heel gevoelig voor een wisselende luchtvochtigheid. Bij een lage stand krimpt het blad iets en vallen de bladspanners eruit, bij een hogere luchtvochtigheid komt er teveel spanning op de spanners en gaat het blad bol staan.

Hier zouden normaal gezien een stel klampen onder het blad moeten komen, bevestigd met schroeven in sleufgaten.
De klampen kunnen naar de buitenkanten toe verjongd worden.

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.650
303
Even voor de duidelijkheid, zie ik het goed:

1e foto: De tafel is min of meer vierkant?

2e foto: Deze laat de doorbuiging zien?

Bij nog een keer kijken naar de foto's denk ik dat we allemaal op het verkeerde been staan...:

Er zijn geen "klachten" over het doorbuigen van de planken in lengterichting. Wellicht heeft de tafel een vrij korte overspanning en zou de constructie (in dit geval) net voldoende zijn uitgevoerd, al is het niet echt aan te bevelen het voortaan zo te doen. Voor nu mazzel dus.
Dit valt onder de noemer: geen goede constructie.

Die U-profielen worden nu kromgetrokken (Te slappe U-profielen en mss geen slopgaten gebruikt?) door de kromtrekking van het blad (hier al eerder aangehaald waarom). Toevallig is de vervorming in dit geval hol, maar had evengoed bol kunnen zijn.
Dit valt onder de noemer: vocht/temperatuur-schommelingen.

(Ja ik weet het.. Ik geef niet echt antwoord op de vraag van TS).

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
die plaat, is die vastgeschroefd in een cilindrisch gat of een slobgat ??
Ik vermoed met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid , dat je relatieve vochtigheid gedaald is , daardoor krimpt het hele blad .
alleeeeeen , die plaat zit aan de onderkant vastgeschroefd , waarschijnlijk met cilindrische gaten , en je blad dwingt je schroef tot bewegen , maar die kan niet , die zit strak vast in het gat .
daardoor kan de onderkant van het blad niet "meekrimpen "en gaat het hol staan.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.